مذاهب اسلامی بر مسئله غدیر اتفاق‌ نظر دارند
کد خبر: 4039168
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰

مذاهب اسلامی بر مسئله غدیر اتفاق‌ نظر دارند

مدیر مؤسسه تخصصی امامت با بیان اینکه مسئله غدیر در بین تمامی مذاهب اسلامی مشترک است، گفت: بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) اختلافات بر سر جانشینی بیشتر شد و محور اولیه اختلاف بین مسلمانان و پیدایش نخستین مذاهب، ولایت و امامت حضرت علی(ع) بود.

 مسئله غدیر به ‌گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام غلامحسین شانه‌چی، مدیر مؤسسه تخصصی امامت در نشست «حضرت علی(ع) از منظر مذاهب اسلامی» گفت: تعریف مذاهب اسلامی را باید در منش‌های اعتقادی مسلمانان جست‌وجو کرد. با مراجعه به قرآن و روایات درمی‌یابیم که بین مسلمانان صدر اسلام اختلاف وجود داشته و این اختلافات به زمان حضور پیامبر اسلام(ص) در مدینه تعمیم داده شد و بر همین اساس سوره منافقون نازل شده است.

وی در خصوص اولین فضیلت حضرت علی(ع) که در منابع شیعه و اهل‌سنت بیان شده، اظهار کرد: مسئله غدیر در بین تمامی مذاهب اسلامی مشترک است و همه بدان اعتراف کرده‌اند، بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) اختلافات بیشتر شد و محور اولیه اختلاف بین مسلمانان و پیدایش نخستین مذاهب، ولایت و امامت حضرت علی(ع) بود که گروهی آن را نپذیرفتند و برخی از صحابه نیز به آن پایبند بودند.

مدیر مؤسسه تخصصی امامت تصریح کرد: وقتی محور اختلاف روشن شد طبیعتاً محور اتحاد نیز معلوم می‌شود، بدین معنا که وقتی منشأ اختلاف عدم پذیرش ولایت حضرت علی(ع) بود، پس محور اتحاد نیز اطاعت از امیر مؤمنان حضرت علی(ع) است.

وی در ادامه اظهار کرد: به استناد روایات مشترک بین مذاهب، آغاز زندگی پیامبراسلام(ص) و حضرت علی(ع) و ولادت این دو بزرگوار از زمان خلقت آنان است و پیامبراسلام نیز در این خصوص فرمودند: من و علی از نور واحدی هستیم و ۱۴هزار سال قبل از آفرینش حضرت آدم، خلق شده‌ایم و بعد از آفرینش حضرت آدم آن نور به دو بخش تقسیم شد و بخشی من بودم و بخشی نیز علی(ع) بود.

مدیر مؤسسه تخصصی امامت بیان کرد: حضرت علی(ع) همتای رسول خدا در خلقت نورانی است و خلقت ایشان بر آفرینش تمام انسان‌ها مقدم است و ایشان شاهد بر خلقت تمام انسان‌هاست و بر بشریت آگاهی دارند.

انتهای پیام
captcha