نگاهی به چهره‌های شناخته شده در چهل‌وچهارمین مسابقات قرآن استان تهران
کد خبر: 3995072
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
به بهانه حضور یک مدیر امور قرآنی در مسابقات /

نگاهی به چهره‌های شناخته شده در چهل‌وچهارمین مسابقات قرآن استان تهران

چهل‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران از 16 تا 22 شهریور با حضور 200 شرکت‌کننده در دو گروه بانوان و آقایان برگزار می‌شود و اجرای رقابت‌ها در دو رشته قرائت تحقیق، حفظ کل قرآن و قرائت ترتیل در بخش آقایان، که قله آن حضور در رقابت‌های بین‌المللی ایران خواهد بود، از حساسیت بیشتری در بین دنبال‌کنندگان برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران از فردا با حضور 200 شرکت‌کننده در دو بخش بانوان و آقایان و به صورت حضوری آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد یافت.

مسابقات استان تهران در کنار استان‌هایی همچون خراسان رضوی، قم و ... به خصوص در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم از حساسیت بیشتری برخوردار است و گاهی حساسیت رقابت در این استان‌ها چیزی از مرحله کشوری کم ندارد. بخشی از این حساسیت به دلیل حضور چهره‌های شناخته شده‌ای است که گاهی سابقه حضور در رقابت‌های بین‌المللی دارند؛ چهره‌هایی که حضورشان اعتبار یک رویداد تلقی می‌شود. از جمله چهره‌هایی که در چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران حضور یافته‌اند، منصور قصری‌زاده است؛ قاری بین‌المللی که پیش‌تر در مسابقات سراسری قرآن و مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی حائز رتبه شده و این بار آمده است تا در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز شانس خود را برای رسیدن به قله مسابقات امتحان کند و به رقابت با دیگر حافظان بپردازد. به این بهانه، نگاهی گذرا به برخی چهره‌های معروف مسابقات قرآن استان تهران در رشته‌های حفظ کل قرآن، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل خواهیم داشت.

منصور قصری‌زاده

همانطور که گفته شد، منصور قصری‌زاده، شناخته‌شده‌ترین شرکت‌کننده در چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران محسوب می‌شود و چند سالی حافظ کل قرآن است و تلاش می‌کند که محفوظات خود را از طریق حضور در مسابقات و رقابت با حافظان برتر استان تهران در معرض داوری قرار دهد، اما آنچه باعث شده که از وی به عنوان متفاوت‌ترین شرکت‌کننده این مسابقات یاد کنیم، عنوان بین‌المللی او در رشته قرائت تحقیق کشور مالزی نیست(پیش‌تر به این موضوع پرداخته شده است)، بلکه حضور او در جایگاه مدیریت رادیو قرآن است. قصری‌زاده از حدود سال 95 در رشته حفظ کل مسابقات قرآن شرکت کرده و چند ساله متوالی صرفاً در مرحله استانی حضور داشته است.

او متولد 1346 در تهران است و در سال 1370 موفق به کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در رشته قرائت تحقیق شد و از هشت ماه قبل به عنوان مدیر شبکه رادیویی قرآن فعالیت می‌کند و همین باعث شده است که او را از معدود مدیران امور قرآنی بدانیم که همزمان با این مسئولیت در مسابقات قرآن نیز شرکت کرده است.

محمدحسین بهزادفر

او متولد 19 بهمن 1379 در شهر تهران و دانشجوی رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی و یکی از جوانترین شرکت‌کنندگان در مسابقات سراسری قرآن است و تا همین اواخر در مسابقات دانش‌آموزی و رقابت‌هایی که با حضور نوجوانان برگزار می‌شد، حضور می‌یافت. همچنین در سال 1394 یکی از بهترین رتبه‌های نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن امارات «جایزه بزرگ دبی» را دریافت کرد.(کسب رتبه سوم در نوزدهمین دوره مسابقات قرآن جایزه بزرگ دبی)

بهزادفر در سال 1390 هم به مسابقات بین‌المللی قرآن بنگلادش اعزام شد و رتبه اول را به دست آورد و نیز رتبه چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر را در کارنامه خود دارد. حضور در این مسابقات و کسب رتبه‌های متعدد در رقابت داخلی، از او یک حافظ کل قرآن باتجربه ساخته است، تجربه‌ گرانسنگی که در جوانی به دست آمده و می‌تواند در عرصه‌های حساس‌تر مسابقات قرآن به کمک او بیاید.

محمدحسین، زمانی در یکی از گفت‌وگوهایش از آرزویش برای ورود به عرصه ترجمه قرآن کریم، آن هم برای نوجوانان، به دلیل وضعیت نامطلوب ترجمه‌ها برای این گروه سنی صحبت کرده بود. 

مجتبی علیرضالو

در یکی دو سال اخیر کمتر نامی از او در مسابقات شنیده شده است. اوج کار او در مسابقات قرآن، کسب رتبه عالی در سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حاصل این رتبه اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن امارات در سال 1395 بود که کسب رتبه‌ را برای او به همراه نداشت.

علیرضالو هر بار که در مسابقات قرآن حاضر شده، در بین برترین‌ها حرفی برای گفتن داشته است. این چهره جوان امسال نیز می‌تواند توانمندی‌های خود را بار دیگر به اثبات برساند.

وحید خزایی

وحید خزایی، متولد نهم فروردین 1370 است. او تاکنون چندین بار در مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم حضور داشته است. آنچه باعث شهرت بیش از پیش وحید خزایی در عرصه تلاوت کشور شد، کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در سال 1393 بود؛ مسابقایی دوسالانه که تاکنون شش دوره آن به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاددانشگاهی برگزار شده است.

بعد از مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، بهترین رتبه او کسب رتبه اول در بیست و نهمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور بود، جشنواره‌ای که بسیاری اعتقاد دارند بعد از مسابقات سراسری قرآن بالاترین استاندارد را در بین مسابقات دارد.

محمدحسن موحدی

این چهره نیز یکی دیگر از خروجی‌های مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان است؛ موحدی در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، که در سال 1387 برگزار شد، در حضور داورانی همچون «ابوالعینین شعیشع»، «احمد احمد نعینع»، «فرج الله شاذلی» و «حملی جمل» موفق به کسب رتبه نخست شد. او در آن سال دانشجوی رشته حقوق دانشگاه امام صادق(ع) بود.

مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس یکی دیگر از رقابت‌هایی است که او در آن حضور یافت و موفق به کسب رتبه شد. شانزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن تونس در حالی در سال 1397 برگزار شد که او به عنوان نماینده ایران در رشته قرائت تحقیق حائز رتبه دوم شد.

در سال‌های اخیر نام محمدحسن موحدی بیشتر با «پویش تغییر به نفع ترویج» گره خورده است؛ پویشی که سال 96 از سوی برخی فعالان قرآنی و منتقدان وضعیت آن سال‌های مسابقات قرآن به وجود آمد و او در بازه زمانی خاصی به عنوان سخنگوی شورای مرکزی آن معرفی شد.

مجتبی محمدبیگی

مهم‌ترین رقابتی که این چهره در آن حضور یافته مسابقات بین‌المللی قرآن کویت است که در سال 96 و پس از درخشش در مسابقات سراسری قرآن برای او محقق شد. مسابقاتی که در آن به سختی به نمایندگان ایران رتبه می‌دهند و تاکنون هیچ ایرانی‌ای موفق به کسب رتبه نخست در آن نشده است و محمدبیگی نیز رتبه‌ پنجم را به دست بیاورد، همچنین در مسابقات ترکیه سال 98 رتبه سوم را کسب کرده است.

وی متولد سال ۶۳ و دارای مدرک کارشناسی‌ارشد رشته علوم قرآن و حدیث است. او از حدود سال ۷۷ حضور در جلسات قرآن را با جلسه «حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای» شروع و نیز از سال ۸۵ و ۸۶ حضور در مسابقات قرآن را به صورت حرفه‌ای و با کسب رتبه در مسابقات قرآن نیروهای مسلح آغاز کرد.

حسین شالچی

این چهره تمایل کمتری به حضور در مسابقات سراسری قرآن و بروز توانمندی‌هایش داشته است (مسابقاتی که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود). از همین رو بیشتر او را با حضور در مسابقات مجازی و رقابت‌هایی غیر از مسابقات اوقاف می‌شناسیم. اگرچه موفقیت در جشنواره تلاوت‌های مجلسی و کسب رتبه نخست چندین دوره از این جشنواره باعث شناخته‌تر شدن حسین شالچی شد، اما بدون شک پس از حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور بحرین، نام او بیشتر از هر زمان دیگری شنیده شد. او سال 97 در سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور بحرین، که به صورت اینترنتی برگزار شد، حضور یافت و موفق به کسب یکی از رتبه‌های برتر آن رویداد شد و در نهایت به همراه نمایندگان کشورهای مراکش، سوریه و اندونزی درجه ممتاز جهانی را دریافت کرد.

همچنین او سال 98 در اولین دوره مسابقات قرآن نظام مهندسی کشور حضور یافت و رتبه برتر آن مسابقات را به دست آورد. آخرین رتبه‌ای که این قاری ممتاز به دست آورده است به مسابقات آزاد قرآن عراق برمی‌گردد، مسابقاتی که در اردیبهشت 1400 به صورت مجازی برگزار شد و حسین شالچی رتبه نخست آن را برای کشورمان به ارمغان آورد.

براساس گزارش ایکنا، در کنار این افراد که اطلاعاتی از آنها در دست بود، باید به چهره‌های شناخته‌شده دیگری در چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران همچون مجید عنان‌پور، طاها کبیری، حمید شیخ‌زاده، امیر باقری، رسول تمجید و مجتبی پرویزی در رشته قرائت تحقیق؛ مصطفی لشگری، محمدرضا زاهدی و علی مستشاری‌راد در رشته حفظ کل قرآن و نیز محمدجواد جاوری، محمد ضرغام، محمدتقی نوران و علیرضا فیضی در رشته قرائت ترتیل اشاره کرد.

چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن استان تهران از 16 تا 22 شهریور در مجتمع بصیرت واقع در منطقه حکیمیه تهران به صورت حضوری برگزار می‌شود و نفرات برتر به مرحله کشوری راه خواهند یافت. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۱۴:۱۲
0
0
جا داشت از استاد ما جناب مجید عنان پور هم که اخیرا در مسابقات لبنان مقام نخست را کسب کردند هم به عنوان چهره های شاخص نام میبردید
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۱۴:۳۱
0
0
ای کاش مسابقات بین المللی لبنان هم جزو مسابقات محسوب میشد
محمد سلمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۱۴:۳۵
0
0
در رشته ترتیل عباسیان که سالها در مسابقات سراسری حضور داره جزئ چهره های شاخص محسوب نمیشه?
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۱۶:۲۸
0
0
همت استاد قصری زاده واقعاً ستودنیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۶ - ۰۸:۵۲
0
0
نفرات شاخص بانوان مورد کم لطفی قرار گرفته
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۵ - ۱۰:۳۴
0
0
بنظر من مسابقات قرآن انحصاری شده و راهی جهت ظهور افراد نیست و این یعنی پس گرایی و دافعه
captcha