رزق حلال فعل حلال می‌آورد + فیلم
کد خبر: 4042993
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
درس‌گفتار «آیات و حیات» / 20

رزق حلال فعل حلال می‌آورد + فیلم

طبق آیه شریفه قرآن، انسانی که غذای حلال می‌خورد عمل حلال انجام می‌دهد و انسانی که مال حلال نخورده باشد، نمی‌تواند فعل حلال داشته باشد. انسانی که عمل، وظیفه و تلاش او طیب باشد این امر موجب آزار شیطان و رانده شدن او می‌شود.

حجت الاسلام میرزایی عضو هیئت علمی المصطفی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در بیستمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است با اشاره به آیه 168 سوره بقره به توصیف حلال و طیب خداوند با توجه به کلام الهی پرداخت.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی در بیستمین روز از ماه مبارک رمضان بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین.

بینندگان عزیز سلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

در شرح این آیه کریمه می‌خواهیم به شکلی ساده به آن بپردازیم چون انسان از معنا و مفاهیم عمیق و بسیار آیات قرآن شگفت‌زده می‌شود؛ اما به قولی «چیزی که درک نمی‌شود، ترک نمی‌شود». لذا ما به اندازه درک و فهم خود روی این آیه تمرکز می‌کنیم.

خداوند در آیه 168 سوره بقره می‌فرماید: «ای مردم، از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه را تناول کنید و وسوسه‌های شیطان را پیروی نکنید، محققاً شیطان از برای شما دشمنی آشکار است.»

 

در واقع انسان در این دنیا و در این زندگی باید برای مسئله حلال و پاکیزگی اهمیت قائل شود و در این آیه هم بر این دو مسئله تمرکز می‌کنیم. حلیت و پاکیزگی دوگانه‌ای است که از یکدیگر جدا و تجزیه نمی‌شود؛ زیرا حلال، حلال شده تا پاکیزگی وجود داشته باشد و پاکیزگی همان حلال بودن و حلال هم همان پاکیزگی است و خداوند در این مسئله محاسن و منفعت قرار داده است.

 انسان باید بداند حلال و حرام عناصری برای محدودسازی انسان نیست و امر و نهی هم برای اذیت کردن، در تنگنا قرار دادن و ایجاد محدودیت برای انسان نیست، بلکه به نفع انسان است؛ زیرا حلال، طیب و پاکیزه است و چیز طاهر هم نفع‌رسان. حال این خبیث و ناپاک است که در برابر پاکی قرار دارد. خبیث با پاکی و طهارت منافات دارد؛ چون انسان نیازمند غذای پاک و طاهر است کما اینکه به همنشین پاک در اطراف خود نیاز دارد، به والدین، فرزندان و همسر پاک نیاز دارد و از همین رو مفهوم پاک و پاکیزگی مفهومی جامع است و دین برای محدود کردن انسان نیامده بلکه برای پاک و منزه کردن زندگی بشر آمده است.

در این آیه کریمه مردم به خوردن آنچه روی زمین است، دعوت می‌شوند. کلمه زمین و رابطه آن به پاکیزگی طعام مهم است. هر زمان که طعام پاک باشد هر نوع طعامی که وارد شکم، ذهن، جان، روح، بدن ما می‌شود باید پاک باشد و در ادامه خداوند می‌فرماید که شیطان در کمین است و اقدامات شیطان با چنین حلال طیبی در تعارض است.

شیطان همواره انسان را به خروج از حلال و طیب فرا می‌خواند تا انسان خرابکاری به بار آورد و حیات انسانی را ناپاک کند و از همین رو خداوند از ما می‌خواهد از شیطان پیروی نکنیم تا با شیطان نباشیم. برخی تصور می‌کنند شیطان کاری به طعام انسان ندارد. خیر، برای شیطان هم مهم است که غذای انسان پاک و حلال نباشد؛ زیرا به نفع شیطان نیست که غذای انسان پاک و حلال باشد.

انسانی که غذای حلال می‌خورد عمل حلال انجام می‌دهد و انسانی که مال حلال نخورده باشد، نمی‌تواند فعل حلال داشته باشد. انسانی که عمل او و وظیفه و تلاش او حلال باشد و خط مشی او طیب باشد، غذای پاک خورده است و این امر شیطان را آزار می‌دهد و انسان باید با عمل حلال خود شیطان را در این دنیا آزار دهد؛ زیرا شیطان دشمنی آشکار است و دشمن آشکار برای انسان در طعام، رفتار و زندگی آن جز خرابی و فساد نمی‌خواهد. برایتان در زندگی همه چیز حلال و طیب را آرزومندیم و السلام علیکم و رحمة الله  وبرکاته.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha