موسوعه «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» منتشر شد
کد خبر: 3982836
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳

موسوعه «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» منتشر شد

موسوعه «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» در هفت جلد به قلم آیت‌الله محمدجعفر مروجی طبسی، استاد سطح خارج حوزه منتشر شد.

موسوعه «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» منتشر شدحجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مروّجی طبسی، مدرس سطح عالی مرکز تخصصی تفسیر ائمه اطهار(ع) در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به چاپ اول موسوعه «تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم»، گفت: تمسّک العتره‌الطاهره بالقرآن الکریم عنوان موسوعه‌ای مفصّل در ۷ جلد است. این اثر قرآنی‌ حدیثی، آن دسته از احادیث اهل‌بیت(ع) را که در تبیین «احکام شرعی»، «اصول عقاید» و «موضوعات اخلاقی»، به آیات قرآن استناد کرده‌اند، گردآوری کرده و با بهره‌گیری از منابع مختلف فقه‌الحدیث مانند: استقصاءالاعتبار نوه ‌شهيد ثانى، روضة‌المتقین محمّدتقی مجلسی،‏ مرآة‌العقول و ملاذالاخیار محمدباقر‌مجلسی، شرح اصول کافی مازندرانی، شرح اصول کافی ملّاصدرا و الوافی فیض کاشانی، به شرح این احادیث همّت گماشته است.

وی افزود: آیت‌الله سبحانی در تقریض‌شان بر این کتاب، ضمن اشاره به این مطلب که اهل‌بیت(ع) هنگام استدلال به آیات قرآن، در جایگاه معلّمی بودند که با قطع نظر از مقام عصمت و بهره‌مندی ایشان(ع) از علوم پیامبر(ص)، وجه دلالت آیات بر مقصود را به دیگران آموزش می‌دادند؛ یکی از آثار و نتایج این کتاب را «تبیین وسعت دلالت آفاق معانی قرآن» در استدلال بر احکام شرعی برشمرده‌اند. از دیدگاه ایشان باید از نو به قرآن کریم مراجعه کنیم و «آفاقِ» گسترده آیات قرآن را در عالم تشریع، کشف کنیم.

مروجی طبسی افزود: کتاب «تمسّک العترة‌الطاهرة» در هفت جلد سامان یافته است: جلد ۱ و ۲؛ احادیث مربوط به موضوعات متعدّد فقهی از طهارت تا حدود و دیات‌ است که با محوریت کتاب ارزشمند «وسائل‌الشیعة» شیخ حرّ عاملی، از«طهارت» آغاز و به کتاب«الدیات» ختم شده است. نویسنده مقدّمه‌اش را با حدیث متواتر ثقلین آغاز کرده و در ادامه، نکات مهمّی را درباره روش کار خود توضیح داده است. از جمله آنها اشاره به ۳۲ کلیدواژه در متن روایات عترت(ع) است که بیان‌گر کیفیت استدلال امامان(ع) به آیات قرآن است.

وی اضافه کرد: به گفته نویسنده، امام(ع) ابتدا حکم فقهی را مطرح کرده و سپس به آیه شریفه استناد فرموده است. همچنین مطابق با پژوهش نویسنده، مجموع آیاتی که در تبیین احکام شرعی، مورد استناد اهل‌بیت(ع) قرار گرفته‌اند، ۷۷۴ آیه است.

مدرس تفسیر حوزه گفت: جلد سوم تا ششم دربردارنده احادیث اهل‌بیت(ع) درباره اصول عقائد است. موضوعات اعتقادی مطرح شده در این سه جلد که با محوریت کتاب ارزشمند «بحارالانوار» علّامه‌ مجلسی(ره) بوده است شامل؛ توحید، عدل، معاد، نبوّت، امامت است. بر اساس شماره‌گذاری آیات در مجلدات ۳ـ ۵، مجموعه آیاتی که در موضوعات اعتقادی مورد استناد اهل‌بیت(ع) قرار گرفته، بالغ بر ۶۸۵ آیه است. جلد ششم مقدّمات فنی چاپ را طی می‌کند و هنوز منتشر نشده است.

وی با اشاره به جلد هفت کتاب، تصریح کرد: این جلد مشتمل بر احادیث اهل‌بیت(ع) در زمینه مباحث اخلاقی است. در این مجلّد که فعلا در مرحله نگارش و تنظیم است با محوریت و ترتیب سوره‌های قرآن، آن دسته از روایاتی که با استشهاد به آیه قرآن به تبیین موضوع اخلاقی، پرداخته‌ شده گردآوری شده است.

مروجی طبسی اظهار کرد: موسوعه «تمسّک‌العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» اثری بدیع و تازه در زمینه شناساندن ارتباط وثیق عترت پیامبر(ع) با قرآن است؛ گامی مهم و بلند در عرضه جهانی تفسیر اهل‌بیت(ع) و شیوه استنادات آن حضرات(ع) به آیات قرآن در موضوعات متنوع اعتقادی، فقهی و اخلاقی محسوب می‌شود و حرکتی رزشمند برای «رسیدن به معنا و مراد آیات قرآن در پرتو دانش قرآنی معصومان(ع)» است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۱۱:۵۰
0
0
خداوند شما رو حفظ کند ،بسیار عالی،،
نیکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۰۱:۱۳
0
0
روشمند، عالی و دقیق.
captcha