شرایط پذیرش توبه از نگاه قرآن + فیلم
کد خبر: 4042982
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
درس‌گفتار «آیات و حیات» / 19

شرایط پذیرش توبه از نگاه قرآن + فیلم

قرآن کریم توبه را ملازم با اصلاح می‌داند، یعنی توبه و بازگشت زمانی معنا دارد که با اصلاح همراه باشد، اگر اندیشه اشتباهی داشتی وقتی از آن بازگشتی باید اندیشه درست را بکار گیری یا اگر رفتار سیاسی غلطی داشتی باید پس از توبه گام درست را جایگزین آن کنی.

شرایط پذیرش تویه + فیلم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در نوزدهمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است با اشاره به آیه 160 سوره بقره از شرایط پذیرش توبه می‌گوید.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین میرزایی به زبان عربی و با زیرنویس فارسی در نوزدهمین قسمت از برنامه بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین

دوستان عزیزم سلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

قرآن کتاب عظیمی است که معانی آن دستخوش انقضاء نمی‌شود. هر آیه‌ای از این کتاب دروازه‌ای از معانی است و هر آیه با آیات دیگر در ارتباط و درگیر است به‌گونه‌ای که آیات در کنار هم شبکه‌ای از معانی والا را به وجود می‌آورند. در این آیه که اکنون درباره آن سخن خواهیم گفت،‌ و آیه 160 سوره مبارکه بقره است، خداوند متعال عذاب و لعنت خود را بر کسانی که در تاریکی معصیت و طغیان به سر می‌برند، فرود می‌آورد و اما کسانی را از این جماعت مستثنی می‌کند، و آن کسانی هستند که توبه می‌کنند و از همین رو می‌فرماید: «مگر آنهایی که توبه کردند و به اصلاح مفاسد اعمال خود پرداختند و بیان کردند (آنچه را که کتمان کردند)، پس توبه اینان را می‌پذیرم که منم توبه‌پذیر و مهربان.»

عزیزان ! توبه از بزرگترین نعمت‌های الهی بوده و دروازه اصلاح است. توبه اگر مورد غفلت قرار گیرد، اصلاح مورد غفلت قرار می‌گیرد و در این مسئله درس بزرگی برای زندگی ما نهفته است. راه و دری برای بازگشت از مسیر اشتباه باید باز بگذارید. برخی از ما از همه این درها غافل هستیم. در برخورد با فرزندان، خواهران و برادران و با مردم نمی‌دانیم چگونه رفتار کنیم. در برخی جوامع تصور می‌شود که برخورد خشونت‌بار با گناهکاران راه حل است؛ در حالی که باز گذاشتن در برگشت به روی خطاکاران و گناهکاران نعمت الهی برای اصلاح است.

توبه می‌تواند سیاسی یا اخلاقی یا علمی باشد. برای مثال اشتباهی در مسائل علمی رخ می‌دهد یا در تفسیر قرآن و .. اگر مورد هجمه و بدرفتاری قرار گیریم و در بازگشت باز نباشد، اگر فرزندانمان اشتباهی کردند و ما در بازگشت را برایشان باز نکنیم، ما فساد به پا کرده‌ایم. زندگی و نسل‌ها را تباه کرده‌ایم و خانواده و حکومت را فاسد کرده‌ایم.

از همین رو خداوند در اینجا توبه‌کنندگان را استثناء می‌کند و توبه را ملازم با اصلاح می‌داند، یعنی توبه و بازگشت زمانی معنا دارد که با اصلاح همراه باشد، اگر اندیشه اشتباهی داشتی وقتی از آن بازگشتی باید اندیشه درست را بکار گیری. اگر رفتار سیاسی غلطی داشته‌ای باید گام درست را جایگزین آن کنی. 

چون تبیین هم اهمیت دارد. در این روزها می‌بینیم که امام خامنه‌ای(حفظه الله) از جهاد تبیین سخن می‌گویند و تبیین،‌ روشنگری و بیان منطقی و مستدل، بخشی از اصلاح است. اشتباه کردی، توبه کردی، اصلاح کردی و روشنگری کردی و این گونه ما در زندگی انسانی در برابر آرمان شگفت‌انگیز اصلاح خواهیم بود و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha