هشدار قرآن به کاسبان از دین + فیلم
کد خبر: 4042812
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
درس گفتار «آیات و حیات» / 7

هشدار قرآن به کاسبان از دین + فیلم

خداوند متعال در قرآن کریم نسبت به استفاده ابزاری از دین برای کسب سود کلان و نسبت دادن رزق ناسالم به روزی خدادادی هشداری جدی داده است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة، در هفتمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به‌ همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است، در تفسیر آیه 79 سوره مبارکه بقره، بر پایبندی به دین و عدم کاسبی از آن برای اهداف دنیوی تأکید کرد.
 
مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی در هفتمین قسمت از این برنامه بدین قرار است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین
بینندگان عزیز، سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
در حقیقت هریک از آیات کریمه قرآن، دنیایی وسیع و گسترده از راه‌ حل‌ها و چاره‌ها برای بحران‌ها و مشکلات ما دارد.
 
در این قسمت از دروس با برکت، درباره آیه 79 سوره بقره صحبت می‌کنیم، این سوره مبارک و عظیم که دربردارنده اقیانوسی از حقایق و دریاهایی از معانی است.


 
آیه 79 سوره بقره می‌فرماید: «پس واى بر آنهايى كه كتاب را خود به دست خود مى‌نويسند، و تا سودى اندك برند، مى‌گويند كه از جانب خدا نازل شده. پس واى بر آنها بدانچه نوشتند و واى بر آنها از سودى كه مى‌برند.»
 
 مقدس‌ترین چیز در عالم وجود به ابزاری برای کاسبی تبدیل می‌شود. این انسان اگر نفس خود را مراقبت نکند و به مسیر زندگی خود توجه نداشته باشد، به جهنم اسفل السافلین خواهد افتاد.
 
کتاب خداوند متعال برای هدایت انسان و اصلاح پیچ و خم‌های زندگی او نازل شده است. کتاب خداوند و آیات الهی و وحیانی آن، برای تصحیح مسیر انسان نازل شده است. اما انسان طغیانگر و غافل و دنیاپرست، حتی این ارزش آسمانی را به ابزاری برای کسب و تجارت و به‌دست آوردن سود تبدیل می‌کند؛ از طریق افترا زدن به خداوند و نسبت دادن چیزی به دین که جزو دین نیست.
دوستان و عزیزانم!
تکرار می‌کنم، درست است که این آیه درباره بنی اسرائیل نازل شده و درست است که بنی اسرائیل، یهودیان و بسیاری از مسیحیان در زمان نزول قرآن کریم از مصادیق واقعی کسانی هستند که با دست خود چیزی می‌نوشتند و به خداوند نسبت می‌دادند اما این قصه تاریخی، الان به من و شما دوستان مربوط می‌شود.

این داستان، خودِ ما در این دوران هستیم. گاهی افراد فرهیخته، اندیشمندان و احیاناً علما را می‌بینیم که با دین کاسبی و ارتزاق می‌کنند.
 
این آیه هشداری به این است که چیزی بگوییم برای اینکه از دنیا دینار و درهمی کاسبی کنیم یا کرسی‌ معاونت یا ریاست اداره و اموال تجاری و شرکت‌هایی را به دست آوریم و سپس بگوییم این، از جانب خداست!
 
شما به دین متعلق هستید و متدین شمرده می‌شوید زیرا چیزی برای شما به ارمغان می‌آورد و به شما مقادیر زیادی از اموال دنیا را سود می‌رساند.
 
توجه کنیم که در این شراکت غرق نشویم و در این تله‌های خطرناک که گاهی به دنبال بدفهمی و گاهی نیز به دنبال تحریک، باج‌گیری و سوء استفاده از دین برای دنیا به وجود می‌آیند، گرفتار نشویم.
 
از چنین شراکتی با شیطان، به خداوند پناه می‌بریم و خدا کند که ما از مخلصان و صادقان در فهم کتاب و دین و پایبندی به آن قرار گیریم.
 
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha