مساجد با همه اقشار جامعه در ارتباط باشند / ترمیم پیوند مسجد و خانواده
کد خبر: 4012462
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴
مدیرعامل بنیاد ملی خانواده:

مساجد با همه اقشار جامعه در ارتباط باشند / ترمیم پیوند مسجد و خانواده

مدیرعامل بنیاد ملی خانواده با تأکید بر جایگاه مسجد در آموزش، تشکیل و تحکیم خانواده در اسلام، خواستار سعه صدر مساجد در ارتباط با همه اقشار جامعه شد و گفت: اگر طرح‌های خوب کنونی توسعه یابد، در آینده‌ای نه چندان دور مساجد وظیفه خود را نسبت به خانواده‌ها بهتر اجرا می‌کنند.

جمعه/ 2 نهاد مقدس ولی آسیب‌دیده همدیگر را ترمیم می‌کنند/ پیوند مسجد و خانواده

حجت‌الاسلام رضا رؤیت، مدیرعامل بنیاد ملی خانواده در گفت‌وگو با ایکنا، در تبیین چگونگی همیاری دو نهاد مهم خانواده و مسجد با یکدیگر در اسلام، گفت: عموم مساجد کشور با مسجد ترازی که مدنظر اسلام است فاصله زیادی دارند. یکی از ویژگی‌های محوری مسجد تراز اسلامی، ارتباط مسجد با خانواده است.

وی تشریح کرد: در بررسی تاریخ اسلام در می‌یابیم، اقداماتی که در مسجد پیامبر(ص) رخ می‌داد موجب تشکیل و تحکیم خانواده بوده است؛ از واسطه‌گری ازدواج که حضرت رسول(ص) بین دو نماز می‌ایستاد و برای یک مورد خاص واسطه‌گری ازدواج می‌کرد تا حکمیت بین خانواده‌ها و روشنگری، حتی بهترین آموزش‌هایی که برای خانواده در صدر اسلام سراغ داریم عموماً در مساجد ارائه می‌شد.  

مدیرعامل بنیاد ملی خانواده اظهار کرد: امروزه با مساجدی مواجه هستیم که بسیاری از کارکردهای خود را از دست داده‌اند؛ البته روز به روز با توجه به بلوغی که در نهادهای مرتبط با مساجد شاهد هستیم، اتفاق‌های خوبی در مساجد رخ می‌دهد که یکی از این محورها، موضوع خانواده است. اکنون مسجد در عرصه‌های مختلف از تحصیل و آموزش گرفته تا خانواده توانمندی و نقش خود را نشان می‌دهد.  

وی با تأکید بر اینکه اتصال خانواده و مسجد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مسجد به شدت می‌تواند در حوزه خانواده نقش ایفا کند و اکنون هم شاهد این اتفاق هستیم، گفت: در ارتباط میدانی که با برخی مساجد داریم می‌بینیم که موفق‌ترین اتفاق‌ها در تشکیل و تحکیم خانواده طرح‌هایی است که با محوریت مساجد انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام رؤیت تصریح کرد: اگر این طرح‌ها توسعه پیدا کند، الگونمایی شود، سایر مساجد این الگوها را ببینند و به آنها کمک شود تا بتوانند این طرح‌ها را اجرا کنند، قطعاً در آینده‌ای نه چندان دور مساجد وظیفه خود را نسبت به خانواده‌ها بهتر اجرا می‌کنند.  

وی تصریح کرد: البته لازمه این موضوع، اعتماد خانواده‌ها و وسعت دید کارگزاران مسجد هم هست که صرفاً به نمازگزاران خود توجه نکنند و به افراد محله و اطرافیانی که حتی ارتباط نزدیکی با مسجد نداشته‌اند نیز توجه کرده و آنها را در دایره فعالیت‌ها و ارتباط خود قرار دهند.

مدیرعامل بنیاد ملی خانواده این مسئله را نیز خاطرنشان کرد که این کار سعه صدر مسجدی‌ها را نیاز دارد و گفت: پذیرش افرادی که در شکل و ظاهر مسجدی نیستند و از نظرهای مختلف با مسجد فاصله‌هایی داشتند باید توسط مسئولان مسجد صورت گیرد. مساجد باید آنها را ببینند وقتی آنها را دیدند قطعاً آنها هم اعتماد لازم را به مسجد می‌کنند.  

وی افزود: البته فکر نمی‌کنم مساجد آمادگی ایجاد چنین فضایی را نداشته باشند؛ محدودیت‌هایی بوده ولی ائمه جماعت و کارگزاران مساجد همه با روحیه باز آمادگی پذیرش این ارتباط را دارند به شرطی که ما الگوهای موفق را نشان دهیم، روش‌ها را آموزش دهیم و توانمندی لازم را برای کارگزاران ایجاد کنیم تا در مواجهه با همه اقشار مردم پاسخگو باشند. اقدامی که می‌توان از طریق جشنواره مسجد، بقاع متبرکه و خانواده (آوای زندگی) آن را محقق کرد.

انتهای پیام
captcha