آغاز طرح ۱۴۵۵ با شعار «قرآن، امید، زندگی» از پنجم تیر
کد خبر: 3979369
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
طی نشست خبری مدیر شبکه قرآن مطرح شد؛

آغاز طرح ۱۴۵۵ با شعار «قرآن، امید، زندگی» از پنجم تیر

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اعلام خبر آغاز طرح ۱۴۵۵ از پنجم تیرماه گفت: این طرح بر اساس موضوع‌محوری و با شعار قرآن، امید، زندگی در ۱۰ هفته با کمک دیگر نهادهای قرآنی اجرا می‌شود.

آغاز طرح ۱۴۵۵ با شعار «قرآن، امید، زندگی» از پنجم تیربه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری طرح ملی قرآنی ۱۴۵۵ امروز، سه‌شنبه، اول تیرماه در سالن عطار مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در این نشست با تبریک میلاد امام رئوف(ع) گفت: امسال پانزدهمین دوره طرح ملی ۱۴۵۵ به مناسب هزار و چهارصد و پنجاه و پنجمین سال نزول قرآن با مشارکت نهادهای فرهنگی و امور قرآنی و چهار معاونت صدا و سیما برپا می‌شود.

دبیر شورای معارف سیما افزود: اجرای این طرح از پنجم تیرماه آغاز می‌شود و تا ۱۲ شهریورماه به مدت ۱۰ هفته، معادل ۷۰ روز، ادامه پیدا می‌کند. محوریت سال گذشته خانواده بود، (ادوار قبل با محوریت یکی از سوره‌های قرآن کریم اجرا شد.) امسال با توجه به استقبال خوبی که سال قبل روی داد، مقرر شد تا همچنان موضوع‌ محور پیش برویم و شعار «قرآن، امید، زندگی» را تعیین کردیم.

شیخ‌اکبری اظهار کرد: به لحاظ موضوعی برای ۱۰ هفته ذیل شعار امسال، برای هر هفته موضوعاتی تعیین شد. هفته اول؛ موضوع بشارت و آینده روشن، هفته دوم؛ امید به مغفرت و گشایش مادی و معنوی، هفته سوم؛ مهربانی، برّ و احسان، هفته چهارم؛ شکر، هفته پنجم؛ ولایت و ولایت‌پذیری، هفته ششم؛ خانواده، هفته هفتم؛ زیست مجازی، زیست حقیقی، هفته هشتم؛ تواصی به حق، هفته نهم؛ حق الناس و هفته دهم؛ عقل، فکر و علم.

وی با بیان اینکه امسال شورای سیاستگذاری ذیل دبیرخانه طرح تشکیل شد، گفت: وظیفه این شورا تعیین محتوای طرح بود. تجربه سال قبل موضوع‌محوری بود که بر محوریت خانواده بود. امسال با توجه به استقبال، تصمیم گرفته شد موضوع‌محوری ادامه پیدا کند.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ادامه داد: سه کمیته اجرایی، علمی و روابط عمومی و فضای مجازی ذیل این ستاد تشکیل شد. کمیته اجرایی هماهنگی درونی و بیرونی را پیگیری می‌کند و هر هفته جلسات مختلف با نمایندگان سازمان‌های اجرایی دارند. کمیته علمی نیز با عضویت حجت‌الاسلام والمسلمین حمید حمیدی تشکیل شد.

وی ادامه داد: سعی شده موضوعات مبتلابه جامعه مورد نظر قرار گیرند. با همراهی حجج اسلام محسن قرائتی و متوسل، تولید محتوا راجع به هر کدام از آیات صورت گرفته و آماده شده است، همچنین از سوی کمیته علمی، طراحی سؤالات (مسابقه پیامکی) و ارسال آن به تمامی شبکه‌ها انجام شده است.

آغاز طرح ۱۴۵۵ با شعار «قرآن، امید، زندگی» از پنجم تیر

دبیر شورای معارف سیما با بیان اینکه موضوعات روز و مسائل مردم، انتخاب شدند، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که قرآن به‌عنوان نسخه شفابخش باید مورد عمل قرار گیرد. این موضوعات نیاز اساسی جامعه امروز ما هستند. کمیته روابط عمومی و فضای مجازی نیز اپلیکیشنی را طراحی کرده است. در کمیته اجرایی نیز هماهنگی‌ها با تمامی سازمان‌ها انجام می‌شود. طراحی مسابقه پیامکی و جشنواره‌ای که قرار است برگزار شود از سوی این کمیته انجام می‌شود. برای مسابقه پیامکی بر اساس مفاهیم کلیدی آیه سؤالاتی طراحی شده که به اشتراک گذاشته می‌شود و روزانه به ۱۰ نفر جوایزی اهدا می‌شود. در انتهای طرح نیز مسابقه حفظ و مفاهیم برگزار می‌شود که متولی آن سازمان دارالقرآ‌ن‌ الکریم است و در انتها به ۵۰ نفر جوایزی اهدا خواهد شد. جشنواره هنری نیز در هفت رشته طراحی شده با این هدف که قشرها و سلایق مختلف با موضوع قرآن و مفاهیم آن ارتباط برقرار کنند.

شیخ‌اکبری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طرح سال گذشته و امسال را مشارکت استان‌ها با محوریت مراکز صدا و سیما در این طرح دانست و گفت: همچنین امسال مشارکت در تأمین جوایز منسجم‌تر از سال‌های قبل اتفاق می‌ا‌‌فتد.

وی با بیان اینکه هر کدام از معاونت‌های صدا و سیما شامل معاونت صدا، استان‌ها، فضای مجازی و سیما در این طرح مسئولیت‌هایی را برعهده گرفته‌اند، به تشریح فعالیت معاونت سیما پرداخت و گفت: در معاونت سیما طرح به این شکل دیده شد که در شبکه قرآن از ساعت ۱۷ تا ۱۹ و روز بعد گزیده آن از ساعت 11:15 تا ۱۲ بازپخش می‌شود. در این دو ساعت دو ارتباط نیز با مراکز استان‌ها داریم. این فعالیت جدا از فعالیت مستقل خودشان درباره این طرح است. برنامه‌های مراکز استان‌ها معطوف به این طرح می‌شود. در همه شبکه‌های سیما، طرح درس و آیتم‌های برنامه را خواهیم داشت و به صورت ویژه نیز برنامه‌های شاخص و پرمخاطب سیما معطوف به این طرح مهم قرآنی می‌شوند.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما اظهار کرد: در شبکه دو؛ برنامه عصر خانواده، در شبکه سه؛ برنامه سلام صبح بخیر، در شبکه چهار؛ برنامه مستقل سی‌ دقیقه‌ای، در شبکه پنج؛ برنامه به خانه برمی‌گردیم، معطوف به این طرح قرآنی می‌شوند.

ویژگی‌های شاخص طرح 1455

وی با اشاره به ویژگی‌های شاخص طرح امسال، گفت: امسال برنامه‌های شاخص و پرمخاطب سیما معطوف به این طرح می‌شوند، مراکز استان‌ها به این طرح می‌پردازند، سه جشنواره هنری ذیل این طرح اجرا می‌شود که مسئولیت آن با ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد است. در فضای مجازی نیز با اپلیکیشن طراحی شده با ضریب نفوذ و قدرت بیشتری این طرح را ادامه می‌دهیم.

شیخ‌ اکبری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا، مبنی بر اینکه چرا برخلاف رویه دوره‌های گذشته، این طرح تا زمستان طرح‌ریزی نشده و فقط تا پایان تابستان است، گفت: اصل طرح برای اوقات فراغت تابستان است. از ابتدا هم طرح تابستانی و برای غنی‌سازی اوقات فراغت مردم با رویکرد قرآنی بوده است. بعد از این طرح، بلافاصله در پاییز طرح حفظ سه‌ساله را پیگیری می‌کنیم و از ابتدای پاییز با مشارکت دستگاه‌ها روی حفظ قرآن متمرکز می‌شویم.

وی اظهار کرد: شاید بتوان گفت این طرح، مؤثرترین و فراگیرترین طرح قرآنی کشور است و مخاطب هم بر اساس برندسازی سال‌های قبل ارتباط خوبی با این طرح برقرار کرده است و تأکید داریم که به صورت عملی بحث‌های تدبری قرآن را داشته باشیم و نکاتی را بر اساس مسائل روز جامعه مطرح کنیم. اگر بازه زمانی مشخص نکنیم شاید برای مخاطب هم ابتدا و انتهای طرح خیلی بارز نشود.

بنابر گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور در ادامه بیان کرد: 70 آیه انتخاب شده و در هر هفته یکی از آیات برجسته می‌شود. همه افراد می‌توانند در 10 هفته حداقل 10 آیه را حفظ کنند.

وی افزود: انس با قرآن این است که قرآن وارد زندگی‌مان شود. یکی از مزیت‌های این طرح نسبت به سال قبل است که در هفت عرصه خوشنویسی، شعر، فیلم کوتاه، محصولات چندرسانه‌ای، گرافیک، طراحی پوستر، داستان‌نویسی و نقاشی برای سنین مختلف و از طریق سامانه فهما، سامانه صدا و سیما یا اپلیکیشن طراحی شده انجام و از این طریق کمک می‌شود تا قرآن محسوس‌تر وارد زندگی ما شود.

ارزانی با بیان اینکه همه مسلمانان به قرآن علاقه‌مند هستند و فقط شاید برخی رفتارهای دینی و مناسک تحلیل رفته باشد، اظهار کرد: همه با تجلیل از قرآن و اهل بیت(ع) یاد می‌کنند، این ظرفیت ارزشمندی است که باید از آن در راستای اینکه قرآن در زندگی ما در دسترس باشد، بهره برد.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه طی سخنانی گفت: یکی از ویژگی‌های طرح امسال، استمرار آن در طول 15 سال گذشته است. اصلی‌ترین رمز و راز این طرح، جاری کردن ارتباط با قرآن به صورت روزانه است.

وی افزود: در سازمان اوقاف در خدمت دوستان هستیم و امکانات سخت‌افزاری خود مثل هشت هزار بقعه متبرکه در کل کشور که محل رجوع مردم هستند در اختیار این طرح هستند. با ادارات اوقاف در استان‌ها هماهنگی‌های لازم انجام شده تا هر آنچه که امکان وجود دارد در خدمت این طرح باشد. سال قبل جلوه خوبی از این همکاری بین نهادها به‌ویژه در استان‌ به نمایش درآمد.

سپس مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شاید مهم‌ترین اتفاق این طرح، حضور همه ارکان فعالیت‌های قرآنی در کشور است و قطعاً دست خدا هم به همراه این جمع خواهد بود، اظهار کرد: جامعه بزرگ آموزش و پرورش شاید یکی از مخاطبان اصلی این طرح باشد. کاربردی ساختن آیات الهی در زندگی و در رفتار ما یکی از مهم‌ترین اهداف ما در این طرح است.

وی ادامه داد: از طرف آموزش و پرورش اعلام می‌کنم با تمام ظرفیتی که در اختیار داریم (پایگاه‌های تابستانی، دارالقرآن‌ها و شبکه شاد) در خدمت این طرح خواهیم بود. کانال ویژه این طرح نیز در شبکه شاد ایجاد می‌شود و در صفحه اصلی شبکه شاد قرار می‌گیرد تا مخاطب با ورود به این شبکه، پایگاه طرح را مشاهده کند. فضای مجازی، فضای بسیار مهمی برای انجام فعالیت‌هاست. بر دقت در اهدای جوایز تأکید می‌کنم تا خوش‌نامی این طرح همچنان ادامه داشته باشد.

در ادامه محمدمهدی عزیززاده، رئیس دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن گفت: امیدوارم هدف‌گذاری بسیار دقیق انجام شود و حل این کلید که چطور می‌شود در زندگی امروزی مطابق با قرآن رفتار کرد، مورد توجه قرار گیرد. این طرح در سال‌های متمادی اجرا شده و برنامه‌ریزان به شکلی برنامه‌ریزی کنند که ارتباط منطقی بین دوره‌های هر سال وجود داشته باشد. باید برای قشر کودک و نوجوان برنامه‌ریزی ویژه‌تری داشت. آن‌ها مخاطب خاص ما هستند.

سیدعباس فاطمی، رئیس مرکز سیمای استان‌های صداوسیما نیز در سخنانی گفت: 33 شبکه استانی و بیش از 40 شبکه رادیویی در خدمت این طرح خواهند بود. تلاشمان بر این است که محتوای همه برنامه‌هایمان به مسائل قرآنی ارتباط پیدا کند، حتی چند سال است که تولیدات نمایشی خود را با یک آیه مرتبط شروع می‌کنیم. سعی می‌کنیم برای تابستان امسال هم برنامه‌های موضوعی و قشری خود را به نوعی به این طرح متصل کنیم و حتی بدون اینکه اسم طرح را بیاوریم مفاهیم آن را در دل برنامه‌های مختلف جای دهیم. امیدواریم میهمانان و کارشناسانی هم که دعوت می‌شوند نسبت به این موضوع تسلط داشته باشند. امیدواریم این طرح زمینه افزایش انسجام ملی را فراهم کند.

روزمرگی؛ تهدیدی برای این طرح

بنا بر این گزارش، منصور قصری‌زاده، مدیر رادیو قرآن گفت: به بحث ظاهری قرآن خیلی توجه می‌شود و انس با ظاهر قرآن مقدمه خوبی است برای اینکه به باطن قرآن برسیم. اما شاید برای مردم ما تکراری باشد و گوش‌ها زیاد شنیده باشند، اگر طراحی‌هایی شود که این موضوع به صورت عملی در بدنه اجتماع و مسئولانی که برای مردم تصمیم‌گیری می‌کنند، رفتارشان رنگ قرآنی بگیرد، عملاً همان چیزی که هدف است محقق خواهد شد.

وی عنوان کرد: خلأ اصلی بحث عمل به قرآن است که ان‌شاء‌الله در طرح‌های بعدی برای اینکه این طرح دچار روزمرگی نشود، حتما باید به آن توجه شود. رادیو قرآن تمام برنامه‌هایش را متوجه این طرح کرده است و در دو بخش مفاهیم و تکنیک‌های حفظ به آن پرداخته می‌شود. همچنین در برنامه‌های پرشنونده ما به آیات این طرح پرداخته و در گروه تلاوت ما، آیات با ترجمه به بهترین وجه برای تلاوت‌ها استفاده می‌شود. سؤالات پیامکی را نیز در فضای مجازی‌مان بارگذاری می‌کنیم.

در ادامه سعید مقیسه، قائم مقام معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما، گفت: یک مسیج‌باکس برای تک تک مخاطبان تلوبیون ایجاد می‌شود. به کسانی که از نوع رفتارشان در این اپلیکیشن تشخیص داده می‌شود که مخاطب برنامه‌های دینی ما هستند در یک پیام کلی طرح را اطلاع‌رسانی می‌کنیم. اپلیکیشنی آماده شده که در آن امکان تجمیع محتوا برای این طرح فراهم شده، هم نسخه اندرویدی و هم نسخه‌های دیگر آماده شده و امکان ایجاد پروفایل، نظام امتیازدهی و ... برایشان فراهم شده است.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات دیگر شبکه سپهر است که در تهران از طریق گیرنده‌های دیجیتال قابل دریافت است و همه برنامه‌های این طرح در آن اعلام می‌شود. انتشار محتواها، مسابقات پیامکی و ... در شبکه‌های اجتماعی و دیگر فضاهای مجازی، خدمتی است که قابل ارائه است. رصد بازخوردها نیز برای برنامه‌ریزی بهتر در ادامه کار انجام می‌شود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۱۶:۵۱
0
0
سلام
پس جوایز سال قبل چی شد؟
کسی اونو پیگیری نمیکنه ؟
captcha