پیاده‌روی اربعین تجلی آیات ولایی قرآن است
کد خبر: 4000246
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۵
بررسی اربعین از منظر قرآن کریم؛

پیاده‌روی اربعین تجلی آیات ولایی قرآن است

یک مدرس حوزه علمیه در همدان به بیان دوازده نکته درباره پیاده‌روی اربعین از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: بر اساس آیات قرآن و آیت‌الکرسی معیار و محور حرکت ولایت است، پیاده‌روی اربعین از مرقد امام علی(ع)، ولی کامل اسلام آغاز و به سمت ولی دیگری ختم می‌شود در حقیقت آغاز و سرانجام این حرکت ولایت است که تجلی آیات ولایی قرآن را نشان می‌دهد.

پیاده‌روی اربعین تجلی آیات ولایی قرآن استبر اساس فرموده پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین، قرآن و اهل‌بیت از یکدیگر جدایی ‌ناپذیرند. قدم‌های عاشقانه زائران در راه کربلا که در اربعین امام حسین(ع) جلوه‌گر می‌شود در پرتو قرآن تحلیل‌های بسیاری دارد.

این دلدادگی که از زمان شهادت امام حسین(ع) به گونه‌های مختلف اتفاق افتاده و در سال‌های اخیر به حضور میلیونی تبدیل شده است آثار و برکات فردی و اجتماعی بسیاری دارد.

از این رو با یک استاد فلسفه به گفت‌وگو می‌نشینیم تا پیاده‌روی اربعین را از منظر قرآن کریم مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم، حجت‌الاسلام مصطفی سلیمانیان، مدرس حوزه علمیه همدان به بیان دوازده نکته درباره پیاده‌روی اربعین از منظر قرآن کریم پرداخت.

غلبه حاکمیت الهی

وی اظهار کرد: پیاده‌روی میلیونی اربعین بزرگ‌ترین تجمع انسانی در دنیا به شمار می‌رود که نشانگر حاکمیت الهی بر دنیای زر، زور و تزویر است، در آیات گوناگون قرآن مطرح شده که در نهایت خواست و اراده الهی بر همه مردم غلبه خواهد کرد.

سلیمانیان گفت: سال‌های سال پیاده‌روی اربعین در گذشته ممنوع شده بود اما به لطف خداوند در سال‌های اخیر این پیاده‌روی دوباره شکل گرفته است که نشانگر غلبه حاکمیت الهی بر جهان است و بارها در قرآن به این موضوع اشاره شده است.

پیروزی و غلبه نور ایمان بر شرک و شبهه

وی تأکید کرد: یکی از نکاتی که همواره در قرآن به آن اشاره شده این است که باطل مانند کف روی آب است و آنچه باقی می‌ماند آب زلال خواهد بود، در فضای حقیقی و بخصوص مجازی کنونی شبهات زیادی نسبت به معارف الهی مطرح می‌شود که در راستای ترویج کفر و بی‌دینی است.

سلیمانیان افزود: پیاده‌روی اربعین نشان می‌دهد که نور ایمان بر کفر، شک و شبهه پیروز خواهد شد و دل‌های پاک مانند آب زلال خواهند ماند.

بزرگ‌ترین حزب سیاسی و اجتماعی دنیا حزب‌الله است

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه بزرگ‌ترین حزب سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دنیا بر اساس قرآن حزب‌الله است، افزود: حزب‌های گوناگونی با اساسنامه‌ها، مبناها و هدف‌های گوناگونی وجود دارد اما آنچه در نهایت پیروز میدان می‌شود حزب‌الله است.

وی ادامه داد: این جمعیت میلیونی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند بزرگ‌ترین حزب‌الله را تشکیل می‌دهند گرچه جمعیت میلیونی بسیاری هم دوست دارند در این پیاده‌روی شرکت کنند اما شرایط لازم را ندارند.

رحمت الهی در قرآن کریم

سلیمانیان با بیان اینکه در قرآن کریم آیات گوناگونی درباره رحمت الهی وجود دارد، افزود: این رحمت الهی در پیاده‌روی اربعین به دست مردم عراق خود را نشان می‌دهد که چگونه عاشقانه تمام هستی خود را در این راه قرار می‌دهند و از زائران امام حسین(ع) پذیرایی می‌کنند.

وی تأکید کرد: این نمونه‌ای از رحمت الهی است که به دست میزبانان عراقی برای میهمانان نور انجام می‌گیرد.

آمادگی برای جهاد

این استاد فلسفه با بیان اینکه در آیات مختلفی از قرآن همواره تأکید شده انسان‌ها برای دفاع از حق آماده جهاد باشند، افزود: این آیات به خوبی در پیاده‌روی اربعین نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی جمعیتی میلیونی دست از کار، درس، درآمد و مسائل مادی می‌کشند و در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند و آمادگی خود را برای دفاع از دین نشان می‌دهند در حقیقت خود را آماده جهاد کرده‌اند.

دست‌یابی به حیات و زندگی واقعی

سلیمانیان اظهار کرد: همواره در قرآن برای دست‌یابی به حیات و زندگی واقعی تأکید شده است، در پیاده‌روی اربعین نیز جمعیت مانند دریایی در امتداد افق خورشید در حال حرکت هستند و خودشان را به مرقد امام حسین(ع) که نشانه حیات واقعی است می‌رسانند و مشتاقانه در پی حیات و زندگی واقعی هستند.

وحدت اجتماعی

وی یادآور شد: بر اساس قرآن، معیار وحدت اجتماعی رنگ پوست و زبان و... نیست بلکه معیار اصلی وحدت «تقوا» است.

سلیمانیان یادآور شد: در پیاده‌روی اربعین هیچ عامل دیگری همچون درآمد، میزان ثروت، تعداد فرزند و رنگ و زبان و... عامل وحدت نیست، تنها عامل وحدت تقوا و حب امام حسین(ع) است که مردم را در یک مسیر قرار می‌دهد تا به هدف نهایی حیات واقعی دست یابند.

پیروزی حق بر باطل

وی اظهار کرد: همان‌طور که در قرآن کریم آمده عصای موسی بر مارهای خوش ‌خط‌ وخال ساحران پیروز می‌شود و حق بر باطل غلبه می‌کند در شرایط فعلی هم بسیاری از افراد با شبهه افکنی قصد داشتند اسلام را به حاشیه برانند اما به لطف خدا همان‌طور که عصای موسی بر سحر ساحران غلبه کرد پیاده‌روی اربعین نیز نشان داد که حق بر باطل پیروز شدنی است.

مکر و حیله شیطان ضعیف است

سلیمانیان گفت: آیات بسیاری در قرآن کریم داریم که نشان می‌دهد حیله و کید شیطان ضعیف است، از گذشته تاکنون نیز بارها دشمنان اسلام تلاش کرده‌اند با پول، ترور، تطمیع، مسخره کردن و... حق را به حاشیه برانند اما در مبحث پیاده‌روی اربعین هیچ کاری از هیچ ابرقدرت جهانی و حتی دولت‌هایی که به ظاهر به ابرقدرت‌ها وابسته هستند بر نمی‌آید این ضعف دشمنان اسلام را نشان می‌دهد.

معیار و محور حرکت ولایت است

این مدرس حوزه علمیه یادآور شد: بر اساس آیات قرآن و آیت‌الکرسی معیار و محور حرکت ولایت است، پیاده‌روی اربعین نیز از نجف مرقد امام علی(ع)، ولی کامل اسلام شروع و به سمت ولی دیگری ختم می‌شود در حقیقت آغاز و سرانجام این حرکت از ولایت به سمت ولایتی دیگر است که تجلی آیات ولایی قرآن است.

صبر و تحمل بر سختی‌ها و مشکلات

سلیمانیان تصریح کرد: در قرآن کریم بارها بر صبر بر مشکلات و سختی‌ها تأکید شده است، در مسیر پیاده‌روی اربعین نیز مشکلات و سختی‌ها و خستگی‌های بسیاری وجود دارد اما زائران نه تنها بر این مشکلات صبر می‌کنند بلکه آن را شیرین می‌پندارند و از ماه‌ها قبل خود را برای این زیارت آماده می‌کنند.

هدایت به سمت صراط مستقیم

این مدرس حوزه علمیه در پایان گفت: بیش از 10 آیه در قرآن کریم به راه راست اشاره شده است، در روایات بسیاری علی‌بن ابی‌طالب(ع) به‌عنوان صراط مستقیم معرفی شده در حقیقت زائران اربعین به سمت و سوی صراط مستقیم حرکت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha