پنج ویژگی که عامل دوری انسان از پیامبر اکرم(ص) می‌شود
کد خبر: 3977962
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
آیت‌الله حسینی بوشهری:

پنج ویژگی که عامل دوری انسان از پیامبر اکرم(ص) می‌شود

حسینی بوشهری در ضمن جلسه تفسیر خود به نقل روایتی از پیامبر اکرم(ص) پرداخت که حضرت پنج ویژگی که موجب برائت انسان از ایشان می‌شود را بیان فرمودند.

به گزارش ایکنا، جلسه درس تفسیر قرآن آیت‌الله حسینی بوشهری  26 خردادماه برگزار شد. در ادامه متن جلسه از نظر می‌گذرد؛

پیامبر اکرم(ص) در روایتی در مقام بیان نسبت وضعیت امت خودشان به آینده بیانی دارند. شاید زمانه ما همان زمانه‌ای باشد که حضرت پیش‌بینی کردند. حضرت می‌فرمایند: به زودی زمانی بر امت من خواهد آمد که پنج چیز را دوست دارند و پنج چیز را فراموش می‌کنند؛ یعنی نسبت به پنج چیز علاقه نشان می‌دهند و پنچ چیز مورد عنایت اینها قرار نمی‌گیرد. ببینیم اینها در زندگی ما هست یا نیست. اگر باشد معلوم می‌شود مصداق فرمایش نبی گرامی اسلام(ص) در پایان روایت هستیم و اگر بعضی از اینها را داریم سعی کنیم شرایط زندگی مان را تغییر دهیم تا مشمول بیان پیامبر در پایان روایت نباشیم.

آن پنج تا چه هستند که مردم دوست دارند؟ حضرت می‌فرمایند: اینها دنیا را دوست دارند و آخرت را فراموش کردند؛ تمام وجودشان درگیر دنیا هستند و حتی فرصت استراحت هم پیدا نمی‌کنند. انسان‌های محب دنیا نشانه‌هایی دارند از جمله اینکه دنبال پست و موقعیت می‌گردند و قرار و آرامش ندارند. این افراد اصلاً تصور می‌کنند قیامت و آخرتی در کار نیست و این مطالب برایشان مطرح نیست و آخرت برایشان فراموش‌شده است.

دو، مال را دوست دارند و حساب را فراموش کردند. اینها خیلی به پول علاقه دارند و حتی به مستمندان هم کمک نمی‌کنند. اینها خیلی شیفته مال هستند و از هر طریقی در پی کسب مال هستند. اینها نمی‌دانند باید در قبال پولی که کسب کردند حساب پس بدهند. اگر حلال باشد باید حساب پس دهند و اگر حرام باشد باید عقاب بشوند. این مال‌ها یا حقوق الهی است که تصرف کردند یا حق الناس است، هر کدام باشد باید طرف عقاب شود. یک زمان طرف پول ندارد، ولی با عزت زندگی می‌کند.

سه، اینها زنان را دوست دارند و حورین بهشتی را فراموش کردند. اینها توجهی ندارند فردای قیامت متنعم به این نعمت‌ها هستند و برای رسیدن به لذات ظاهری دنیا به هر کاری دست می‌زنند. اگر اینجا خودشان را کنترل کنند و از طریق حلال به زنان دسترسی پیدا کنند هم در دنیا بهره‌مند هستند و هم در آخرت مشمول لطف الهیخواهند شد.

چهار، دنبال کاخ هستند و قبرها را فراموش کردند. اینها فراموش کردند انسان روزی از این قصر به قبر منتقل می‌شود. کاخ چندین طبقه با آن همه تشریفات که جامعه ما دامنگیر آن هستند گذران است و انسان با یک سکته سرازیر قبر می‌شود. قبر نباید فراموش شود. باید به قبرستان‌ها سربزنید تا بدانید پایان راه در دنیا اینجا است البته پایان راه زندگی نیست و ما به زندگی جدیدی راه پیدا می‌کنیم.

پنج، هوای نفس را دوست دارند و خدا را فراموش می‌کنند؛ گویا نفسشان خدایشان است. آدمی که خدا را فراموش کند و تابع هوای نفس باشد معلوم است به کجا خواهد رفت.

آدم‌هایی که با این پنج شاخصه هستند چه سرانجامی دارند؟ پیامبر می‌فرمایند اینها از من بری هستند و من هم از آنها بری هستم یعنی نه آنها با من رابطه دارند و نه من با آنها رابطه دارم. شرط ارتباط این است که دستورات ایشان سرلوحه ما باشم.

این بحث اخلاقی ما بود. بحث تفسیری ما در ادامه بحث جلسه گذشته است ذیل آیه شریفه: «وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَى أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ؛ و همانا به موسى كتاب [تورات] را داديم و پس از او پيامبرانى را پشت‏ سر هم فرستاديم و عيسى پسر مريم را معجزه ‏هاى آشكار بخشيديم و او را با روح القدس تاييد كرديم پس چرا هر گاه پيامبرى چيزى را كه خوشايند شما نبود برايتان آورد كبر ورزيديد گروهى را دروغگو خوانديد و گروهى را كشتيد» (بقره/87)

متاسفانه جامعه زمان پیامبران اینطور بودند هر وقت پیامبری می‌آمد که با هوای نفس آنها هماهنگ نبود تکبر می‌ورزیدند و آنها را به شهادت می‌رساند. به این بحث رسیدیم که آیه می‌فرماید «وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ». خواستیم بفهمیم معنای روح القدس چیست؟ درباره روح القدس تفاسیر مختلفی بیان کریم از جمله اینکه برخی آن را جبرئیل می‌دانند و برخی آن را نیرویی غیبی می‌دانند که خدا در اختیار حضرت عیسی قرار دارد. این نیروی غیبی به صورت ضعیف‌ترش در وجود مومنان هم وجود دارد که همان امدادهای غیبی است. برخی از مفسران نیز روح القدس را به انجیل تفسیر کردند. ما گفتیم دو تفسیر اول از تفسیر سوم بهتر است.

انتهای پیام
captcha