سد اکباتان تا اواسط آبان ذخیره دارد
کد خبر: 4006369
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰

سد اکباتان تا اواسط آبان ذخیره دارد

مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: با توجه به تأمین 80 درصدی آب شهر همدان از سد اکباتان و تمام شدن ذخیره این سد تنها تا اواسط آبان آب ذخیره شده کنترل می‌شود.

سد اکباتان تا اواسط آبان ذخیره داردبه گزارش ایکنا از همدان، منصور ستوده، مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان، امروز، ۲۷ مهرماه در حاشیه بازدید از سد اکباتان به همراه وزیر نیرو، اظهار کرد: سد اکباتان اولین سد خاورمیانه است که بر روی یک سد بتنی و با هزینه ۵۴ میلیارد تومان، ساخته شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت سد به ۴۰ میلیون متر مکعب رسانده شده است، از این رو مشکل ذخیره آب شرب حل شده، همزمان با ساخت سد، آب شرب نیز تأمین شود، ادامه داد: ۶۷ میلیون متر مکعب ورودی سد در سال گذشته بود که امسال به ۲۳ میلیون متر مکعب، کاهش پیدا کرده‌ است، برای استفاده از شرایط پرآبی نیز سد آبشینه ساخته شد که این سد در فاصله ۱۰ کیلومتری سد اکباتان و با حجم پنج میلیون متر قرار دارد.

ستوده مطرح کرد: ۸۰ درصد آب همدان از این دو سد تأمین می‌شود؛ در سال جاری مصرف آب از این دو سد از ۱۴۰۰ لیتر در ثانیه به ۸۰ لیتر در ثانیه رسانده شده تا منابع آب دیگر جایگزین آن شود و اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت سد در شهریورماه خشک شده بود.

وی ادامه داد: تا اواسط آبان آب ذخیره سد کنترل شده و تلاش بر این است این زمان به آذرماه به طول انجامد. برای آب‌رسانی بلندمدت، طرح آب‌رسانی از تالوار در نظر گرفته شده است که ۶۳ درصد آن انجام شده و برای طرح میان مدت بر اساس مطالعات صورت گرفته مقرر شد تا از آب رودخانه‌های شهر همدان، استفاده شود.

انتهای پیام
captcha