ساخت حرم‌؛ سیره‌ای برگرفته از شرع مقدس و سنتی جهانی / وهابیت، تنها فرقه مخالف است
کد خبر: 3977756
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱

ساخت حرم‌؛ سیره‌ای برگرفته از شرع مقدس و سنتی جهانی / وهابیت، تنها فرقه مخالف است

تولیت آستان حضرت معصومه(س) ضمن تشریح دلایل عقلایی ساخت حرم بر روی قبور بزرگان دین، گفت: سنت ساخت حرم بر قبر بزرگان، سنتی عقلایی و جهانی است و فقط فرقه وهابیت با آن مخالف است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان حضرت معصومه(س) در «کنگره زیارت، معنویت و اخلاق براساس بیانیه گام دوم انقلاب» که امروز به صورت مجازی و با حضور نمایندگان تولیت‌های آستان‌های مقدس برگزار شد، به بیان برخی شبهات در خصوص زیارت و ساخت حرم بر روی قبور مطهر پرداخت و گفت: در بحث زیارت اهل بیت(ع) از جهات عدیده‌ای می‌توان مطالبی را تقدیم کرد؛ هم از جهت اثبات مشروعیت و جواز زیارت و هم از جهت مشروعیت و جواز بقعه‌ها و بناهایی که بر روی این مزارهای شریف برپا می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سؤال‌ها و شبهاتی پیرامون مشروعیت زیارت، ساخت و ایجاد بنا بر روی این مرقدهای شریف و درست کردن حرم‌ها از سوی عده‌ای گاهی از روی کینه، حسادت، دین‌ستیزی، ولایت‌ستیزی یا سؤال و پرسش مطرح می‌شود که این شبهات بدون شک پاسخ دارند.

آیت‌الله سعیدی تأکید کرد: به چنین سؤال‌ها و شبهاتی می‌توان از منظر قرآن کریم، روایت‌های اهل بیت(ع) و سیره عقلا و متشرعه پاسخ‌هایی ارائه داد تا در اثر آن پایه‌های اعتقادی و رفتاری مردم در ارتباط با این حرم‌های مطهر محکم، استدلالی و برهانی شود و با اعتقاد بهتر و بیشتری به زیارت‌ها مشرف ‌شوند و پاسخگوی شبهاتی باشند که از سوی دیگران ممکن است مطرح شود.

وی تشریح کرد: یکی از ادله‌ای که برای مشروعیت بنای حرم‌ها و ایجاد بنا و گنبد‌ها وجود دارد، سیره عقلا و مسلمان‌ها است. از گذشته‌های دور، چه در اسلام و چه در سایر ادیان و ملل که حتی هیچ دینی از ادیان الاهی را قبول ندارند، بزرگداشت بزرگان جزء برنامه‌های مهم بوده است. وقتی بزرگی از دنیا می‌رفت، بر روی مزار او بنای یادبود ایجاد می‌کردند و با انگیزه‌های مختلف حریم و احترامی برای آنها قائل می‌شدند. مردم هم با ایجاد این بناها بر روی مزار بزرگان خود تشکر خودشان را از آنها ابراز می‌کردند و برای ماندگاری این بناها و مرقد‌ها و پیام‌های کسانی که در آنجا خفته بودند، به عنوان الگو، اسوه، سرمشق تلاش می‌کردند تا یاد آنها فراموش نشود و مردم از این افراد شاخص الگو بگیرند.

تولیت آستان حضرت معصومه ادامه داد: اکنون در دنیا مرسوم است بناهایی را به عنوان یادبود سرباز گمنام می‌سازند و شخصیت‌های سیاسی وقتی به عنوان مهمان خارجی به این کشورها وارد می‌شوند، به این جایگاه احترام می‌گذارند.

وی با تأکید بر اینکه فلسفه زیارت صرفاً بازدید از یک محل قدیمی یا میراث فرهنگی و آثار باستانی نیست، گفت: زیارت برای پیام‌گیری و عبرت‌گیری است. در میان اهل سنت هم برای بزرگانشان بناها و بارگاه‌هایی می‌ساختند، قبر کسانی مثل ابوحنیفه و عبدالقادر گیلانی در بغداد دارای بارگاه هستند. برای محمد بن اسماعیل بخاری، صاحب کتاب صحیح بخاری که این کتاب یکی از منابع معتبر اهل سنت است، بارگاهی در سمرقند ساخته‌اند. برای حضرت هود و صالح که متعلق به اقوام قبل بودند نیز در وادی‌السلام بارگاه ساخته‌اند. برای حضرت هابیل در دمشق جایگاهی وجود دارد. همچنین برای حضرت یوسف، حضرت ساره، همسر حضرت ابراهیم در شهر الخلیل که اکنون در اشغال صهیونیست‌ها است نیز بارگاهی وجود دارد.

آیت‌الله سعیدی تصریح کرد: ما مسلمان‌ها نه تنها برای پیامبر و ائمه‌(ع) و اولیای دین اسلام احترام قائل هستیم، بلکه به همه اولیای الاهی احترام می‌گذاریم. قطعاً سیره مسلمان‌ها وقتی در اعصار و اماکن مختلف و در بین طواعف و گروه‌های متعدد انجام می‌شود، نشان می‌دهد این سیره برگرفته از شرع مقدس است و همچنین این سیره عقلا در جهان برای مقابر بزرگانشان و این سیره مسلمان‌ها در کشورهای اسلامی با وجود اختلاف مذهب است، نسبت به بزرگانشان احترام و تکریم دارند.

وی رفتار عقلایی و سیره عقلا را دلیلی محکم بر مجاز بودن و مشروع بودن ساخت بنا بر روی قبور اهل بیت عنوان کرد و گفت: همه طایفه‌ها از مسلمان‌ها گرفته تا غیر مسلمان‌ها بر این سیره مستمر هستند و پافشاری می‌کنند و در زمان‌های مختلف و مکان‌های مختلف این سیره رایج بوده است و فقط وهابیت است که بعد از تسلط بر حجاز با این سیره به مخالفت برخواستند و به نابود کردن حرم‌ها و بارگاه‌های بزرگان دین روی آوردند و قبور آنها را با خاک یکسان کردند.

تولیت آستان حضرت معصومه(س) اضافه کرد: اینها با پشتوانه استکبار جهانی به خصوص انگلیس خبیث و صهیونیست‌های پلید که پشتوانه وهابیت است، تحقق پیدا کرده است. وهابیت و داعش هیچ‌گاه سراغ قبور و بارگاه‌های سایر ملل و اقوام دنیا نمی‌روند، بلکه سراغ قبور شیعیان می‌روند و پیداست که دست پلید دشمنان در کار است و آنها هستند که پشتوانه این عمل غیرعقلایی وهابی‌ها هستند. فرقه‌ای جعلی که هیچ خط و خبری در اسلام در مجاز بودن آنها وجود ندارد.

وی در پایان گفت: بنابراین ساخت بنا بر روی حرم‌ها و قبور و ساخت ضریح و ایجاد فضاهایی در اطراف مقابر شریف کار عقلایی، درس‌آموز، پیام‌دهنده و سازنده است و باعث معرفی این چهره‌های درخشان می‌شود و کسانی که از زندگی این بزرگان خبر ندارند، با دیدن این آثار حساس می‌شوند تا در زندگی آنها تحقیق کنند و این کار بسیار ارزشمندی است. پس زیارت و رفتن به این حرم‌های شریف از منظر سیره عقلا، کار درستی است و بین اقوام و ملل دائر و رایج است و این شبهه وهابیت هیچ اساس و بنیادی ندارد.

انتهای پیام
captcha