پخش تلاوت‌های اذان‌گاهی قاریان بومی از صداوسیما؛ نویدی برای قرآنیان همدان
کد خبر: 4030233
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴

پخش تلاوت‌های اذان‌گاهی قاریان بومی از صداوسیما؛ نویدی برای قرآنیان همدان

نماینده شورای عالی قرآن استان همدان ضمن تقدیر از خبرگزاری ایکنا همدان برای به ثمر رساندن حضور قاریان بومی در صدا‌وسیمای این استان، گفت: خوشبختانه این مهم در استان همدان اتفاق افتاد و از این به بعد با همکاری مجموعه عوامل صداوسیما شاهد پخش تلاوت‌های اذان‌گاهی قاریان بومی خواهیم بود.

قاسم جهان‌آرا هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت همداناستان همدان با داشتن استعدادها و ظرفیت‌های بالا در حوزه قرآن یکی از استان‌های سرآمد است که یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های این استان وجود قاریان ممتاز و برتر کشوری و بین‌المللی است. در این راستا امسال یک اتفاق خوب و ارزنده در حوزه قرآنی استان همدان رقم خورد و آن هم ضبط تصویری قرائت قرآن کریم از سوی صداوسیما و شورای عالی قرآن با حضور قاریان ممتاز بومی استان همدان است.

این برنامه در واقع با هدف استفاده از ظرفیت بومی قاریان ممتاز و شناخت بیشتر مردم از استعدادهای قرآنی این استان است که نویدی روشن برای ادامه مسیر سایر استعدادهای قرآنی استان همدان در برنامه‌های مختلف قرآنی است.

قاسم جهان‌آرا، عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، ضمن تقدیر از این مجموعه رسانه‌ای در راستای اطلاع‌رسانی و بهره‌برداری و استفاده لازم از برنامه‌های قرآنی استان، اظهار کرد: این خبرگزاری به حق در راستای نصب و اشاعه فرهنگ قرآن کریم توجه و اهتمام ویژه‌ای را داشته است.

وی با اشاره به ضبط قرائت‌های اذان‌گاهی توسط قاریان بومی همدان در صداوسیمای این استان، اظهار کرد: این پروسه چند ماهی بود که پیگیری می‌شد و در واقع باید گفت یکی از وظایف و برنامه‌های شورای عالی قرآن استان تشویق و ترغیب و ارتقای سطح قرائت قاریان در زمینه ترتیل قرائت و تحقیق و قرائت‌های تحقیقی و سایر برنامه‌های قرآنی است.


بیشتر بخوانید:


این فعال قرآنی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران شورا و همه کارشناسان این حوزه، افزود: استان همدان در واقع ششمین و یا هفتمین استان است که در این زمینه ورود داشته و در این راستا از سال گذشته شناسایی استعدادهای قرآنی را شروع کرده و هر چند با توجه به کثرت تعداد قاریان و استعدادهای قرآنی استان لازم بود که یک اعلام سراسری انجام شود.

جهان‌آرا با بیان اینکه نیاز بود یک اطلاع‌رسانی انجام شود که با همکاری دست‌اندرکاران و مسئولان قرآنی در راستای اجرای این برنامه در زمینه ترتیل و قرائت این اتفاق رقم خورد، گفت: در این زمینه مسئولان تالار قرآن، متولیان امر صداوسیما و واحد تولید و مدیر وقت صداوسیمای همدان، مرکز فعالیت‌های قرآن و عترت شهید همراهیان همکاری‌های لازم را در این زمینه برای ضبط برنامه داشتند در واقع همه پای کار آمدند تا این برنامه با موفقیت در استان اجرایی شود.

نماینده شورای عالی قرآن استان همدان با بیان اینکه برای اجرای ترتیل‌خوانی زنده در صداوسیما همزمان با ماه رمضانی که پشت سر گذاشته شد بیش از ۳۲ نمونه ترتیل‌خوانی ضبط شد. همچنین تعداد ۱۵ قرائت تحقیق برای پخش در اوقات اذانگاهی قبل از اذان صبح، قبل از اذان ظهر و قبل از اذان مغرب انجام شد که قرار شد برای بررسی به تهران ارسال شود و این اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه جمع‌بندی‌های این مطالب نیز یک پروسه زمانی یک ماهه را به خود اختصاص داد، تصریح کرد: این موارد مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد ۱۲ تا ۱۳ مورد از تلاوت‌های ترتیلی تأیید شدند و قرار شد برای ضبط برنامه زنده ترتیل‌خوانی از این قاریان استفاده شود که همه ساله شاهد این قضیه بودیم به جز امسال که به خاطر کرونا و اعمال محدودیت‌های نبود تجمعات از سوی ستاد ملی کرونا ترتیل‌خوانی زنده از صداوسیمای همدان انجام نشد. به همین منظور در ماه رمضان سال جاری صداوسیما به پخش ضبط برنامه‌های سال گذشته ترتیل اقدام کرد.

نماینده شورای عالی قرآن استان همدان با بیان اینکه برای ماه رمضان سال آینده یعنی رمضان سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی‌های لازم برای حضور قاریان انجام شده است، گفت: با توجه به شرایط پخش زنده ترتیل‌خوانی را از طریق صداوسیما با حضور قاریان خواهیم داشت. برای ماه رمضان مرتلین مشخص هستند که با همکاری ارگان‌ها و سازمان‌ها قرار است ترتیل‌خوانی در مکانی منسجم برگزار شود و این برنامه به‌صورت زنده از طریق صداوسیمای همدان پخش شود.

جهان‌آرا گفت: در گذشته از قرائت تحقیق قاریان مصری یا قاریان بین‌المللی در صداوسیما استفاده می‌شد که در این راستا با پیگیری‌هایی که انجام شد و وعده‌هایی شورای عالی قرآن و براساس علاقه‌مندی شورا قرار شد هر استانی از استعدادهای استان خود استفاده کند که خوشبختانه در استان همدان تعداد زیادی از قراء حرفی برای گفتن دارند.

وی با بیان اینکه در این زمینه نمونه‌هایی از قرائت قاریان استان همدان ارسال شد که این موضوع هم یک پروسه زمانی زیادی را برای بررسی به خود اختصاص داد و بررسی‌های لازم انجام شد، اضافه کرد: چند ماه قبل نتیجه رأی شورا مشخص و به صداوسیما اعلام شد که چه افرادی می‌توانند قرائت‌های اذان‌گاهی را داشته باشند.

جهان‌آرا با اشاره به اینکه این موضوع منوط به یک برنامه کارورزی برای قاریان بود، گفت: کار آغاز شد و حدود دو ماه طول کشید، با ارتباطی که با شورای عالی قرآن برقرار شد قول دادند که این برنامه را به‌صورت ویژه پیگیری کنند و با معرفی دو تن از کارشناسان تولید صداوسیما آقایان تیموری و کرمانی همکاری صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در این زمینه یک گروه در فضای مجازی تشکیل شد و تمام قاریان معرفی شده و با برنامه کارورزی پیش رفته و ارسال نمونه تلاوت‌ها را داشتند که قرار شد قاریان تمرین‌ها را داشته و بعد از تمرین‌ها مهلتی داده شود که نمونه قرائت‌ها را مجدد برای کارشناسان ارسال کنند.

جهان‌آرا با بیان اینکه با توجه به ضوابط و قوانین پخش قرآن و موارد تخصصی باید همه موارد مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گرفت، بیان کرد: قرار شد که این برنامه برای ضبط، یک برنامه بی‌نقص باشد و ضبط توسط کارشناسان صداوسیمای همدان انجام شود که در این زمینه به مدت سه روز در هفته گذشته این اتفاق افتاد.

جهان‌آرا با بیان اینکه از مدت‌ها قبل جانمایی برای حضور قاریان از نظر دکور و فضا با همکاری مدیریت تالار انجام شده بود، افزود: با فراهم شدن سازوکار، این برنامه با حضور کارشناسان شورای عالی قرآن کشور و همکاری صداوسیمای همدان استارت خورد و در این برنامه 12 نفر از قاریان ممتاز هر کدام پنج نمونه تلاوت قرآن ارائه داده و ضبط شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های شورای عالی قرآن بحث ارتقا و سربلندی قاریان استان همدان است، گفت: خوشبختانه این مهم در استان همدان اتفاق افتاد و از این به بعد با همکاری مجموعه عوامل صداوسیما شاهد پخش تلاوت‌های اذان‌گاهی قاریان بومی استان همدان خواهیم بود. این برنامه یک نوید است که بعد از چندین سال این اتفاق افتاد و امیدوارم این برنامه‌های در آینده نیز با موفقیت‌های بیشتری دنبال شود.

نماینده شورای عالی قرآن استان همدان با بیان اینکه استان همدان در کنار این قضیه در کنار استان‌های برجسته و شاخص قرار گرفته است و این برنامه یک اتفاق خوب و در واقع تشویقی برای سایر استان‌هاست که بتوانند این برنامه را داشته و از قاریان بومی برای استان‌های خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در واقع انتخاب این قاریان برای برنامه‌های اذانگاهی به‌عنوان سدی برای سایر افراد و استعدادهای قرآنی نیست، گفت: ما اعلام آمادگی دریافت‌های صوت‌های سایر قاریان و مرتلین و استعدادهای قرآنی را داریم و برای دریافت صوت‌ها محدودیت برای هیچ‌کس وجود ندارد و این مسیر برای همه بزرگواران ادامه دارد تا نمونه‌های خود را به ما ارائه دهند که بعد از انجام بررسی‌های لازم از سوی شورای عالی قرآن و دست‌اندرکاران بتوانیم در سایر برنامه‌ها از حضور قاریان ممتاز استان استفاده کنیم.

جهان‌آرا اظهار کرد: هر چه قرائت قرآن از سوی قاریان بهتر باشد ان‌شاءالله علاوه بر پخش در استان خود می‌توانند از قرائت این قاریان در سایر استان‌ها و مراکز استان‌ها نیز استفاده شود و هرچه قرائت‌ها قابل قبول‌تر باشد، برای شبکه‌های سراسری نیز از آن استفاده خواهد شد.

انتهای پیام
captcha