سبک و روشهای صحیح و البته اخلاقی بسیار در جذب مخاطبان برای آموزش و حفظ قرآن مؤثر است. با توجه به اینکه قرآن یک زبان عربی بوده و فهم مفاهیم آن برای کودکان سخت است، ارائه آموزشها در این حوزه شیوههای جدید و خلاقانه را میطلبد تا ضمن جذب قرآنآموزان آنها را برای ادامه کار حفظ کند و آرام آرام مفاهیم عمیق کلام وحی را درک کنند.
هر قشری به یک شیوه و روش میتواند مفاهیم را درک کند، شاید استفاده از متدهای آموزشی برای دهه هفتادیها دیگر برای دهه نودیها جوابگو نباشد، بنابراین لازم است شیوههای نوین را در ارائه آموزشها به کاربرد تا قشرهای جدید علاقهمند به حفظ قرآن و دریافت مفاهیم آن باشند. در این راستا خبرنگار ایکنا از همدان گفتوگویی با یک نوجوان حافظ قرآن انجام داده است که متن آن را در ذیل میخوانید.
ایکنا: خودتان را معرفی کنید و بگویید چه شد که تصمیم به حفظ قرآن گرفتید؟
محمدحسین یوسفیصفت، 17 ساله و حافظ کل قرآن کریم هستم. در یک خانواده مذهبی به دنیا آمدهام و از همان کودکی خانوادهام مرا به خواندن قرآن تشویق میکردند. از هشت سالگی مادرم مرا در جامعةالقرآن ثبت نام کرد و از سال 90 حفظ قرآن را زیر نظر مربیان شروع کردم و در سال 97 موفق به حفظ کل شدم. اکنون نیز در حال تثبیت آیات و آماده شدن برای دریافت گواهی حفظ کل هستم.
ایکنا: اهل کجا هستید؟
ما اهل روستای آبشینه هستیم و من هم به لطف خداوند اولین و تنها حافظ کل روستای آبشینه هستم. پدرم کارمند مخابرات و مادرم خانهدار است. یک خواهر بزرگتر هم دارم که در حوزه درس خوانده است و او نیز در حفظ قرآن بسیار مشوق من بود.
ایکنا: رفتوآمد از روستا به همدان برای حضور در کلاسها برایتان سخت نبود؟
پدر و مادرم با زحمت بسیاری توانستند در این مسیر کمکم کنند؛ روستای آبشینه جامعةالقرآن نداشت و ما مجبور بودیم برای شرکت در کلاسها به جامعةاالقرآن همدان بیاییم. طی این مسیر در زمستان و بهویژه هنگام بارش برف بسیار سخت بود.
البته یک مدت کوتاهی جامعةالقرآن روستای آبشینه فعال شد اما متأسفانه به علت استقبال کم خانوادهها، قرآنآموزان به حد نصاب نرسیده و این کلاسها لغو شد و من دوباره مجبور شدم برای ادامه کلاسها به همدان مراجعه کنم.
ایکنا: به نظر شما استعداد حفظ قرآن چه تأثیری در کسب این موفقیت دارد؟
استعداد خوبی برای حفظ قرآن نداشتم، اما از آنجا که به این مقوله علاقهمند بودم با تمرین و تلاش موفق به این کار شدم. بنابراین معتقدم حتی اگر کسانی که استعداد زیادی برای حفظ ندارند هم با تلاش و تمرین میتوانند در این راه موفق شوند.
ایکنا: وضعیت تحصیلیتان چگونه است؟
در حال حاضر در کلاس دوازدهم در رشته انسانی تحصیل میکنم که خوشبختانه وضعیت تحصیلی خوبی دارم و به برکت حفظ قرآن حافظه خوبی پیدا کردهام و بهتر از سایر همکلاسیهایم میتوانم مطالب را دریابم.
ایکنا: قرآن چه تأثیری در اخلاقیات انسان میگذارد؟
قرآن کتاب اخلاق است و کسی که عمیقاً مفاهیم آن را درک میکند در احترام به والدین، کمک به دیگران، عدم غیبت و تهمت، عدم فخرفروشی و تکبر و... و در نهایت در داشتن اخلاق قرآنی موفقتر است.
از وقتی حافظ کل شدم احساس میکنم برای دیگران الگو هستم، همین امر خط و مرزی را برایم تعیین میکند که رفتار خود را مدیریت کنم و از چیزهایی که قرآن منع فرموده دور باشم.
دیگران هم خیلی بیشتر از سن و سالی که دارم برایم احترام و عزت قائل هستند و این را لطف خداوند و از برکات حفظ قرآن میدانم.
ایکنا: برنامه قرآنی شما برای آینده چیست؟
امیدوارم در آینده بتوانم قرآن را تثبیت کنم و گواهی حفظ را دریافت کنم و سپس به ترجمه و تفسیر قرآن مشغول شوم تا بتوانم مفاهیم عمیق قرآن را درک کنم و عامل به کلام وحی باشم. امیدوارم در آینده بتوانم در رشته حقوق در دانشگاه تحصیل کنم علاوه بر این در روستای آبشینه یک جامعةالقرآن تأسیس کنم و در آنجا بتوانم معلم قرآن دانشآموزان باشم تا کسانی که علاقهمند به حفظ قرآن هستند رنج و زحمت طی مسیر را بر دوش نکشند.
ایکنا: به نظرتان حفظ قرآن بدون کلاس آموزشی امکانپذیر است؟
حفظ قرآن راه و روش خاصی دارد. اول باید کلاسهای روخوانی و روانخوانی را شرکت کرد و سپس به حفظ همت گماشت. شرکت در کلاس آموزشی حس رقابت ایجاد میکند، علاوه بر این قرآنآموزان با برنامه مسیر را طی میکنند؛ با توجه به شرایط حفظ قرآن برای برخی از افراد بدون کلاس امکانپذیر نیست.
ایکنا: چه شیوههایی در حفظ قرآن مؤثر است؟
مربیان قرآنی بسیار در جذب خردسالان به قرآن تأثیرگذار هستند، وقتی مربیان با اخلاقی خوش با قرآنآموزان برخورد میکنند و رفتار قرآنی با آنها برقرار میکنند علاقهمند به ادامه کلاسها خواهند شد. مربیان باید خودشان را هم سن و سال بچهها کنند و مانند بچههای هم سن و سال آنها با ایشان برخورد کنند.
مربیان باید با بچههایی که در کلاس شلوغ میکنند و یا دیر مطالب را یاد میگیرند بهدرستی برخورد کنند. به نظرم اگر در انتخاب مربیان قرآنی به تناسب سنی افراد توجه شود در بحث ارتباطگیری و اثربخشی بر قرآنآموزان نتایج بهتری حاصل میشود چراکه حرف یکدیگر را بهتر میفهمند و از یکدیگر انگیزه بیشتری میگیرند.
ایکنا: با کدام آیه از قرآن انس بیشتری دارید؟
همیشه با آیه 28 سوره رعد آرامش میگیرم آنجا که خداوند میفرماید «الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آنان كه ايمان آوردهاند و دلهايشان به ياد خدا آرامش مىيابد، آگاه باشيد كه دلها به ياد خدا آرامش مىيابد.»
مرضیه عابدی، مادر محمدحسین یوسفیصفت نیز در ادامه به خبرنگار ایکنا گفت: آرزو داشتم که فرزندم حافظ قرآن شود برای همین از شش سالگی او را در جامعةالقرآن ثبت نام کردم که از هشت سالگی هم حفظ قرآن را آغاز کرد.
وی با بیان اینکه تلاش زیادی برای موفق شدن محمدحسین در امر حفظ قرآن داشتیم، ادامه داد: گرچه محمدحسین استعداد زیادی برای حفظ نداشت و البته میتوان گفت یک بچه استثنایی و خارقالعاده نبود، اما از آنجا که علاقه زیادی به حفظ قرآن داشت توانست با تلاش در این راه موفق شود.
عابدی تأکید کرد: محمدحسین پسری بسیار آرام و صبور است که این را در مقایسه با هم سن و سالهایش بهخوبی میتوان دید و من این ویژگیهای اخلاقی او را به برکت حفظ قرآن و تأثیر کلام وحی میدانم.
انتهای پیام