راه‌ حلی برای تکیه‌گذاری بر روی کلمات قرآن + فیلم
کد خبر: 3982956
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹

راه‌ حلی برای تکیه‌گذاری بر روی کلمات قرآن + فیلم

در ادامه «آموزش تکیه‌های صوتی بر کلمات» با تدریس مهدی حسنی، حافظ کل قرآن و مؤلف کتاب میزان‌القرائه، به شیوه تکیه‌گذاری بر کلمات یک تا سه حرفی و همچنین بیش از سه حرف پرداخته شد.

به گزارش ایکنا، فایل تصویری و متن چهارمین قسمت «آموزش تکیه‌های صوتی بر کلمات» با تدریس مهدی حسنی، حافظ کل قرآن و مؤلف کتاب میزان‌القرائه (نخستین کتاب در کشور که درباره نَبر و آکسان‌ها در قرآن کریم به رشته تحریر درآمده است) ارائه می‌شود.

«در این قسمت به مبحث شیوه تکیه‌گذاری بر کلمات یک تا سه‌حرفی و بیش از سه حرف» پرداخته می‌شود.

در تمام کلمات یک، دو و سه حرفی قرآن، تکیه صوتی، بر روی حرف اول خواهد بود، چه این کلمات فعل باشند، مثل قُل، کُلی، کَتب، چه اسم باشند، مثل حَسَن، قَمَرٌ، یومٌ و چه حرف باشند، مثل إذا، الی، حتی، در تمام این موارد تکیه بر حرف اول است.  

نکته: در بسیاری از مواقع، یکی از حروف معانی یا حروف اضافه به ابتدای یکی از این کلمات ملحق می‌شوند، مثل فَقُل و فَأخَذَ؛ این حروف معانی و اضافه را در شمارش، محاسبه نمی‌کنیم، یعنی «ف» را کنار می‌گذاریم، چون جزو اصل کلمه نیست و «قُل» دو حرفی است و تکیه، به حرف اول باز می‌گردد.  

اما شیوه تکیه‌گذاری بر کلمات بیش از سه حرف

بیش از سه حرف، یعنی کلماتی که چهار و پنج حرف متحرک پشت سرهم هست، یا پنج حرفی که در آنها ساکن، تشدید، حرف مدّی وجود ندارد مگر اینکه آخرین حرف آنها، حرف مدی باشد، که آن هم یک حرف محاسبه می‌شود و می‌توانیم کوتاه حسابش کنیم و آن هنگام به مانند سایر حروف می‌شود.

در تمام کلمات چهار و پنج‌حرفی، تکیه بر حرف سوم از اول کلمه است و در کلمه خَلَقَک، کَلَمَةً، یَعِدُکم بر روی «قاف» و «میم» و «دال» است.

این شیوه درباره کلمات پنج‌حرفی نیز به همین شکل است؛ مثل أحَدَکُما، خَزَنَتها و...

همانطور که درباره کلمات یک تا سه حرفی گفته شد، اگر در کلمات چهار و پنج حرفی نیز حرف اضافه یا معانی به ابتدای آن ملحق شده باشد، از کلمه جدا و پس از آن کلمه، تکیه انجام می‌شود، مثل فَعَدَلَکَ که «فا» را جدا می‌کنیم و بر روی «لام» تکیه است.

در پایان چهارمین جلسه آموزشی، تکلیف تمام کلمات قرآن یک تا سه‌حرفی و چهار تا پنج‌حرفی مشخص شد که شامل بسیاری از کلمات قرآن می‌شود.»

انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مقنیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۰۹:۴۰
0
0
با سلام
بعضی از مثالها قرآنی نیست
مانند قمرُ ( با تنوین رفع )
مقنیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۰۹:۴۳
0
0
باسلام
شاید بجای چند حرفی ، چند هجایی بگوییم بهنر باشد
معصومه،ن
|
Austria
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ - ۰۰:۵۱
0
0
با سلام وقتتون بخیر. استاد عزیز خدا خیرتان دهدخیلی عالی اموزش می دهید قبلا هم وصفتان را شنیده بودم که شما دراقراء واکسان بهترین استاد کشور عزیزمان هستید.
captcha