همراهی تالیان قرآن با شور انتخابات
کد خبر: 3978217
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
گزارش از مسجد جامع لویزان محل قرار قرآنیان /

همراهی تالیان قرآن با شور انتخابات

رای‌گیری در محل قرار قرآنیان شهر تهران در مسجد جامع لویزان در حال انجام است و در کنار این شور حضور، محفل انس با قرآن کریم با تلاوت قاریان ممتاز و بین‌المللی برگزار شد.

همراهی تالیان قرآن با شور انتخاباتبه گزارش ایکنا، همزمان با سراسر کشور حاضران در شعبه اخذ رأی مسجد جامع لویزان تهران نیز رأی خود را به صندوق‌ها ریختند. اینجا محل قرار فعالان قرآنی شهر تهران است، تا ضمن حضور در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، شورای اسلامی شهر تهران و میان دوره ای مجلس، در محفل انس با قرآن شرکت کنند.

محفل انس با قرآن مسجد جامع لویزان در جوار آستان مقدس امامزاده پنج تن، از حدود ساعت 8 تا 20 برپا و به صورت زنده و مستقیم از رادیو قرآن و بخش‌هایی از آن از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.

همچنین مردم منطقه لویزان نیز از آغازین ساعاتی که هنوز کار اخذ آرا شروع نشده بود در صف حضور داشتند. مسجد جامع لویزان بیش از 60 شهید را در هشت سال دفاع مقدس تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است.

در ابتدای برپایی محفل قرآنی که اجرای آن را تیمور کوشکی، مجری رادیو قرآن برعهده داشت، یونس شاهمرادی، قاری جوان کشورمان به تلاوت آیات 196 تا 200 سوره مبارکه آل عمران پرداخت.


قرار قرآنیان در انتخابات ۱۴۰۰


کریم دولتی، از پیشکسوتان قرآنی کشورمان با حضور در مسجد جامع لویزان، پس از اینکه رأی خود را به صندوق انداخت، اظهار کرد: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند وظیفه‌ تک تک افراد این است که خودشان و خانواده و افرادی که روی آن‌ها مؤثر هستند، تشویق به حضور کنند و رئیس جمهور می‌تواند با 50 درصد به اضافه یک رأی انتخاب شود و چه بسا آن یک رأی، رأی من یا شما باشد.

وی افزود: امیدواریم با حماسه‌ای که امروز مردم ما رقم می‌زنند آینده خیلی خوبی را پیش رو داشته باشیم.

در ادامه حسین شالچی به تلاوت آیات 285 تا 286 سوره بقره پرداخت. این قاری قرآن که امسال در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور عراق رتبه اول را کسب کرده است، در کل 9 دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی توانسته رتبه‌های اول تا سوم را کسب کند.

جامعه قرآنی در خط مقدم انتخابات باشند

بنابر گزارش ایکنا، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی با حضور در مسجد جامع لویزان رأی خود را در لحظات آغازین در صندوق انداخت و در گفت‌وگویی بیان کرد: حاج قاسم عزیز به‌عنوان یک اسطوره بی‌بدیل و سرباز ولایتمدار که همه هستی خود را در دفاع از انقلاب داد، در قلب همه آحاد ملت ایران قرار دارد و حضور در پای صندوق‌های رأی یکی از انتقام‌هایی است که می‌توان در ارتباط با خون به ناحق ریخته شده ایشان گرفت. (متن کامل این سخنان را اینجا ببینید.)

در ادامه گروه محراب در محل مسجد جامع لویزان به اجرای سرودهایی پرداختند.

قرائت امیرحسین لندرانی، قاری نوجوان و حافظ 27 جزء قرآن از استان تهران از ابتدای سوره مزمل نیز بخش بعدی این برنامه بود.

ارتش ایران، یک ارتش قرآن بنیان است

در ادامه سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنانی گفت: ارتش ایران یک ارتش قرآن بنیان است. ارتشیان از همان سال اول، در صحنه فرهنگی حضور پیدا کردند. الان در ارتش جمهوری اسلامی ایران خیلی از چهره‌های بزرگ و اثرگذار را داریم. مسابقات اولیه قرآن‌مان را با سی نفر شروع کردیم و امروز بیش از سی هزار قاری و حافظ تخصصی داریم.

همراهی تالیان قرآن با شور انتخابات

وی افزود: طرح تنویر را داشتیم که در آن 180 هزار ارتشی و خانواده‌هایشان در آن شرکت کردند، از چهار سال پیش به ندای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن لبیک گفتیم و امروز بیش از 15 هزار حافظ قرآن تربیت شدند که همه نشانی‌های آن‌ها مضبوط است و یک آمار خیالی نیست. امسال اداره قرآن و عترت مستقل شد و در بخش نماز، عترت، نهج‌البلاغه و حدیث برنامه‌های گسترده‌ای در ارتش داریم. از همه همکارانم در ارتش قرآن‌بنیان دعوت می‌کنم که پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کنند و به فرموده رهبر، لبیک بگویند و این معروف و کار حسنه بزرگ را انجام دهند. ایران قرارگاه و حرم است و برای امنیت و اقتدارمان پای صندوق‌ها حضور پیدا کنیم، اگر شهدا زنده بودند، اولین کسانی بودند که رأی خود را در صندوق‌ها می‌انداختند.

به گزارش ایکنا، در ادامه مجتبی محمدبیگی، قاری ممتاز کشورمان آیات 57 تا 59 سوره مبارکه نساء را تلاوت کرد.

وی بعد از تلاوت به بیان گوشه‌ای از فعالیت‌های قرآنی خود پرداخت و پس از آن در مورد شور انتخاباتی کشور گفت: حضور پرشور مردم ستودنی است؛ براساس نص صریح قرآن همه ما وظیفه داریم و باید در سرنوشت کشورمان تأثیرگذار باشیم تا یک انتخاب اصلح داشته باشیم و سرنوشت کشور را به دست او بسپاریم. اگر در انتخابات فرد مورد نظر هم تردید داریم از اهلِ آن بپرسیم تا راهنمایی کنند.

در ادامه، مهمان این محفل حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری بود.

وی پس از حضور در پای صندوق رأی در گفت‌وگویی در مورد راهکارهای قرآن برای انتخاب اصلح گفت: قرآن به الگوها و اسوه‌های متعددی اشاره می‌کند که می‌توانند در مراحل مختلف برای ما به عنوان شاخص‌هایی برای انتخاب نفرات برتر معرفی شوند. یکی از آیاتی که می‌تواند راهگشا باشد آیه 54 سوره مبارکه مائده است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ». خدای متعال به مسلمانان صدر اسلام می‌فرماید اگر شما این پرچم را زمین بگذارید افراد دیگری هستند که آن را بلند کنند و آنها این ویژگی‌ها را دارند. 

شاخص های پرچمداران در قرآن 

وی به برشمردن شاخص‌های افراد الگو و اسوه که در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است، پرداخت و افزود: اولین ویژگی این است که دوستدار خداست، مومن و متعبد است و نسبت به دستورات الهی و مناسک دینی اهتمام ویژه دارد. ویژگی دوم این است که نسبت به مومنان، توده‌های مردم، مستضعفان و محرومان دغدغه‌مند است، معنای «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ» در آیه شریفه فوق این است که تمام تلاش چنین فردی فقرزدایی از جامعه است. تمام تلاش او این است که عدالت را در جامعه برپا کند و با مفسدان، چپاولگران و اختلاسگران مبارزه کند، چرا که این افراد مانع حرکت رشد مردم هستند؛ وقتی می‌گوییم فرد شاخص و برتر نسبت به مومنان دوستدار و دلسوز است، به این معنی است که با تمام عواملی که باعث عدم رشد جامعه ایمانی می‌شود، برخورد می‌کند.

همراهی تالیان قرآن با شور انتخابات

حاج‌ابوالقاسم تصریح کرد: ویژگی دیگر «أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ» است، این افراد کسانی هستند که در برابر افراد مفسد و کفار مقتدر هستند و از حقوق مسلم مردم در عرصه‌های مختلف داخلی و بین المللی دفاع می‌کنند و با منافع ملت معامله نمی‌کنند، کسی باید باشد که این صلابت، شجاعت، قاطعیت، سلامت و دلیری در کارنامه او قابل مشاهده باشد.

وی بیان کرد: ویژگی دیگر «يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بودن است؛ یعنی اهل جهاد کار مداوم و تلاش شبانه‌روزی باشد. عرصه ریاست جمهوری عرصه مهمی است و نیازمند تلاش فوق‌العاده است، مقام معظم رهبری در این مورد فرمودند کسانی که به این عرصه می‌آیند توجه کنند که کار سنگینی است و با روحیه کارمندی کار به سرانجام نمی‌رسد، باید شبانه‌روز دغدغه‌مند باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در پایان آیه مورد اشاره به «وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ»، این افراد از برچسب نمی‌ترسند، حقوق مردم را پیگیری می‌کنند و از اینکه رسانه‌های استکباری نسبت به اینها تعابیری را به کار ببرند و برچسبی به آنها بزنند، نمی‌ترسند و اصل برای آنها حقوق مردم و دفاع از مردم است. اینها گوشه ای از شاخص‌ها هست که تنها در یک آیه آمده است. اگر مجموع آیات را نگاه کنیم متوجه می‌شویم، قرآن کریم شاخص‌های متعددی را معرفی کرده است که مقام معظم رهبری به خوبی اینها را تبیین کرده است.

آیه‌ای از قرآن درباره مردم ایران است 

وی با اشاره به اینکه مردم شریف ایران مردمی هستند که خدا در قرآن آنها را مورد ستایش قرار داده است، افزود: در روایات آمده است که پیامبر دست بر روی شانه سلمان گذاشت و فرمود کسانی که خدا در آیه 54 سوره مبارکه مائده ستوده است، هموطنان سلمان هستند و در سه آیه هم مشابه این قضیه تکرار شده است. مردم ما مردمی هستند که در روایات پیش‌بینی شده است در مشرق زمین کسانی قیام می کنند که زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی (عج) می‌شوند.

نوبت مسئولان برای ادای دین است 

این حافظ کل قرآن بیان کرد: این حضور مردم که حماسی است و قابل پیش‌بینی بود و مقام معظم رهبری بارها فرمودند خیال ما راحت است و دشمنان آب در هاون می‌کوبند، این مردم کسانی هستند که بارها و بارها امتحان خود را پس داده اند، لذا ما امروز پیش از اینکه به مردم بپردازیم باید به وظایف مسئولان بپردازیم، مسئولان بدانند این مردم همیشه پای کار هستند. مردم از وظایف خود چیزی کم نگذاشته‌اند و نمونه های آن همه ما بارها دیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه این حرکت مردم یادآور یک حادثه در صدر اسلام است که در سوره مبارکه فتح نقل شده است، افزود: مسلمانان وقتی با اجماع دشمنان مواجه شدند، پشت سر پیامبر(ص) محکم ایستادند و بیعت کردند و گفتند ما شما را تنها نمی‌گذاریم، خداوند متعال درباره اینها می‌فرماید «لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا» ای پیامبر اینهایی که آمدند زیر آن درخت در منطقه حدیبیه بیعت کردند، خداوند از آنها راضی شد، خدا می‌دانست در دل آنها چه می‌گذرد، اما به خاطر این بیعت دو هدیه به آنها داده شد که به اعتقاد من این دو هدیه به مردم ایران نیز بعد از این حماسه داده خواهد شد. هدیه اول آرامشی بود که خدا به آنها نازل کرد. من مطمئن هستم این حضور حداکثری مایه آرامش مردم خواهد بود، هدیه دوم نوید یک پیروزی بزرگ بود، این پیروزی در صدر اسلام فتح مکه یک سال پس از این واقعه بود. این حماسه بزرگ برکات خود را شامل حال مردم خواهد کرد و تحریم‌ها به خاطر همین حضور خنثی شده و فشارها برداشته می‌شود تا فرجی برای مردم ایران فراهم شود.

همراهی تالیان قرآن با شور انتخابات

بر اساس این گزارش در ادامه این محفل، محمد کمیل، از مادحان و ذاکران اهل بیت(ع) نیز برای ذکرخوانی به مناسبت دهه کرامت به اجرای برنامه پرداخت. وی قبل از شروع برنامه خود حضور حداکثری مردم را افتخارآفرین برشمرد و گفت: به همت این مردم همه آنهایی که نقشه‌های شوم در سر دارند ناامید شده و نقشه‌های آنها خنثی خواهد شد و یک بار دیگر ایران سربلند و ایرانی قوی را به تعبیر مقام معظم رهبری خواهیم ساخت.

در بخش دیگری از این محفل محسن قاسمی، قاری ممتاز کشورمان به تلاوت آیات 131 تا 134 سوره مبارکه نساء و سوره مبارکه نصر پرداخت. قاسمی قبل از تلاوت خود به بیان گوشه‌ای از فعالیت‌های قرآنی خود پرداخت و گفت: حدود 20 سال است که تلاوت قرآن را شروع کرده‌ام و این آغاز به خاطر این بود که پدرم از ذاکران اهل بیت(ع) بود، همین موضوع باعث شد از همان دوران کودکی وارد فضای هیئت شوم و کم کم به فضای قرآنی راه پیدا کنم.

وی در مورد انتخابات روز 28 خردادماه افزود: اینکه تک تک شهروندان در رقم زدن سرنوشت خود سهیم هستند، اتفاق بسیار خوب و خوشایندی است، در ایران اسلامی این مردم هستند که خودشان سرنوشت خودشان را رقم می‌زنند و اگر غیر از این فکر کنیم کفر نعمت است.

مهدی عادلی، قاری بین‌المللی کشورمان نیز در محفل حضور یافت و در مورد حضور مردم در این دوره از انتخابات و وظیفه جامعه قرآنی در این دوره، گفت: جامعه قرآنی هم مانند سایر هموطنان وظیفه دارد برای شکوفایی و بهتر برگزار شدن انتخابات و تعالی آرمان‌های انقلاب تلاش کند. بسیاری از دوستان در فضای مجازی از بیان مطالب انگیزاننده فروگذار نکرده‌اند.

وی از مرحوم استاد علی اربابی که در مسجد جامع لویزان به شاگردان خود قرآن آموزش می‌داد یاد کرد و افزود: در این مکان بیش از بیست سال پای آموزش قرآن استاد اربابی بودم و تا آخرین روزهای حیات این استاد ارجمند از ایشان بهره‌مند شدم. عادلی در ادامه آیاتی از کلام الله مجید که تلاوت اذانگاهی ظهر امروز بود، تلاوت کرد.

بخش دوم محفل قرآنی مسجد جامع لویزان، محل قرار قرآنیان در انتخابات با تلاوت حبیب صداقت و اجرای حمید مجیدی‌مهر آغاز شد. حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی، مسئول اوقاف و امور خیریه شمال شرق تهران نیز در این مراسم حضور یافت و طی سخنانی به بخش‌هایی از وصیت‌نامه مهم شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد.

وحید خزایی، رتبه اول مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان نیز به تلاوت پرداخت و گروه الغدیر اجرای برنامه داشت، گروهی که کمتر از هشت سال از تأسیس آن می‌گذرد، اما به گفته سرپرست گروه، بیش از صد و پنجاه اثر همخوانی و آکاپلا دارد.

محمدحسن موحدی، قاری بین‌المللی کشورمان با استقرار در جایگاه به تلاوت آیات 116 تا 120 از سوره مبارکه مائده پرداخت. وی با اشاره به اینکه به همراه خانواده پای صندوق رأی حضور پیدا کرده است، اظهار کرد: از سال 80 تاکنون در انتخابات کشورم حضور پیدا کردم. حس خوبیست که آدم در سرنوشت کشور خود حضور پیدا کند.

این قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه اگر مسلمانان یک سطل آب دستشان بگیرند، اسرائیل غرق خواهد شد، ادامه داد: اگر همه مسلمانان متحد بودند و برای این هدف(نابودی اسرائیل) تلاش می‌کردند، این اتفاق می‌افتد چنانکه در قرآن کریم آمده است «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ...» یعنی برای خدا برخیزید چه دو نفر بودید و چه یکی بودید. امام خمینی(ره) یک نفر بود پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، اما صدای رسای ملت شدند و موجب همراهی مردم و پیروزی انقلاب اسلامی شدند.

همراهی تالیان قرآن با شور انتخابات

وی با اشاره به چهره امیدوار مردم به آینده کشور که در صفوف انتخابات حضور پیدا کردند، اضافه کرد: این حاکی از امیدواری مردم نسبت به آینده است، امیدوارم تغییرات خوبی حاصل شود و دولت قوی را در پیش داشته باشیم که مشکلات را به حداقل برسانید، قاعدتاً مشکلات به صفر نمی‌رسد، اما شاید به حداقل برسد.

موحدی درباره لزوم حضور و مشارکت مردم در سرنوشت کشورمان با اشاره به آیه «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ در حقيقت‏ خدا حال قومى را تغيير نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند»، بیان کرد: هیچ قومی تغییر و تحول (چه منفی و چه مثبت) برایش اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه آن قوم بخواهد. اگر می‌خواهیم شاهد تحول مثبتی باشیم باید در انتخاب سهیم باشیم و در این راه گام بنهیم و مسیر جامعه را به درستی هدایت می‌کنیم و الا مشکلات بر ما خواهد بود و جای گلایه نیست و قطعا یک رأی مردم نیز مهم است.

در ادامه محمدحسین قصری‌زاده، حائز رتبه نخست مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی سراسر کشور با استقرار در جایگاه تلاوت قرار قرآنیان آیات 23 تا 31 سوره مبارکه انسان را تلاوت کرد. تلاوت وی یادآور تلاوت محمود شحات انور بود، او درباره حسش که رأی اولی بود، گفت: حسم این بود که می‌توانستم در آینده کشور مؤثر باشم و اینکه تک رأی من در سرنوشت کشورم به این اندازه تأثیرگذار است.

وی درباره بصیرت رأی اولی‌ها و مکانیزم انتخاب کاندیدای مدنظرش، اظهار کرد: با توجه به فضای مجازی و بلوغ رأی اولی‌ها، ناخواسته این پختگی در میان این قشر دیده می‌شود. من نیز تحقیقات و مناظرات کاندیداها را پیگیری کردم و به جمع‌بندی نیز رسیدم.

قصری‌زاده درباره شور و اشتیاق انتخاباتی میان دانشجویان، افزود: ناخواسته فعالیت‌های انجام شده در فضای مجازی و تبلیغات بیگانگان و جو ایجاد شده، در برخی از دانشجویان تأثیراتی داشته است اما با توجه به نظرسنجی صورت گرفته میان دانشجویان، شاهد امیدواری میان آنها هستم.

بخش دیگر این برنامه با حضور حنانه خلفی، حافظ 14ساله کشورمان همراه شد. وی با وجود اینکه هنوز سنش به سن قانونی رأی دادن نرسیده است، اما به اتفاق خانواده‌‎اش در قرار قرآنیان در مسجد جامع لویزان حضور پیدا کرد. وی با وجود اینکه حائز رأی نبود، اما شور تبلیغات انتخاباتی را دنبال و انجام می‌داد.

خلفی با اشاره به آیه‌ای ادامه داد: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ ؛ اگر خدا را يارى كنيد، شما را يارى مى‌كند و گام‌هايتان را استوار می‌دارد و قدم هایتان را پابرجا می‌کند» یا در جای دیگر آمده است «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ قطعا خداوند سرنوشت قوم و ملتی را تغییر نمی‌دهد، مگر اینکه خودشان سرنوشت خود را تغییر می‌دهند.»

وی درباره انتظارش از رئیس‌جمهور آینده، گفت: همانطور که امام خامنه‌ای فرموده‌اند «کسانی باید بر سر کار بیایند که معتقد به مردم و جوانان باشند، عنصر جوان را قدر بدانند، عملکرد انقلابی داشته باشند و حقیقتاً عدالتخواه و ضدفساد باشند». انتظارات از رئیس جمهور آینده زیاد است، یکی از موضوعات نیز فعالیت‌های قرآنی است. مسئولان تلاش در زمینه فعالیت‌های قرآنی نکرده‌اند و با فعالیت‌های حوزه قرآن و عترت بیگانه هستند، انتظار دارم که بیشتر به فعالیت‌های قرآنی و حافظان و قاریان توجه داشته باشند و به قرآن عمل کنند.

خلفی با اشاره به آیه‌ای از سوره مبارکه زمر «أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتي‏ عَلي‏ ما فَرَّطْتُ في‏ جَنْبِ اللَّهِ»، افزود: در قیامت کسانی که از حق طرفداری نکردند، افسوس می‌خورند، بنابر این از تمامی مردم ایران می‌خواهم که به صحنه بیایند و رأی دهند تا در سرنوشت کشورشان سهیم باشند.

وی گفت‌وگوی خود را با این جمله قرآنی به پایان برد «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا».

در بخش بعدی این برنامه سرهنگ حمیدرضا نصیری، مهندس کامپیوتر و از قاریان ممتاز نیروی هوایی با حضور در جایگاه به تلاوت آیات 160 تا 165 سوره مبارکه انعام پرداخت.

وی درباره شور و حال انتخاباتی، گفت: اعتبار و موجودیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مردم است، مردم با این انتخابات، مهر تأیید به درجاتی که گفته شد، می‌زنند. نظامی که با وجود شهدا و مقام معظم رهبری دارای نشان‌های متعدد است.

نصیری درباره وظایف ریاست جمهوری برای حفظ این درجه‌ها و نشان‌ها، افزود: رسیدگی به وضع معیشت و بحث اقتصاد که دغدغه عموم مردم است، باید از اولویت کارها باشد چنانکه مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید داشتند.

این قاری ارتش در پاسخ به این سؤال که اگر پیشنهاد شود به شما که رئیس جمهور شوید، قبول می‌کنید یا خیر؟ اضافه کرد: رئیس جمهور شدن توفیق بزرگی است که به سبب آن مسئولیت سنگینی را به همراه دارد. در ارتش یا هر سازمان و ارگانی نیروی انسانی مهمترین رکن آن سازمان است، چنانکه در ارتش اگر فرمانده و رئیس ما نتواند نیروی خود را از لحاظ کاری و معیشتی و سایر موارد، تأمین کند باید لباس و درجه آن گرفته شود. من در خودم نمی‌بینم و باید فردی که این شایستگی را در آن می‌بینم به عنوان نماینده خود انتخاب کنم و به او اعتماد کنم و فرد نیز این مسئول خطیر را برعهده بگیرد.

وی در پایان به سایر مردم توصیه کرد: مردم خود فهیم هستند و دوست دارند در آینده کشورشان شریک باشند. مردم در این ساعات پایانی توفیق را از دست ندهند و انتخاب شایسته و خوب داشته باشند.

در بخش دیگر این محفل منصور قصری‌زاده، مدیر رادیو قرآن، گفت: قرآن، کتاب هدایت، زندگی و انقلاب است. ارادت مردم به قرآن بی وصف است فلذا مردمی که با قرآن به گونه‌ای مرتبط می‌شوند باید بیش از پیش به افکار و رفتار خود توجه کنند تا الگوی تمام عیار قرآن و اهل‌بیت(ع) باشند. باید نقش اجتماعی و یا نقش مؤثر داشته باشند. همین حضور در انتخابات و راهپیمایی‌ها یکی از نقش‌های اجتماعی آنها است، چراکه دوستان در این عرصه‌های اجتماعی و سیاست باید ظهور و بروز داشته و فعال باشند.

قصری‌زاده با تأکید بر اینکه قرآن باید در تمامی عرصه‌های زندگی خود را نشان دهد، بیان کرد: بنابر این قاری قرآن و مفسر و هنرمند قرآنی و سایر افراد که به نوعی با قرآن مرتبط هستند، باید در این زمینه‌ها، پیام قرآن را انتقال دهند. بنابر این فردی که به نوعی منتسب با قرآن است، در مخاطب این توقع را ایجاد می‌کند تا اینکه قرآن چگونه در زنگی فردی و اجتماعی خود مؤثر بوده است ما به عنوان رادیو قرآن سعی می‌کنیم، این فضا را بیش از پیش مهیا کنیم.

مدیر رادیو قرآن در پاسخ به این سؤال که مردم چه انتظاری از دولت منتخب آینده خواهند داشت، به پیامی منسوب به مرحوم آیت‌الله بهجت اشاره کرد که «در مقطعی آن کاری که بلد هستید، انجام دهید»، گفت: این حرف پرمعنایی است، یعنی انسان‌ها فطرتاً می‌دانند سره و ناسره چیست و بد و خوب چیست. حال فردی که می‌خواهد مسئول شود که آحاد جامعه از مؤمنان و مسلمانان هستند، وظیفه سنگین‌‎تری دارد. توقع جامعه قاریان از مسئولان و منتخبان مردم این است که بیش از هر فردی دغدغه قرآنی داشته باشند و خودشان را مشغول کنند تا فرامین قرآن و اهل‎ بیت(ع) را در جامعه، ساری و جاری کنند.

وی ادامه داد: منتخبان مردم تلاش کنند تا هر اقدام آنها در زمینه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و ... پیوست قرآنی داشته باشد، آن هنگام است که نتیجه آن را در جامعه می‌بینم و قرآنیان و مردم اقناع می‌شوند. اگر درست عمل کنند آن هنگام است که امید و نشاط و بهجت در دل مردم ایجاد می‌شود و مردم به راحتی می‌توانند این مسیر سبز را پشت سر بگذارند و امیدواریم به حاکمیت امام زمان(عج) برسیم.

بخش دیگر این برنامه تلاوت محمد دهش از قاریان اهل خطه کرمان و از مدافعان سلامت بود که به تلاوت آیه 103 سوره مبارکه آل عمران به سبک محمد رفعت پرداخت.

دهش که متولد 1373 است، درباره حضور در انتخابات اظهار کرد: کادر درمان با سلایق و عقاید مختلف کار می‌کنند و هنگامی که بحث احیای یک بیمار است، همه برای هدف واحد که همان احیای بیمار است، تلاش می‌کنند. اکنون نیز هدفمان احیای شرایط کشور است.

هادی موحدامین نیز با حضور در جایگاه به تلاوت آیات 122 تا 126 سوره مبارکه نساء پرداخت. وی درباره شور و حال حضور مردم، پای صندوق‌های رأی، گفت: آنچه که من در بین مردم و در مسجد جامع لویزان می‌بینم و هر آنچه که از رسانه‌ها دنبال می‌کردم، حضور پرشور مردم بود.

وی با اشاره به تبلیغات دشمنان درباره عدم حضور مردم پای صندوق‌های رأی، گفت: بنابر آیه صریح قرآن «وَ مَکَروا وَ مَکَرَ اللهُ وَ اللهُ خَیرُ الماکِرین» مکر دشمنان به خودشان باز می‌گردد، چون پایه و اساس دشمنان ضد دین و شیطان است، بنابر این طرح و نقشه‌هایشان شکست می‌خورد، چنانکه حضور مردم در انتخابات این امر را نشان می‌دهد. بنابر گفته سردار سلیمانی حرم امروز ما همین وطن ما است و بنابر فرمایش مقام معظم رهبری راهش این نیست که بگوییم چون از رفتار مسئولان ناراضی هستیم، در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.

در ادامه این مراسم عزت‌الله گوشه‌ای، قاری لرستان با تأکید بر اینکه بر همه ما واجب است که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنیم و به فردی رأی دهیم که از هر لحاظ اصلح باشد و پارامترهای لازم را داشته باشد، گفت: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری «انتخابات یک روز انجام می‌شود، اما اثرات آن سال‌ها و ماه‌ها ماندگار است. فلذا سرنوشت مملکت را می‌خواهیم خودمان انتخاب کنیم و تلاش کنیم به متخصص‌ترین فرد و اصلح‌ و فردی که اقتصاددان باشد و دلسوز مردم باشد، رأی دهیم و بر ما واجب است در انتخابات شرکت کنیم. مملکت در دست ما است پس سرنوشت را باید خود را رقم بزنیم، آن هم با انتخاب فرد مصلح و خدمتگزار به مردم مستضعف.

همراهی تالیان قرآن با شور انتخابات

در بخش دیگر محفل قرآنی سیدحامد موسوی، از قاریان پیشکسوت و تحلیل‌گر مسائل سیاسی میهمان بود. وی درباره اهمیت انتخابات جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های بیگانه و معاند و حضور آنها در عرصه انتخابات بیان کرد: مسئله قهر با انتخابات، موضوعی است که رهبری معظم انقلاب نیز با صراحت درباره آن دیدگاه‌شان را بیان کردند. درست است گلایه‌هایی میان مردم است اما راه حل آن، قهر با انتخابات نیست. اما می‌خواهم این مبحث را باز کنم که انتخابات بستری برای تغییر و تحول، پویایی و حرکت و رشد است. امروز کشور ما با مشکلاتی مواجه است و گلایه‌هایی نیز هست، اما انتخابات می‌تواند، نقطه آغاز برای تغییر و تحول در حوزه اجرایی کشور، باشد. اینکه قهر با انتخابات راه حل مؤثر می‌تواند باشد، درست نیست.

وی درباره تأثیرگذاری یک رأی گفت: بحث مردم‌سالاری دینی ناظر به این امر است. در نظام مردم‌سالاری دینی در کشور ما مسجد به عنوان محل اخذ رأی است، بنابر این مردم باید در مسائل معنوی و سیاسی کشورشان باید سهیم باشند و انتخاب درست داشته باشند.

موسوی درباره وظیفه دولت آینده در مقابل مردم افزود: صحبت‌هایی شد و کاندیداها حرف‌‎هایی زدند، بحث معیشت و مسکن و بیکاری جوانان بحث مهم و دارای اولویت است.

در ادامه مهدی دغاغله، پیشکسوت و داور بین‌المللی کشورمان طی پیام صوتی به تذکر به بی‌تفاوتی درباره احقاق حق که باعث از بین رفتن حق افراد می‌شود، پرداخت و گفت: شرکت در انتخابات هم از لحاظ اصل شرکت در انتخابات و تشخیص فرد اصلح مهم است، کثرت در انتخابات، نشانه پشتوانه مردم از نظام است و اینکه چه فردی پیروز می‌شود، به ذائقه جامعه باز می‌گردد و شرکت در انتخابات محافظت از اقتدار ایران است و افزایش این اقتدار به هر فکر و ایده نیاز دارد، شرکت در انتخابات به دلیل وفاداری به خون شهدا، تعیین سرنوشت خود شخص و ناکام گذاشتن دشمنان لازم است.

در بخش دیگر حسن ربیعیان، داور و نفر اول مسابقات بین‎‌المللی میهمان این برنامه شد. وی درباره حضور مردم، اظهار کرد: همانطور که امام(ره) نام جمهوری اسلامی را انتخاب کرد، یعنی به دنبال مردم‌سالاری دینی بودند، یعنی مردم باید در همه انتخابات، حضور فعال داشته باشند، اگر چه فراز و نشیب‌هایی است و دشمن سعی کرده است تا انتخابات را کمرنگ کند و مردم را از حضور در آن مأیوس کند، اما مردم سال به سال به بصیرتشان افزوده شده و با همتشان توانسته‌اند، این انقلاب را حفظ کنند و خودشان را صاحب انقلاب می‌دانند و در این دوره نیز می‌بینم مردم را که به نظام اعتماد دارند و بصیرت دارند و حرف ولی‌فقیه را گوش دادند.

وی ادامه داد: مردم همیشه راه را به درستی پیدا کردند، اما عزیزانی که هنوز شک دارند و مردد هستند، این طور فکر نکنند و از حقشان صرف نظر نکنند و نظام در این برهه از زمان به این امر نیاز دارد.

در بخش دیگر محمدحسین ربیعیان به تلاوت آیات 6 تا 12 از سوره مبارکه رعد به صورت ترتیل پرداخت و سپس علی ربیعیان از ذاکرین اهل‌بیت(ع) و فرزند ارشد حسن ربیعیان به مولودی‌خوانی پرداخت. سپس گروه تواشیح و همخوانی محمدرسول الله(ص) به سرپرستی رحیم قربانی به اجرای دو قطعه به عنوان ایران و قطعهای با عنوان دعای فرج امام زمان(عج) پرداخت.

سعید پرویزی، نفر اول سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم جمهوری اسلامی، قاری پیش از اذان مغرب بود. وی آیات 122 تا 127 سوره مبارکه نساء و سوره کوثر را تلاوت کرد و با این تلاوت، محفل قرآنی قرار قرآنیان به پایان رسید.

این برنامه با مشارکت آستان مقدس امامزادگان پنج تن(ع) لویزان، شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن، سازمان دارالقرآن الکریم، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

انتهای پیام
captcha