افزایش چشمگیر محبوبیت حماس پس از جنگ غزه
کد خبر: 3977771
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
جدیدترین نظرسنجی نشان داد؛

افزایش چشمگیر محبوبیت حماس پس از جنگ غزه

یک نظرسنجی تازه از فلسطینیان نشان داد که سه چهارم آنها حماس را برنده جنگ اخیر غزه می‌دانند و معتقدند این جنگ برای دفاع از قدس و مقدسات اسلامی بوده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از اسوشیتدپرس، یک نظرسنجی جدید که امروز سه‌شنبه منتشر شد، افزایش چشمگیر حمایت فلسطینیان از حماس را پس از جنگ ماه گذشته غزه نشان می‌دهد.

در این نظرسنجی در حدود سه چهارم از شرکت‌کنندگان حماس را پیروز در نبرد علیه اسرائیل دانسته و جنگ اخیر را در جهت برای دفاع از قدس و مقدسات خود می‌بینند.

این نظرسنجی که از سوی مرکز تحقیقات سیاست و مطالعات فلسطین  (Palestinian Center for Policy and Survey Research) انجام شد همچنین نشان داد که حمایت از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان پس از  جنگ کاسته شده است.

این نظرسنجی نشان داد که 53 درصد از فلسطینیان معتقدند حماس شایسته‌ترین نماینده و رهبری مردم فلسطین است در حالی که تنها 14 درصد حزب سکولار فتح را ترجیح می‌دهند.

خلیل شیکاکی، مدیر این نظرسنجی که بیش از دو دهه است در حال سنجش افکار عمومی فلسطین است نتایج این تحقیق را یک تغییر چشمگیر خواند. 

در درگیری‌ها و جنگی که در پی اخراج ساکنان محله شیخ جراح در بیت‌المقدس به راه افتاد، بیش از 250 فلسطینی شهید و 13 اسرائیلی کشته شدند.

این نظرسنجی نشان داد که 77 درصد فلسطینی‌ها معتقدند حماس برنده این جنگ بوده است؛ تقریباً همان تعداد گفتند که این جنگ برای دفاع از بیت‌المقدس و اماکن مقدس آن بوده است نه به عنوان بخشی از یک درگیری داخلی با جنبش فتح به رهبری محمود عباس.

این نظرسنجی هفته گذشته با شرکت هزار و 200 فلسطینی در کرانه باختری و غزه برگزار شد. شیكاكی گفت: واضح است كه از نظر عموم مردم، حماس پیروز جنگ تلقی می‌شود.

امروز هنگامی که ملی‌گرایان افراطی صهیونیست قصد داشتند بار دیگر از شرق بیت‌المقدس راهپیمایی کنند، حماس فلسطینیان را به مقاومت فراخواند.

در همین حال دولت بایدن و جامعه بین‌الملل به دنبال تقویت دولت محمود عباس هستند. عباس پس از تعویق اولین انتخابات سراسری فلسطین با بحران بزرگی در مشروعیت از سوی فلسطینیان روبه‌رو است.

 به نظر می‌رسید که همانند انتخابات سال 2006، فتح یک شکست تحقیرآمیز دیگر از حماس متحمل خواهد شد. اما تصمیم عباس به بهانه امتناع اسرائیل از دادن مجوز برای برگزاری انتخابات در شرق بیت‌المقدس کمک کرد تا حماس بتواند توجهات را به ضعف دولت عباس جلب کند.

این نظرسنجی نشان داد که حدود دو سوم فلسطینی‌ها با تصمیم او برای لغو انتخابات مخالفند. تعداد مشابهی معتقدند عباس این کار را انجام داده زیرا نگران نتایج بوده است و نه به این دلیل که اسرائیل اجازه انتخابات در شرق بیت‌المقدس را نداده است.

شیکاکی گفت: تشکیلات خودگردان به طور فزاینده‌ای از سوی فلسطینیان، فاسد و استبدادی تلقی می‌شود. وی افزود: متأسفانه، تاكنون ما شاهد ابتكار عملی از سوی عباس نبودیم. ما نمی‌بینیم که او با مردم صحبت کند و او هیچ برنامه و  استراتژی ندارد.

انتهای پیام
captcha