نجات و رستگاری انسان در گرو پایبندی به حق است + فیلم
کد خبر: 4042638
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
درس‌گفتار «آیات و حیات» / 6

نجات و رستگاری انسان در گرو پایبندی به حق است + فیلم

داستان گاو بنی‌اسرائیل در قرآن کریم این نکته را به ما یادآوری می‌کند که امکان ندارد انسان به هر استدلالی روی آورد تا از مسیر حق فرار کند و تنها در صورت پایبندی به حق است که شیرینی ایمان، نجات و رستگاری را خواهیم چشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة، در ششمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به‌ همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است، در تفسیر آیات 67 تا 74 سوره مبارکه بقره، پایبندی به حق را موجب فلاح و رستگاری انسان می‌داند.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی در ششمین قسمت از این برنامه بدین قرار است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و الصلاة و السلام علی خیر خلق أجمعین و أفضل الانبیاء و المرسلین محمد بن عبدالله و علی آله الطیبین و الطاهرین

بینندگان عزیز، سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
در آیات 67 تا 72 سوره مبارکه بقره به داستان استدلال و بهانه‌‌جویی‌های کسانی برمی‌خوریم که به حسب این آیات مبارکه، قلبشان سخت شده است.

این داستان مربوط به بنی‌اسرائیل و استدلال آوردن و بهانه‌تراشی برای فرار از پایبندی به طاعت خداوند متعال است. داستان گاو، و سوره مبارکه بقره نیز به دلیل همین آیات و این داستان عجیب، «البقرة» نامگذاری شده است؛ اینکه امری الهی، آشکار، شفاف و بدون هیچ شبهه‌ای بر آنها نازل شده است که گاو مشخصی را قربانی کنند. اما آنها از این امر فرار کرده و بهانه و دلیل می‌آورند که گاوی با رنگ و نوع و ویژگی‌های دیگر را ذبح می‌کنند.

این آیات کریمه، از آیه 67 تا آیه 74 سوره بقره، داستان همین قسی‌القلب شدن و تلاش برای سستی و کاهلی در اطاعت دستور خداوند است. این داستان بنی‌اسرائیل اما حکایت همه ماست.


تمام این داستان‌های قرآنی، همانطور که می‌دانید، اگر ما از مصادیق آن نباشیم، خداوند در قرآن کریم از چه روی از آن بیزاری جسته؟ چرا خداوند در چنین آیاتی بنی‌اسرائیل را که امروز مخاطب قرآن نیستند، خطاب قرار داده درحالی که هیچ یک از آنها به این کتاب نظر نینداخته است، حتی با حضرت محمد(ص) و قرآن او و تمام امت اسلام دشمنی می‌کنند.
 
لذا این، داستان ماست، داستان تمام بشریت و داستان انسان در مقابله با حقیقت آشکار، شفاف و صادقانه. زمانی که از ما خواسته می‌شود که به حق ملتزم باشیم، استدلال می‌آوریم و بهانه‌جویی می‌کنیم و بهانه‌هایی برای فرار از حقیقت می‌آوریم.
 
این آیات شریفه تلاش می‌کنند بگویند که خودتان را گول نزنید و در دام نفس و فریبکاری آن گرفتار نشوید؛ بهانه نیاورید، شفاف، صادق و مؤمن باشید، به آنچه از شما خواسته می‌شود یعنی حقیقت _ هرجا و هر طور که باشد _ پایبند باشید، زیرا صاحبان حق همیشه از امکانات و توان لازم برای توضیح همه جزئیات به شما و رد همه بهانه‌ها و ادله شما برخوردار نیستند.
 
اگر انسان در هرجا، به حق پایبند نباشد و صاحبان حق در بیان حقشان خسته شوند، حقیقت در هیچ جا محقق نمی‌شود.
 
اما این ذهنیت بهانه‌گیر فراری و انکارکننده از کجا آمده که می‌خواهد از حقیقت هرجا که به آن دعوت می‌شود، فرار کند؟

این مشکل بزرگی است. این آیات از داستان بنی‌اسرائیل و داستان این گاو ما را دعوت می‌کنند که مؤمن و مسلمان باشیم. مسلمان امکان ندارد که به هر استدلالی روی آورد تا از مسیر حق فرار کند.
 
حقیقت تلخ است اما انسان باید به این حقیقت تلخ پایبند باشد تا شیرینی ایمان، نجات و رستگاری را بچشد.
 
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha