اعدام‌های دسته جمعی و خیال خام عبور از وهابیت
کد خبر: 4043357
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
یادداشت

اعدام‌های دسته جمعی و خیال خام عبور از وهابیت

جهان و شیعیان به طور خاص، نباید تصور کنند که بن‌سلمان در صدد عبور از جریان وهابیت است. بن‌سلمان و تیم او به خوبی آگاه‌اند که مهمترین خوانش قابل ابزاری شدن در خدمت اهداف پلید سیاسی، خوانش امویان از اسلام است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه یادداشتی درباره اعدام جوانان شیعه در عربستان سعودی به رشته تحریر درآورده و در کانال تلگرامی خود منتشر ساخته که متن را در ادامه می‌خوانید؛

تصور گذشته ما این بود که بن‌سلمان و هیئت حاکمه تحت اشراف و حاکمیت او به دنبال تضعیف جریان وهابیت است. این فکر از آن‌جا ناشی می‌شد که او در برخی از دیدارها، مصاحبه‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای خودش در زمینه‌ها و بنیادهای اعتقادی و مذهبی بازنگری‌هایی صورت می‌داد. بن‌سلمان در این گفت‌وگوها، همواره بر ضرورت توجه به زمان و مکان و اقتضائات معاصر در فهم و تفسیر مقوله‌های سلف گذشته تاکید می‌کرد. همین امر باعث شد که برخی تصور بکنند بن سلمان به دنبال عبور از وهابیت است. البته با دقت در آن چیزی که در صحنه عملی و واقعیت سرفصل‌ها و رشته‌های دانشگاهی و نیز روح کلی حاکم بر نخبگان و عالمان دینی عربستان به راحتی می‌شد عدم تطابق این ایده را با واقعیت پیدا کرد.

اعدام‌های دسته‌جمعی و خوناشامانه که اخیراً با حکم بن‌سلمان اجرا شد و ده‌ها انسان مظلوم و بی‌گناه به صرف تلاش‌های مسالمت‌آمیز برای اصلاح وضعیت نابسامان کشور، گردن زده شدند و در خون خود غلطیدند جای هیچ تردیدی باقی نگذاشت که بن‌سلمان برای ماندن در یک کشور مسلمان با روح کلی سلفیت و وهابیت به اسلام اموی برای عبور از اسلام ناب محمدی شدیداً نیازمند است.

این حادثه و امثال آن به روشنی اثبات می‌کند که آقای بن‌سلمان نمی‌تواند به دنبال لیبرالی‌سازی عربستان سعودی به روش غرب باشد. لیبرالیسم غربی دارای ابزارها و سازوکارهای سیاسی و مدیریتی خاص خودش است.

بن سلمان به ناگزیر برای تخریب چهره اسلام و به تاراج دادن ظرفیت‌ها و ذخیره‌های جهان اسلام و تلاش در راستای تحقق بخشیدن به نقشه آمریکایی و اسرائیلی در منطقه اتفاقاً نیاز مبرمی به اسلام اموی و فرهنگ سربریدن و کشتن و تکفیر دارد. سلاح تکفیر و سربریدن برای بن سلمان همان قدر مهم است که این ابزار جنایتکارانه برای یزید و حاکمان خون‌آشامی که تحت پوشش‌های دینی به دنبال حذف مخالفان خود بودند مهم بود.

خلاصه مطلب اینکه جهان و شیعیان به طور خاص، نباید تصور کنند که بن‌سلمان در صدد عبور از جریان وهابیت است. بن‌سلمان و تیم او به خوبی آگاه‌اند که مهمترین خوانش قابل ابزاری شدن در خدمت اهداف پلید سیاسی، خوانش امویان از اسلام است. در نتیجه هیچ گاه دست از چنین ابزار جنایتکارانه بر نخواهند داشت. جریان وهابیت امروزه از چنان ظرفیتی در ایجاد فتنه و چند دستگی و توجیه‌گری الگوهای استبدادی برای خدمت به اراده های شهوت‌ران و قدرت‌طلب، برخوردار است که به طور طبیعی بن سلمان برای ادامه حکومت خودش به آن نیازمند است.

طبیعی است که عالمان وهابی و نهادهای دین وهابیت هیچ مانعی بر سر راه بن سلمان و اهداف شیطانی و غیر انسانی او ایجاد نخواهند کرد. چرا ما فکر می‌کنیم که بن سلمان برای تغییر دادن چهره عربستان و به خدمت گذاشتن تمام ظرفیت‌های جهان اهل سنت برای صهیونیست‌ها و غرب به عبور از وهابیت نیازمند است در حالی که تاریخ شکل‌گیری اسلام اموی حاکی از این حقیقت تلخ است که اساساً این تفسیر جعلی از اسلام برای دقیقا همین هدفی شکل گرفت که امروز بن سلمان به دنبال تحقق آن هست.

به نظر من نه تنها عبور از اسلام اموی و مکتب ابن تیمیه، در دستور کار جدی بن سلمان نیست بلکه به مرور زمان، این مرد، و جهان غرب، ادبیات وهابیت در عربستان و بلکه کل جهان اسلام را بیش از گذشته تقویت خواهند کرد.

انگلیسی‌ها در قرن گذشته، خوب می‌دانستند که اسلام اموی بزرگترین مانع تحقق تمدن اسلامی است و بهترین فرصت را به غرب خواهد داد تا از انعقاد ظرفیت‌های تمدنی وامت ساز جهان اسلام جلوگیری کنند.

انتهای پیام
captcha