کشف استعداد‌های کنشگران دینی با برپایی سوگواره «ملت امام حسین(ع)»
کد خبر: 3994025
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
حجت‌الاسلام حاجیانی اعلام کرد:

کشف استعداد‌های کنشگران دینی با برپایی سوگواره «ملت امام حسین(ع)»

مدیرکل فضای مجازی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اعلام کرد: هدف از برگزاری سوگواره بین‌المللی «ما ملت امام حسینیم» کشف استعداد‌های جدید در حوزه کنشگری دینی، معرفی و تقویت آنان به جامعه رسانه‌ای کشور است.

کشف استعداد‌های کنشگران دینی توسط سوگواره «ملت امام حسین (ع)»

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری «سوگواره بین المللی ما ملت امام حسینیم» که تلفیقی از اولین «سوگواره ملت امام حسین(ع)» و هشتمین «سوگواره بوی سیب» و چهاردهمین «سوگواره مهر محرم» است، امروز دوشنبه ۸ شهریورماه در سالن کنفرانس انتشارات سوره مهر برگزار شد.

حجت‌الاسلام مرتضی حاجیانی، مدیرکل فضای مجازی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ابتدای این نشست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مجموعه تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در قم مستقر است و در سراسر کشور شعبه دارد، از اوایل دهه ۹۰ کار خود را در حوزه تبلیغ در فضای مجازی آغاز کرده و سرپرستی این دفتر بر عهده حوزویان است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۳ این دفتر برگزاری سوگواره‌ها را در سطح حوزویان آغاز کرد، گفت: فراخوان اولیه سوگواره‌های دفتر با عنوان سوگواره مجازی «بلاغ» مخصوص حوزویان فعال در تبلیغ نوین در عرصه فناوری‌های روز منتشر شد. تبلیغ نوین به معنای فعالیت تبلیغی در حوزه رسانه‌های تصویری، فضای مجازی، رسانه‌های تصویری و ... است که این سوگواره حدود ۶ سال در فضای حوزه برگزار شد.

حجت‌الاسلام حاجیانی ادامه داد: با تأسیس معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی از سال ۹۸ به بعد این سوگواره به صورت ملی برگزار شد تا نظرات و تولیدات افراد دیگر نیز در این عرصه‌ها دیده و شنیده شود. این سوگواره در سال گذشته به نام «اشراق» نامگذاری شد که در مجموع بیش از ۵ میلیون پست با رویکرد عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) و تبلیغ در این عرصه منتشر شد که ۵ هزار پست آن معیار‌ها و ملاک‌های لازم سوگواره را دارا بود و در دبیرخانه به ثبت رسید. در نهایت ۱۴۰ لینک به داوری رسید و هیئت داوران نیز ۵ نفر را به عنوان برگزیده انتخاب کرد.

مدیرکل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه در سال هشتم برگزاری این سوگواره تحولی جدید را رقم زدیم گفت: تصمیم گرفتیم اگر کار موازی در نهاد‌های فرهنگی دیگر نیز صورت می‌گیرد، با آن‌ها هم‌افزایی کنیم تا هم در هزینه کرد بودجه‌ها صرفه جویی شود و هم هر نهادی کار تخصصی خود را انجام دهد؛ بنابراین با دو سوگواره فعال در این عرصه هم‌افزایی کردیم و سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع) را تشکیل دادیم.

نماینده سازمان تبلیغات سلامی در ادامه این نشست افزود: در کنار سوگواره «اشراق» که به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شد، سوگواره «مهر محرم» مطرح بود که در حوزه عکاسی و دیگر حوزه‌های رسانه‌ای مرتبط با تصویر زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با محوریت اداره کل ارشاد استان سمنان برگزار می‌شد که ۱۴ دوره از آن نیز برگزار شده بود. از سوی دیگر سوگواره «بوی سیب» با محوریت رادیو معارف هم برگزار می‌شد که هر سه این سوگواره‌ها هم‌افزایی کردند تا در قالب سوگواره بین المللی ملت امام حسین(ع) فراخوان مشترک دهند.

حجت‌الاسلام حاجیانی گفت: مجموعه بسیج رسانه نیز برای تحت پوشش قرار دادن آثار خبرنگاران فعال در این حوزه پای کار آمد و بخش خادمان رسانه را اضافه کرد و در حوزه بین‌الملل نیز شبکه جهانی ولایت پای کار آمده است تا آثاری را در این بخش گردآوری کند تا در مجموع برای برگزاری این سوگواره، ۵ نهاد مشارکت داشته باشند. سه بخش آفرینش ادبی، طراحی و گرافیک و کنشگران عاشورایی با دبیری سوگواره «اشراق»، بخش صوت و پادکست با دبیری سوگواره «بوی سیب» و بخش عکاسی و ویدئو با دبیری سوگواره «مهر محرم» برگزار خواهد شد. تلاش کردیم عناوین این سوگواره‌ها هم حفظ شود تا مخاطبان گذشته آن‌ها از دست نروند.
 
کشف استعداد‌های کنشگران دینی توسط سوگواره «ملت امام حسین (ع)»

مدیرکل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در حوزه کنشگران عاشورایی که سال گذشته اضافه و برگزار شد، دو بخش فعال خواهند بود گفت: بخش اول مردمی و عمومی است که برای شرکت در آن هر کسی می‌تواند به تولید محتوا در فضای مجازی با هشتگ‌های #ملت_امام_حسین و #ما_ملت_امام حسینیم بپردازد که تمامی این آثار بررسی و واکاوی خواهد شد تا در نهایت کنشگران برتر تقدیر شوند. در بخش تخصصی نیز بنا داریم از افراد فعال و اثرگذار در فضای مجازی که کنشگر عاشورایی به حساب می‌آیند تقدیر و تشکر کنیم. برای این امر هم افراد می‌توانند فعالیت‌های خود را به دبیرخانه معرفی کنند و هم مردم می‌توانند افراد و صفحات فعال در این حوزه را به دبیرخانه به عنوان مخاطبان معرفی کنند. در نهایت هم فعالان این عرصه و هم معرفی کنندگان تجلیل خواهند شد.

حجت‌الاسلام حاجیانی افزود: دبیری بخش کنشگران عاشورایی بر عهده مهرناز خسروی و هیئت داوران نیز شامل حجج اسلام شهاب مرادی و احسان بی‌آزار تهرانی و خانم راحله امینیان خواهد بود. تا ۱۵ مهرماه تمامی آثار در این حوزه گردآوری خواهد شد و پس از آن فرآیند، داوری آغاز و در دی ماه مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

مدیر کل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی در پاسخ به سوال ایکنا که «دستاورد‌های سوگواره مجازی اشراق در دوره‌های گذشته چه بود و هدف‌گذاری شما برای آینده چه خواهد بود؟» گفت: سال گذشته با هدف فعالیت در عرصه‌های نوین ارتباطی و بر اساس ظرفیت‌شناسی که در این حوزه داشتیم فعالان این حوزه را شناسایی کرده و به جامعه رسانه‌ای کشور معرفی کردیم. متأسفانه کنشگری دینی در فضای مجازی تحت نظر یک سازمان مشخص نیست و همین امر سبب می‌شود تا فعالان این حوزه نتوانند پیام دینی خود را آنگونه که شایسته است به مخاطبان برسانند. امسال به صورت گسترده‌تر در سوگواره ملت امام حسین(ع) به تربیت فعالان هنر و رسانه می‌پردازیم تا بتوانیم ادبیات تخصصی کنشگری در فضای مجازی را تقویت کنیم.

وی کنشگر را یک فعال رسانه‌های نوین دانست که هدفش اصلاح اجتماعی است و افزود: وقتی از اساتید رسانه و هنر دعوت می‌کنیم تا خود را با جهان جدید تطبیق دهند در واقع می‌خواهیم بگوییم که چگونه می‌توان پیام خود را منتقل کنیم و دستاورد ما در این سوگواره این است که فعالان فضای مجازی بتوانند پیام دین و انقلاب را با قرار گرفتن در کنار اساتیدی به مخاطب معرفی کنند که این اساتید سال‌ها در این زمینه تدریس و تجربه داشته و هر دو می‌توانند این جهان جدید را به گونه‌ای کشف کنند که قابل انتقال به سایر کنشگران باشد.

حجت‌الاسلام حاجیانی اضافه کرد: سوگواره ملت امام حسین(ع) وظیفه کشف استعداد‌های کنشگران و معرفی آن‌ها را به عهده دارد و رسالت ما در ظرفیت شناسی و تقویت آن‌ها به جامعه رسانه‌ای کشور خلاصه می‌شود.

در بخش پایانی این نشست نیز مهرناز خسروی، دبیر بخش کنشگران عاشورایی اظهار کرد: جدا از بررسی آثار و داوری‌های صورت گرفته، در قالب پخش زنده‌ با حضور اعضای هیئت داوران و همچنین میزگرد‌هایی به بررسی فعالیت افراد در فضای مجازی در این حوزه‌ها خواهیم پرداخت.

دبیر بخش کنشگران عاشورایی اظهار کرد: افراد می‌توانند با مراجعه به سایت سوگواره به نشانی www.soogvareh.ir آثار مدنظر خود را برای داوری ارسال کنند. متأسفانه در فضای مجازی به خصوص در پلتفرم‌های پرمخاطب مانند اینستاگرام شاهد کمبود مطالب ارزشی در حوزه جبهه انقلاب هستیم که امیدواریم بتوانیم با برگزاری این جشنواره‌ها شاهد رشد تولیدات از این دست باشیم. علاقه‌مندان به شرکت در بخش مردمی می‌توانند با تولید و انتشار محتوا با هشتگ‌های #ملت_امام_حسین و #ما_ملت_امام حسینیم در سوگواره شرکت کنند و مهلت ارسال آثار ۱۵ مهرماه مصادف با آخر روز ماه صفر است.
 
برای مشاهده گزارش تصویری نشست خبری اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام
captcha