اصولگرایی با بی‌قانونی سازگار نیست / مدیریت جهادی؛ رمز موفقیت
کد خبر: 3978052
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲

اصولگرایی با بی‌قانونی سازگار نیست / مدیریت جهادی؛ رمز موفقیت

حجت‌الاسلام خسروپناه با تأکید بر اینکه امروز مدیریت جهادی برای حل مشکلات کشور گره‌گشا است، به تشریح ویژگی‌های رئیس جمهور اصلح و تراز انقلاب اسلامی پرداخت.

ارسال/ مدیریت جهادی رمز موفقیت است/ اصولگرایی با بی قانونی سازگار نیستبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه 26 خردادماه در نشست «ویژگی‌های انتخاب اصلح»، گفت: باور به استقلال کشور یکی از ویژگی‌‌های نامزد اصلح است؛ البته وقتی سخن از استقلال اقتصادی می‌کنیم، نه اینکه باید همه چیز را خودمان تولید کنیم. ممکن است چیزی را از کشور دیگری بخریم، اما نباید تعامل ما با دیگران طوری باشد که ما را مجبور به حرکت در مسیر خودشان کنند.

وی حساسیت به کار و نقشه دشمن، دشمن‌شناسی و ایستادگی در مقابل او را از دیگر ویژگی‌های رئیس جمهور اصلح برشمرد و افزود: ویژگی دیگر، داشتن تقوای دینی و سیاسی است؛ متأسفانه چیزی که به ندرت پیدا می‌شود؛ خیلی راحت دروغ گفتن و تهمت زدن و دیگران را بی‌سواد معرفی کردن با تقوای سیاسی سازگار نیست؛ اینکه من فقط می‌فهمم و اقتصاددان و حقوقدان هستم و دیگران نمی‌فهمند، ریشه در کبر دارد.

خسروپناه با بیان اینکه پایبندی به اخلاق از دیگر ویژگی‌هاست، افزود: نباید کسانی که خودشان را ولایی و اصول‌گرا می‌دانند، پا روی اخلاق بگذارند، زیرا عدالت و صداقت از لوازم اخلاق و اصولگرایی است. همچنین داشتن بصیرت هم از لوازم کار برای نامزدها و اصول‌گرایان است، اما برخی مواقع این بصیرت کم می‌شود؛ مثلا در حالی که امروز شورای نگهبان که براساس قانون عمل می‌کند و مورد هجمه همه دشمنان است، برخی افراد هم همسو با دشمن آن را زیر سؤال می‌برند.

انتقاد از برخی نقدهای تند به شورای نگهبان

وی اضافه کرد: شورای نگهبان حافظ انقلاب و یکی از انقلابی‌ترین نهادهاست، البته نه اینکه خطا ندارند، ولی انسان‌های با تقوا و مؤمن هستند. برخی افراد این شورا مراقب هستند که جمله‌ای نگویند که رضایت خدا در آن نباشد، در رأس آن آیت‌الله جنتی، عمار زمان که چقدر او را آزار داده و می‌دهند و تمسخر و تحقیر می‌کنند، ولی او اینقدر تحمل کرده است؛ با این سن بالا نه مشکل جسمی و نه آلزایمر دارد؛ اهل تهجد و کم‌خوابی و کم‌خوراکی است.

خسروپناه بیان کرد: صراحت، صداقت و قاطعیت در دفاع از اصول از دیگر ویژگی‌‌های لازم برای نامزد ریاست جمهوری است؛ باید در برابر دشمن بدون تعارف و ترس باید اعلام موضع کرد؛ مثلاً ناگهان هجمه علیه رهبری می‌شود، اما برخی آقایان دو دوتا چهارتا می‌کنند که دفاع کنند یا خیر؛ انسان باید با صراحت و قاطعیت و صداقت از انقلاب و رهبری دفاع کند؛ همچنین اگر سپاه و شورای نگهبان اشتباهی کردند، نقد بشوند، ولی نباید آنها را تخریب کرد. سپاه حافظ مرزهای کشور و این همه خدمت کرده است، نقد بکنید، ولی نباید تخریب کنید.

استاد حوزه علمیه، اضافه کرد: یکی از کارهای لازم برای رئیس جمهور، قانون‌مداری است؛ اینکه برخی به نام انقلابی‌گری، بروند به سفارت عربستان بریزند، خلاف قانون است، این قضیه با سفارت آمریکا و اول انقلاب و شرایط آن روز تفاوت دارد. امروز کشور نظام مستقر و نظم و قانون و نیروهای مسلح و امنیت دارد و این اقدامات انقلابی‌گری نیست.

خسروپناه تصریح کرد: پرهیز از افراط و تفریط از دیگر ویژگی‌هی لازم برای رئیس جمهور است؛ همان طور که سکوت و بی‌تفاوتی آسیب می‌زند، افراط و تفریط هم آسیب می‌زند؛ همچنین موردی که خیلی‌ها به آن بی‌تفاوت هستند، جذب حداکثری و دفع حداقلی است و نباید صرف اختلاف سلیقه، سبب دورکردن دیگران از ما شود.

اندیشه نفی جمهوریت و نفی اسلامیت هر دو باطل است

خسروپناه تصریح کرد: مردم‌گرایی از دیگر ویژگی‌های نامزد اصلح است؛ برخی مردم را باور ندارند، همان طور که برخی اسلامیت نظام را؛ کسانی که جمهوریت را قبول ندارند، قطعاً اسلامیت را هم قبول ندارند و کسانی که اسلامیت را قبول ندارند، دم از مردم می‌زنند، اما به تنها چیزی که اعتنا ندارند، شغل و زندگی و کار و اعتبار و آبروی مردم است.

خسروپناه اظهار کرد: از فرمایشات آقا فهمیده‌ام که رئیس جمهور باید انقلابی باشد و انقلابی بودن ویژگی ثابت رئیس جمهور است. البته به لحاظ تحولات زمانی، یکسری ویژگی‌های خاص باید در رئیس جمهور باشد؛ صحبت‌هایی که رهبری در سال جدید داشتند، این بود که رئیس جمهور باید با کفایت و با ایمان، عدالتخواه باشد و مدیریت جهادی انجام دهد و نه مدیریت اداری، معتقد به توانمندی داخلی و استفاده از جوانان باشد.

مدیریت جهادی؛ رمز موفقیت

وی تأکید کرد: امروز چون یکسری فسادهای گروهی دیده می‌شود، رئیس جمهور باید عدالتخواه باشد و با مدیریت جهادی، عزم جدی برای مبارزه با فساد داشته باشد و از جوانان استفاده کند؛ اگر رئیس جمهور واجد این ویژگی‌ها باشد، تحریم‌ها را هم می‌تواند بردارد، اگر کشور مقتدر شود، آمریکا و اروپا برای مذاکره با ایران التماس خواهند کرد.

وی افزود: مدل حکمرانی آنان براساس تنازع بقا و ترانسفورمیسم اجتماعی است؛ یعنی قانون جنگل حاکم است و اگر ضعیفی را ببیند به او حمله می‌کنند؛ وقتی به لیبی هجوم بردند که دیدند موشک و اسلحه ندارد؛ آمریکا چندین سال هند را تحریم کرد، ولی وقتی دید تأثیری ندارد، با او مذاکره کردند. بنابراین اگر در میدان قوی شدیم، دیپلماسی هم قوی خواهد شد؛ این حرف خود غربی‌ها هم هست. بنابراین رئیس جمهوری لازم داریم که بتواند با قدرت میدان، دیپلماسی را تقویت کند. 

وی با حمایت از شفافیت، گفت: باید ببینیم قانون چقدر به شورای نگهبان اجازه داده است که شفاف بیان کنند. اگر قانون اجازه نمی‌دهد، دست آنها بسته است، اما همین عدم شفافیت به خود آقایان منتقد هم وارد است، چرا منتقدان نسبت به انتشار صوت میدان و دیپلماسی، پیگیری نکردند یا در مورد بورس شفافیت ایجاد نمی‌کنند.

خسروپناه تصریح کرد: حکمرانی در نظام اسلامی جز مباحث امنیتی باید شفاف باشد، ولی صرفاً نباید این شفافیت را شورای نگهبان انجام دهد. آیا برخی آقایان که بر سر شفافیت در شورا حرص می‌خورند، برای بورس و ارز 4200 تومان حرص خوردند و از دولت مطالبه داشتند؟.

انتهای پیام
captcha