ویژگی‌های جامعه اخلاقی ایده‌آل در دوفصلنامه «مطالعات تطبیقی قرآن پژوهی»
کد خبر: 4032735
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵

ویژگی‌های جامعه اخلاقی ایده‌آل در دوفصلنامه «مطالعات تطبیقی قرآن پژوهی»

نهمین و دهمین شماره دو فصلنامه «مطالعات تطبیقی قرآن پژوهی» از سوی دانشکده علوم قرآنی تهران چاپ و منتشر شد.

به گزارش ایکنا، مقالات نهمین شماره شامل «بررسی تطبیقی اقسام توحید و مسئله رؤیت خدا از منظر علامه طباطبایی و شنقیطی»، «واکاوی تطبیقی مفهوم زکات در تفاسیر فریقین با تکیه بر آیه 60 سوره توبه»، «ویژگی‌های جامعه اخلاقی ایده‌آل از منظر آیت‌الله جوادی آملی»، «بررسی مقارنه‌ای آیات 81-83 سوره آل عمران، میان تفاسیر مجمع البیان، المیزان و تسنیم»، «بررسی تطبیقی تفسیر آیه 79 سوره نساء در انتساب شرور به خداوند، از دیدگاه آیه الله جوادی آملی و فخر رازی»، «تفسیر تطبیقی آیات مودّت و اولی الامر از دیدگاه علامه طباطبایی و فخر رازی و آلوسی» هستند.
 
عناوین مقالات دهمین شماره نیز شامل: بررسی تطبیقی اسناد استهزاء به خداوند متعال از منظر مفسران فریقین با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی، بررسی تحلیلی روش علامه جوادی آملی در تعیین معنای کنایات حزب مفصل قرآن با تکیه بر کتاب همتایی قرآن و اهل بیت(ع)، بررسی دیدگاه دکتر بدوی و آیت الله جوادی آملی پیرامون خاستگاه وحی با تکیه بر امّی بودن پیامبر(ع)، اعتبار سنجی آراء مفسران در «أفعل تفضیلی» یا«أفعل تعیینی» بودن واژه «خیر» در قرآن با تکیه بر دیدگاه علامه جوادی آملی، ظرفیت شناسی دعا در دفع بلایای طبیعی از منظر آیت الله جوادی آملی، بررسی تطبیقی عصمت انبیاء قبل از بعثت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و فخر رازی می باشد.
 
در چکیده مقاله «ظرفیت‌شناسی دعا در دفع بلایای طبیعی از منظر آیت‌الله جوادی آملی» آمده است: از نگاه یک معتقد مذهبی عاملیت خداوند متعال در تمام ابعاد زندگی وی حضوری پررنگ دارد که تشویق به دعا برای رسیدن به مطلوب و تضمین اجابت آن، نمودی از این حضور به شمار می‌رود. از این‌رو، یکی از مسائل مهمی که ذهن دین‌پژوهان را به خود معطوف داشته، تحلیل و تبیین رابطه میان قوانین طبیعی به عنوان اموری تخلف‌ناپذیر با تأثیرگذاری عواملی مانند دعا به عنوان بستر عاملیت الهی در رفع و دفع بلایای طبیعی در نظام آفرینش است. در یک نگره، استجابت دعا امری ناسازگار با قانون علیت و نوعی نقض قوانین حاکم بر طبیعت است.
 
همچنین می‌خوانیم: در مقابل برخی بر این عقیده‌اند که استجابت دعا تنافی با قوانین طبیعت ندارد و در همان مجرا قابل تحلیل است. در این میان آیت‌الله جوادی آملی از دانشمندانی است که با نگاهی جامع و برآمده از قرآن و برهان، در مقام تحلیل و تبیین استجابت دعا در منظومه قوانین طبیعت برآمده است. در این نوشتار که انعکاس یافته از آثار ایشان است، ابتدا به بررسی حقیقت دعا پرداخته، آنگاه با تبیین جایگاه علیت در نظام طبیعت و رابطه میان دعا با قضا و قدر الهی به تحلیل اثرگذاری دعا در منظومه قوانین طبیعت پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که استجابت دعا، نه تنها برخلاف قوانین حاکم بر طبیعت نبوده بلکه در راستای قانون علیت است؛ منتهی باید توجه داشت که علت هیچ پدیدهای منحصر به علت‌های شناخته شده آن نیست و می‌توان فرایند استجابت دعا را در نظام علیت با تأثیرگذاری علل فرا طبیعی تبیین نمود.
 
یادآور می‌شود نهمین و دهمین شماره دو فصلنامه «مطالعات تطبیقی قرآن پژوهی» (بهار و تابستان 1399)، با مدیریت دکتر سید کریم خوب بین خوش نظر و سردبیری دکتر علی نصیری منتشر شد.فایل pdf متن مقالات منتشر شده در سایت نشریه به آدرس olomquran.ir جهت استفاده علاقه‌مندان قابل دسترسی است.
انتهای پیام
captcha