ارادت به حضرت معصومه(س) جزء اعتقادات اهل تسنن است
کد خبر: 3979220
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
در وبینار شمیم ولایت و عصمت بیان شد؛

ارادت به حضرت معصومه(س) جزء اعتقادات اهل تسنن است

چند تن از شخصیت‌های اهل تسنن در وبینار شمیم ولایت و عصمت با بیان اینکه حساب برادران و خواهران اهل تسنن از نواصب جداست، تأکید کردند: محبت به اهل بیت(ع) به ویژه به حضرت معصومه(س) جزء لاینفک اعتقادات و ایمان اهل تسنن است.

ارسال/ ارادت به حضرت معصومه(س) جزء لاینفک اعتقادات اهل تسنن است/ جایگاه کرامت در قرآنبه گزارش ایکنا، وبینار «شمیم ولایت و عصمت» شامگاه 31 خرداد به همت معاونت ایران امور بانوان مجمع تقریب مذاهب اسلامی با حضور 12 تن از شخصیت‌های شیعه و اهل تسنن در آستانه میلاد باسعادت امام رضا(ع) برگزار شد.

آخوند خلیل افرا، امام جمعه اهل سنت شهرستان کنگاور، در این وبینار گفت: میلاد باسعادت فرخنده مبارک امام رضا(ع) را به ملت ایران تبریک می‌گویم؛ اهل بیت(ع) از مشترکات امت اسلامی در کنار قرآن و پیامبر(ص) هستند و قرآن کریم در آیه 33 سوره احزاب در شأن و مقام ایشان فرموده است: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا».

وی افزود: اهل بیت پیامبر(ص) در نزد اهل سنت و همه امت اسلام دارای محبت و موالات خاصی هستند؛ پیامبر(ص) در حدیث صحیحی در روز  عید غدیر خم فرمودند: «اذکرکم الله فی اهل بیتی(ع)»؛ من شما را درباره احترام خاص به اهل بیتم توصیه و یادآوری می‌کنم. یک روز ابن عباس نزد پیامبر آمد و مطلبی عرض کرد، پیامبر فرمودند که من بهترین از بهترین‌ها هستم و خداوند از بنی کنانه، قریش و از قریش، بنی‌هاشم و از بنی‌هاشم، پیامبر(ص) را برگزید؛ همچنین خدا در مورد امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) فرموده است: «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى».

افرا تصریح کرد: پیامبر(ص) براساس روایتی که ابن عباس و ابن عمر روایت کرده در هر نمازی چه نماز سنت و چه فرائض، کیفیت درود فرستادن بر امتش را یاد داده است و حتی در نماز میت بر اهل بیت پیامبر(ص) درود می‌فرستیم؛ امام شافعی هم گفت: «یا اهل بیت رسول الله(ص) محبتکم فرض من الله من لم یصلی علیکم لا صلاة له»؛ شافعی همچنین گفت: «آل النبی ذریتی هم الیه وسیلتی...»؛ حب و دوستی اهل بیت پیامبر(ص) مسلمین را از اقصی نقاط دنیا به سمت مشهد می‌آورد و این محبوبیت را خدا در دل مسلمین ایجاد کرده که به خاطر خداترسی و اخلاص و تقوای آن‌هاست؛ مسلمین هم شیعه و اهل تسنن را شامل می‌شود.

ارادت به حضرت معصومه(س) جزء اعتقادات اهل تسنن است

وی اضافه کرد: در ایام دهه کرامت باید خوب اهل بیت(ع) را بشناسیم و یکی از وظایف ما صلوات و درود فرستادن بر ایشان است؛ همچنین صدقه و زکات بر ایشان حرام شده است؛ لذا خداوند خمس را برای آنان در نظر گرفته و درباره آنها فرموده است: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا.» ذی‌القربی خویشاوندان پیامبر(ص) هستند؛ لذا ما اهل تسنن احترام خاصی به اهل بیت(ع) داریم.

امام جمعه کنگاور بیان کرد: چیزهایی که نواصب و دشمنان بیان می‌کنند و با علی(ع) و اهل بیت دشمنی می‌کنند قبول نداریم؛ اهل تسنن نواصب نیستند؛ لذا در خانه‌های اهل سنت، فرزندانی به نام سیدنا علی، حسن و حسین و فاطمه دارند، چون حب نسبت به اهل بیت(ع) دارند. ان‌شاء‌الله خدا ما را با آنها بمیراند و محشور کند و در زیر پرچم پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به فردوس اعلی و برین برساند.

کرامت اصلی قرآنی است

همچنین محمدصدیق فهیمی، ائمه جمعه بندرعباس، در این وبینار با بیان تبریک دهه کرامت، گفت: اکرام بر ضد لئامت است و کریم در برابر لئیم است؛ هیچ وقت کریم نمی‌تواند لئیم باشد و لئیم هم نمی‌تواند کریم باشد؛ کرامت آن قدر مهم است که خدا در سوره علق فرموده: «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ»؛ بشر را در اوج کرامتی که خدا به او نشان داده است خطاب قرار می‌دهد. همچنین قرآن در مورد فرشتگان نویسنده، لفظ «کراماً کاتبین» را به کار می‌برد؛ وقتی در قیامت همه موجودات از بین می‌روند و ذات الهی باقی می‌ماند در سوره الرحمان اشاره کرده است که همه چیز فانی و نابودشدنی است و تنها وجه پروردگار باقی می‌ماند؛ در این آیات هم مجدد از واژه اکرام «وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ» صحبت کرده است. در آیه شریفه 16 و 17 سوره فجر فرموده: «وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ؛ كَلَّا بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ»؛ یعنی چون یتیم را مورد اکرام قرار نداده‌اند گرفتار تنگی روزی هستند.

ارسال/ ارادت به حضرت معصومه(س) جزء لاینفک اعتقادات اهل تسنن است/ جایگاه کرامت در قرآن

امام جمعه بندرعباس تصریح کرد: در این دهه با حفظ حرمت و کرامت و شرف و عزت طرف مقابل با دیگران مواجه شویم؛ انسان لئیم در مواجهه با مردم شخصیت آنها را تخریب می‌کند، ولی انسان کریم چنین کاری نمی‌کند. طرح دهه کرامت برگرفته از اعتقادات راسخ در قرآن و رهنمودهای پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است؛ لذا باید اکرام کنیم و هم نحوه اکرام خیلی مهم است و اگر چیزی شرف انسانی را لگدمال کند اکرام نیست. قرآن با لفظ کریم نامیده شده و خدا بالاترین نعمتش را با این صفت به مردم هدیه کرده است. در سوره یس هم فرموده است که «وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ»؛ بنابراین در این دهه استدعا دارم که هم کرامت را به‌جا آوریم و هم به درستی آن را اجرا کنیم. 

طوبی فرداد، مدیر حوزه علمیه شافعی سقز، هم گفت: حضرت معصومه(س) در نگاه اهل سنت، الگوی بی‌نظیر است؛ ایشان با وجود تعداد زیاد فرزندان امام کاظم(ع) در والاترین رتبه قرار داشته و مانند ستاره‌ای درخشان می‌درخشند. ایشان محدثه بود و علامه امینی به برخی از روایات ایشان اسناد کرده است. امام کاظم(ع) در شأن وی فرمودند که «فداها ابوها» که بیانگر مقام علمی آن حضرت است؛ مشهورترین صفت ایشان معصومه و کریمه اهل بیت و مریم آل یاسین است. لذا نماد و الگویی کامل در تمامی ابعاد برای جهانیان است.

توطئه دشمن برای رواج بی‌بندوباری

آسیه حاج میرزاعلی، مدیر حوزه علمیه آق‌قلا، هم گفت: امروز دشمنان برای حذف عفت و پاکدامنی و ترویج بی‌بندوباری هجمه‌های زیادی را شروع کرده و ترک، عجم، عرب، کرد، لر و بلوچ برای آنها فرقی ندارد. محبت به اهل بیت(ع) جزء لاینفک همه فرق اسلامی بوده است، ولی در اطاعت از آن‌ها کوتاهی داریم؛ زندگی تنها با مادیات نمی‌تواند حال ما را خوب کند. بنابراین باید دنبال اهدافی برویم که حال ما را خوب کنند و حضرت معصومه(س) الگویی عظیم‌الشأن برای تمام جهانیان در این عرصه است و ایشان الگویی برای عفت و وارسته در اخلاق و کردار بودند.

وی بیان کرد: زنان و دختران مسلمان با الگوگیری از حضرت معصومه(س) با اشاعه منش و سلوک ایشان می‌توانند در ترویج فرهنگ ناب محمدی تلاش مضاعف داشته و بهترین حافظان حریم خانواده باشند. حضور ایشان در کنار امام کاظم و برادری ماند امام رضا(ع) سبب شده تا به حد بالایی از اجتهاد و علم برسند؛ ابن‌جوزی نوشته که در اولاد امام کاظم(ع) 4 فرزند به نام فاطمه دارد که از همه بالاتر فاطمه معصومه(س) است که در قم مدفون و الگویی برای جهانیان است.

مقام شفاعت

همچنین بتول محمدی، مدیر حوزه علمیه امام خامنه‌ای کرمانشاه، گفت: امام کاظم(ع) درباره ایشان فرمودند: «فداها ابوها»؛ از دیگر مقامات چشمگیر ایشان شفاعت است؛ در روایت تصریح شده که با شفاعت او همه شیعیان ما به بهشت خواهند رفت یا در زیارتنامه از لسان امام رضا(ع) بیان شده که «یا فاطمه اشفعی لی» و شفاعت ایشان گسترده است و نه خاص و قلیل.

ارسال/ ارادت به حضرت معصومه(س) جزء لاینفک اعتقادات اهل تسنن است/ جایگاه کرامت در قرآن

محمدی تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های کریمه اهل بیت(ع) مقام عصمت ایشان است؛ حضرت معصومه از کسانی است که به مقام عصمت رسید و لقب معصومه گرفت به همین دلیل امام رضا(ع) فرمودند: «من زار معصومة بقم کمن زارنی». همچنین یکی از شاخصه‌های آن حضرت شأن ایشان است که در زیارتنامه تعبیر «شأن من الشأن» بیان شده است و ایشان را بنت فاطمه و خدیجه هم نامیده‌اند.

وی با بیان اینکه از سوی علما و مراجع کرمات زیادی از آن حضرت ذکر شده است، تأکید کرد: آن حضرت مانند حضرت زهرا(س) جایگاهی رفیع دارند و همه با توسل به ایشان حاجات و نیازهای خود را می‌گیرند. 

محبت به حضرت معصومه(س) جزء ایمان ماست

همچنین مریم نوتیزهی، مدیر حوزه خواهران زاهدان، در سخنانی گفت: حضرت معصومه(س) بانوی فهیم و برگزیده مسلمین و عزیز دل اهل سنت و جزء نوادگان علی کرار و فاطمه زهرا(س) محسوب می‌شود؛ نام شریفه‌اش فاطمه و مشهورترین لقبش معصومه است.

وی افزود: در تاریخ اسلام زنان بزرگی بودند که در مسائل اجتماعی دخالت کردند و در دوره پیامبر زنان در غزوات مشارکت داشتند. زینب کبری در جریان کربلا حضور داشت و خطبه‌های آتشینش در تاریخ جاودان شد؛ حضرت معصومه(س) هم به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی به سمت ایران حرکت کرد و چون حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیش را به مردم مسلمان و مؤمن رساند و مخالفتشان را با حکومت بنی‌عباس بیان کرد. حضرت معصومه(س) از اولیای الهی و مورد احترام اهل تسنن هستند و محبت به ایشان جزء ایمان ما و ارادت به آن حضرت جزء لاینفک اعتقادات دینی اهل سنت است.

انتهای پیام
captcha