چرا گفت‌وگوی زوجین به مشاجره ختم می‌شود + فیلم
کد خبر: 4019043
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹

چرا گفت‌وگوی زوجین به مشاجره ختم می‌شود + فیلم

زن و شوهر باید ضمن اینکه یکدیگر را قبول و دوست داشته باشند، دارای توانایی پذیرش یکدیگر نیز باشند. مدیریت هیجانات، پرهیز از پرداختن به حواشی و شنونده خوبی بودن از جمله مواردی است که به شکل‌گیری گفت‌وگوی مؤثر بین زوجین کمک می‌کند.

زوجین مهارت‌ و هنر گفت‌و‌گو با یکدیگر را بیاموزند + فیلمکسب مهارت گفت‌وگو با همسر نیاز به آموزش و آگاهی دارد. نداشتن مهارت گفت‌وگو یکی از اصلی‌ترین علل اختلافات زناشویی است. حتی اگر یکی از زوجین دارای مهارت گفت‌وگوی مناسب باشد، می‌تواند از بسیاری اختلافات جلوگیری کند و در حل آن‌ها مؤثر باشد.

مهارت‌های گفت‌وگو باعث ارتقای فرد در دیگر ابعاد زندگی نیز می‌شود. برای مثال کسی که مهارت گفت‌وگو را می‌شناسد، در محیط کار نیز پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

کسی که درگیر هیچ گفت‌وگویی با همسر خود نمی‌شود نیز در واقع در حال ارسال یک پیام است. پس خود گفت‌وگو نکردن شکلی از گفت‌وگو است. بنابراین ارتباط کلامی و غیر کلامی هر کدام می‌توانند پیام مجزایی داشته باشند.

از جمله مهمترین نکاتی که در روابط زوجین وجود دارد، این است که گفت‌وگو و معاشرت بین آن‌ها باید قوانینی داشته باشد که به نفع هر دو باشد و موجب شود که گفت‌وگو به سمت و سویی ثمربخش حرکت کند. بسیاری از عادت‌ها و رفتارهای نامناسبی که گاهاً از سوی یک زوج یا هردو زوج دیده می‌شود، با آموزش و فراگیری مهارت‌های گفت‌وگو و هنر صحبت کردن سالم و صحیح از بین خواهد رفت.

در این رابطه سیما فردوسی، روانشناس بالینی و کارشناس مسائل خانواده به بیان نکات مهمی در رابطه با گفت‌و‌گوی موفق، سالم و صحیح در خانواده پرداخته که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید و می‌بینید.

مهارت یا هنر گفت‌وگو کردن بین زوجین، موضوع بسیار مهمی است. گاهی اوقات در روابط بین زوجین این سؤالات پیش می‌آید که چرا برخی فاقد مهارت و هنر گفت‌و‌گو کردن هستند و چرا برخی همسران حتی نمی‌توانند نوعی صحبت ساده با یکدیگر داشته باشند؟ این افراد هنگام صحبت با یکدیگر به تحقیر و تمسخر یکدیگر پرداخته و سخنان زشتی به زبان می‌آورند که این مسئله باعث می‌شود،‌ نهایتاً مکالمه ختم شود و نتیجه‌ای در پی نداشته باشد.

یکدیگر را بپذیرید

زن و شوهر باید ضمن اینکه یکدیگر را قبول و دوست داشته باشند، دارای توانایی پذیرش یکدیگر نیز باشند؛ چراکه این مسائل از نکات اولیه‌ای است که باید در روابط خانوادگی وجود داشته باشد. زن یا شوهری که همسر خود را خیلی دوست ندارد و یا احترامی برای او قائل نشده و او را قبول ندارد، نمی‌تواند مکالمه لذت‌بخشی با او داشته باشد.

هیجانات خود را مدیریت کنید 

نکته دیگر وضعیت درونی و روانی هر فرد است. برخی افراد نمی‌توانند هیجانات خود را مدیریت کنند، یعنی اگر زمانی در حین مکالمه حرفی زده شود که خوشایند ایشان نباشد، نمی‌توانند با آرامی و متانت، حرف و سخن را به عنوان نظر همسر خود بپذیرند. نظر هر فردی برای خود مهم و محترم است و باید به نظر دیگران احترام بگذاریم، اما این افراد به دلیل فقدان تکنیک‌های مدیریت هیجانات خود، نمی‌توانند خود را مدیریت کرده و زود برآشفته و عصبانی می‌شوند. انسان‌های عصبانی، تکانشی و عجول این چنین هستند و در برابر پذیرش انتقاد، روحیه بازی ندارند.

وارد حواشی نشوید

برخی افراد فقط به حاشیه‌ها ‌پرداخته و اصل مطلب را فراموش می‌کنند. چنین اشخاصی در حال گفت‌وگو موضوع اصلی را کنار گذاشته و به حاشیه‌ها می‌پردازند. طی تحقیقی که چندی پیش انحام شده بود، برخی زن و شوهرها در حال اختلاف، به جای حل مسئله، خانواده‌ها را به میان ‌آورده و بعضا به آن‌ها توهین نیز می‌کنند. چنین افرادی به جای اینکه به حل مسئله بپردازند، خانواده‌های خود را در بسیاری از موارد مقصر می‌دانند.

شنونده خوبی باشید

در مجموع باید گفت که همسرانی که نمی‌توانند با هم صحبت کنند و به جای یک مکالمه لذت‌بخش، با یکدیگر دعوا می‌کنند، مهارت‌های زندگی را نیاموخته‌ و نمی‌دانند که مهارت ارتباط مؤثر برقرار کردن چگونه است. برای مثال وقتی طرف مقابل صحبت می‌کند، طرف دیگر باید سراپا گوش به او نگاه کند و شنونده فعالی باشد، نه اینکه حرف او را قطع کند. بنابراین، شنونده خوب بودن یک هنر است.

زوجین در خانواده باید به یکدیگر توجه کامل داشته و با خوشرویی، متانت، صبر و حوصله با هم رفتار کنند. حتی اگر زن یا شوهر نقطه نظر متفاوتی در کلام همسر خود مشاهده می‌کنند، باید ابتدا به طور کامل به صحبت‌های او گوش داده و سپس، چنانچه نظر مخالفی با او دارند، با ارائه دلیل و منطق و منبع و مرجع منظور خود را به او برسانند. در چنین شرایطی دیگر نیازی به دعوا و جدال با یکدیگر در محیط خانواده وجود ندارد.

اگر فردی زود از کوره در رفته و عصبانی می‌شود و نیز حوصله گفت‌وگو نداشته و نمی‌تواند با سخنان همسر خود دقت کرده و مکالمه را با عصبانیت تمام می‌کند، باید با یک مشاور صحبت کند؛ چراکه راهکارهایی وجود دارد که انسان‌های عصبانی می‌توانند خشم خود را مدیریت کنند.

انتهای پیام
captcha