شناسایی 14 روستای قرآنی در همدان / ارسال 303 اثر به جشنواره «مشق سرخ»
کد خبر: 3999392
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹

شناسایی 14 روستای قرآنی در همدان / ارسال 303 اثر به جشنواره «مشق سرخ»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به شناسایی 14 روستای قرآنی در استان و برگزاری هنرواره خوشنویسی «مشق سرخ»، گفت: در این جشنواره با موضوعات عاشورایی و بیانات امام حسین(ع) 303 اثر از 28 استان کشور دریافت شد.

شناسائی 14 روستای قرآنی در همدان / دریافت 303 اثر هنری در جشنواره «مشق سرخ»به گزارش ایکنا از همدان، احمدرضا احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، 31 شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه تمام سعی این اداره در جهت توزیع متوازن امکانات فرهنگی و هنری است، گفت: عدالت فرهنگی و جذب مشارکت دستگاه‌های اجرایی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این فعالیت‌ها از اولویت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان است.

وی با اعلام خبر کسب رتبه برتر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در جشنواره شهید رجایی، افزود: این اداره در حوزه نماز موفق به کسب عنوان دستگاه برتر و روابط عمومی آن در سطح کشور موفق به کسب رتبه‌های دوم و سوم شد.

احسانی به تشریح برخی برنامه‌های این نهاد در شش ماهه نخست سال پرداخت و گفت: برگزاری اولین پویش سراسری ملی با موضوع «امید و نشاط اجتماعی» که نزدیک به 900 اثر با محتوای فرهنگی در این پویش دریافت شد، برگزاری «جایزه ادبی استان»، جشنواره «هنرهای تجسمی» در شهرستان بهار، اعزام گروه موسیقی آئین به کشور روسیه، بزرگداشت روز ملی سینما به همراه تجلیل از پیشکسوتان این عرصه از جمله این برنامه‌ها بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به برگزاری همایش گویش‌های مردمی در ملایر، بیان کرد: همدان یک ایران کوچک است و از قومیت‌های مختلف تشکیل شده و توجه به این ظرفیت‌های محلی به پوشش بیشتر افراد مختلف کمک می‌کند.

وی گفت: با توجه به شرایط کرونایی سعی شد 80 درصد هزینه‌های جشنواره به سمت تجلیل و حمایت از هنرمندان سوق داده شود، برنامه‌هایی همچون جشنواره نمایشنامه‌نویسی، مدیریت کمیته فرهنگی و پشتیبانی کنگره آیت‌الله مدنی که 470 میلیون تومان برای این بخش تأمین‌ شده بود، افتتاح خانه سینمایی مستند، جشنواره نمایشنامه خوانی، بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی در ملحمدره که هم‌زمان با گردهمایی رؤسای انجمن‌های ادبی بود، افتتاح نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی قروه درگزی و برگزاری اولین همایش شعر عاشورایی در دهه اول محرم در این شهر، و برگزاری برنامه‌هایی از جمله نمایشگاه‌های مجازی، چندین عصر شعر، انجمن‌های ادبی و گروه‌های نمایشی که هم‌چنان نیز در حال برگزاری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به برگزاری هنرواره ملی خوشنویسی «مشق سرخ» با موضوعات عاشورایی و بیانات امام حسین(ع) گفت: در این جشنواره 303 اثر از 28 استان دریافت شد که هنرمندان شرکت‌کننده در این جشنواره آثار فاخر و زیبایی را خلق کردند.

وی با اشاره به برگزاری همایش استانی انتخاب روستاهای قرآنی، اظهار کرد: در این راستا کارگروهی با محوریت حوزه قرآن و عترت تشکیل شد و 14 روستا شناسایی ‌شد.

احسانی ادامه داد: رونمایی از کتابت قرآن کریم با قلم احمد تیموری که یکی از اساتید شاخص است، جشنواره ملی اذان و مهدویت، توانمندسازی مدیران قرآنی و تجلیل از مفاخر قرآنی از جمله برنامه‌های قرآنی این سازمان است.

وی با اعلام پیش‌بینی 58 برنامه در سطح استان در هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: تجلیل از پیشکسوتان هنرمند در دفاع مقدس، تجلیل از 40 کارمند ایثارگر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تجلیل و دیدار با خانواده‌های شهدا، اجرای نمایش‌های خیابانی کتاب دفاع مقدس، تجلیل از فعالین هنری در عرصه دفاع مقدس، اکران فیلم‌های دفاع مقدسی، نمایشگاه عکس تجلیل از شعرای فعال، نمایشگاه هنرهای تجسمی، مسابقات کتاب‌خوانی، مسابقه قرآنی ویژه رزمندگان دفاع مقدس از جمله این برنامه‌هاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اعلام خبر افتتاح موزه صنعت چاپ همدان در مهرماه سال جاری، گفت: پیگیری‌های لازم برای حضور وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی تا قبل از پایان مهرماه در همدان صورت گرفته است.

وی با اشاره به تصویب سند استانی نقشه فرهنگی کشور بیان کرد: یک سال همدان به‌عنوان پایلوت انتخاب شد و سپس 11 استان این کار را شروع کردند.

احسانی با بیان اینکه سند برش استانی همدان مصوب شده است، افزود: مصوبات شورای فرهنگ عمومی با وجود اینکه بالاترین شورا با ریاست نمایندگی ولی‌فقیه است مصوباتش ضمانت اجرایی نداشت که در این سند این موضوع حل شده و مصوبات در چند کارگروه بحث، در دبیرخانه هماهنگی و به شورای برنامه‌ریزی می‌رود که آنجا دستگاه‌ها مکلف می‌شوند مصوبات این شورا را انجام دهند.

وی ادامه داد: 14 باب مجتمع فرهنگی هنری در حال بازسازی هستند، موزه هنرهای معاصر تقریباً به پیشرفت فیزیکی 50 درصد رسیده است و در سال گذشته 360 میلیون تومان به کانون‌های فرهنگی تزریق شد.

احسانی با اشاره به برخی از برنامه‌ها در شش‌ ماهه دوم سال‌ جاری، اظهار کرد: جشنواره نمایشنامه‌خوانی، جشنواره ندای آسمانی، جشنواره موسیقی، ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب، ویژه‌برنامه گرامیداشت دهه فجر است.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را به‌صورت حضوری در نیمه اول اسفندماه برگزار کنیم، گفت: این جشنواره در سطح بین‌الملل شانزدهمین و در بخش کشوری دومین رویداد مهم است که مستلزم همکاری تمامی ارگان‌های مرتبط است.

انتهای پیام
captcha