لزوم استفاده از فناوری‌های نوین برای شکوفایی جهان اسلام
کد خبر: 3978055
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
مدیر کل آیسسکو:

لزوم استفاده از فناوری‌های نوین برای شکوفایی جهان اسلام

دکتر سالم بن محمد المالک در سخنرانی افتتاحیه انجمن آموزه‌های ماتریدی و عصر حاضر که از سوی مرکز بین‌المللی پژوهش‌های علمی امام ماتریدی در ازبکستان برگزار شده بود، با اشاره به جایگاه عقل در اندیشه امام ماتریدی، خواهان کاربرد این آموزه در تمام مسائل و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین برای شکوفایی جهان اسلام شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الوفد، دکتر سالم بن محمد المالک، مدیر کل سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو) امروز چهارشنبه در سخنرانی افتتاحیه انجمن آموزه‌های ماتریدی و عصر حاضر که از سوی مرکز بین‌المللی پژوهش‌های علمی امام ماتریدی در ازبکستان و از طریق فناوری ارتباط تصویری صورت گرفت، تصریح کرد: تمدن اسلامی تمدنی علمی است که علومی مانند فقه، ادب و علوم طبیعی را در گستره خود در بر می‌گیرد و آموزه مهم آن نیز دعوت به تعقل و تدبر و استفاده از اندیشه به منظور درک جهان هستی و به دور از تعصب و افراط است؛ و ما امروز نیز نیازمند این امروزه والا هستیم که ما را ترغیب می‌کند تا با تکیه بر عقیده توحیدی خود، با این شیوه به مسائل واقعی عصر خود بپردازیم.

دکتر مالک در سخنرانی خود تأکید کرد که امام ابومنصور ماتریدی در مقام نخست صاحب یک اندیشه تجددگرا است که به دنبال کنار گذاشتن بدعت‌ها و خرافات و آشتی میان عقل و نقل و برجسته ساختن کرامت اعطایی خداوند به انسان یعنی همان نعمت علم است.

وی با اشاره به موافقت‌نامه امضا شده بین آیسسکو و مرکز امام ماتریدی، تأکید کرد که اهداف سازمان و این مرکز مشترک و تأکید هر دو بر کشف جوهره توسعه است. وی همچنین به فعالیت سازمان برای تحکیم همزیستی و صلح اشاره کرد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها همایش بین‌المللی علوم فضایی به منظور بررسی نقش فناوری در تحکیم پایه‌های همزیستی بین انسان‌ها در صلح و بدون وجود موانع و تفرقه، کنفرانس ارزش‌های تمدنی در سیره نبوی و کنفرانس نقش رهبران دینی در بحران‌ها بوده است.

مدیرکل آیسسکو سخنرانی خود را با فراخواندن همه به استفاده از عقل در تمام مسائل و استفاده از امکانات گسترده فناوری‌های نوین برای شکوفایی جهان اسلام به پایان برد.

انتهای پیام
captcha