دولت سبک راهبردی حمایت از نخبگان را الگو قرار دهد
کد خبر: 4014473
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
در خطبه نماز جمعه همدان مطرح شد؛

دولت سبک راهبردی حمایت از نخبگان را الگو قرار دهد

نماینده ولی‌فقیه در همدان با تأکید بر اینکه نباید ظرفیت نخبگان در رفت‌وآمدهای اداری از بین برود و امیدشان ناامید شود، گفت: برخی، نخبگان را به مهاجرت دعوت می‌کنند که به گفته رهبر معظم انقلاب این خیانت است، چراکه کشور برای پرورش این افراد هزینه داده است، عده‌ای با سوء مدیریت آنها را تشویق به مهاجرت می‌کنند.

حبیب‌الله شعبانی نماینده ولی‌فقیه َدر استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی، نماینده ولی‌فقیه َدر استان همدان، ۲۸ آبان‌ماه در خطبه‎های نماز جمعه همدان، بیان کرد: گناهان کوچک را نباید کوچک شمرد، گاهی این گناهان موجب ارتکاب به گناهان کبیره می‌شود.

وی افزود: امام باقر(ع) می‌فرماید مراقب گناهان کوچک باشید؛ گاهی یک گناه کوچک ممکن است انسان را جهنمی کند گاهی گناه فقط از دیوار مردم بالا رفتن تلقی می‌شود، اما باید از این گناهان کوچک نیز دوری کرد.

شعبانی با بیان اینکه در فضای رسانه‌ای امروز عملکرد صد روزه دولت سیزدهم بسیار مورد نقد و بررسی قرار دارد، اظهار کرد: مدیریت واکسن یکی از اقدامات خوب این دولت در این صد روز بود که در کشور انجام شد، از طرفی سفرهای استانی که به‌صورت هفتگی در حال انجام است مدیریت مردمی که همان نام دولت است را می‌رساند.

امام‌جمعه همدان با اشاره به مواردی که دولت باید به آنها هم بپردازد به کنترل بازار و قیمت‌ها، اشاره کرد و گفت: با مدیریت کوتاه‌مدت دولت سریع‌تر تدابیر لازم را برای کنترل گرانی‌های افسارگسیخته‌ در نظر بگیرد. همچنین در مورد مسئله بورس که با چالش مواجه شد و  سرمایه برخی در آن آسیب دید، نگرانی‌هایی وجود دارد که سرعت عمل دولت را می‌طلبد.

وی با اشاره به تعیین تکلیف مدیران در سطوح مختلف، تصریح کرد: مدیران میانی و در سطوح مختلف تعیین شوند، مدیران همسو با اهداف دولت تعیین تکلیف شوند؛ چه مدیرانی که قرار است بر منصب بمانند و چه مدیرانی که قرار بر تغییر آنهاست، چراکه این بلاتکلیفی اجازه و انگیزه کار کردن و خدمت را نمی‌دهد. وضعیت آموزش و پرورش نیز مسئله مهمی است که وزیر آن باید زودتر معرفی شود.

شعبانی یادآور شد: در هفته‌ای که گذشت رهبر معظم انقلاب دیدار با نخبگان داشتند، دولت سبک راهبردی ایشان را الگوی خود قرار دهد، ایشان بارها و بارها دستور و اعلام حمایت از نخبگان را داشتند که این سبک باید به یک الگوی عملی در کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات نخبگان عدم درک صحیح مدیران از نخبگی است. نخبگان در کشور نقش مهم و کاربردی دارند، اما متأسفانه سوداگران و رانت‌خواران اقتصادی با ورود نخبگان به این عرصه متضرر شده و منافعشان به خطر می‌افتد از این‌رو سنگ‎اندازی می‌کنند.

شعبانی با تأکید بر اینکه نباید ظرفیت نخبگان در رفت و آمدهای اداری از بین برود و امیدشان ناامید شود، گفت: برخی، نخبگان را به مهاجرت دعوت می‌کنند که به گفته رهبر معظم انقلاب این خیانت است، چراکه کشور برای پرورش این افراد هزینه داده‌ است، عده‌ای با سوء مدیریت موجود آنها را تشویق به مهاجرت می‌کنند.

امام‌جمعه همدان با بیان اینکه تسامح مدیریتی خیانت به کشور است، بیان کرد: ثروت این کشور فکر، ذهن و اندیشه نخبگان است افرادی که می‌توانند علم تولید کنند و ارزش افزوده برای کشور بیاورند، امروز غربی‌ها به دنبال جذب نخبگان کشورهای دیگر هستند، چراکه این جذب برای کشور آنها حدود یک میلیارد دلار ارزش دارد.

وی با بیان اینکه راه جلوگیری از فرار مغزها حمایت از نخبگان، میدان دادن و ایجاد بستر برای آنان است، تصریح کرد: به‌طور مثال یک نخبه برنامه شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام را طراحی می‌کند که سالانه ۲۶ میلیارد دلار درآمدزایی می‌کند چیزی حدود یک سوم بودجه کشور ما را شامل می‌شود. امروز این نوع تولیدات سرمایه محسوب می‌شود.

شعبانی افزود: آنچه که می‌تواند مشکلات کشور را حل کند جوان نخبه‌ای است که می‌تواند در این زمینه ارزش افزوده ایجاد کند، امیدواریم رویکرد و نگاه رهبر معظم انقلاب به نخبگان عملیاتی شود تا نخبه احساس کند در کشور خود مورد حمایت است.

وی با اشاره به قرار گرفتن در هفته بسیج، گفت: بسیج امروزدر عرصه مختلف بالاتر از زمان تأسیس و زمان دفاع مقدس است، در مشکلات کشور مثل زلزله، سیل و... به‌طور جهادی همیشه در میدان بود، در استان ما بسیج در انجام پروژه‌های سنگین با اعتبار بالا وارد شد و با یک دهم هزینه پروژه‌ای را به سامان رساند، لذا بسیح در تحقق تمدن نوین اسلامی می‌تواند بسیار موثر باشد.

انتهای پیام
captcha