صرفه‌جویی ارزی در عرصه‌های مختلف؛ راهکاری برای تحقق شعار سال
کد خبر: 4045647
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶

صرفه‌جویی ارزی در عرصه‌های مختلف؛ راهکاری برای تحقق شعار سال

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صرفه‌جویی ارزی به معنای واردات حداقلی و صادرات حداکثری است، گفت: کشور ایران باید صادرات‌محور باشد و در این راستا باید از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.

احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامیبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، روز گذشته، 9 فروردین‌ماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با بیان اینکه در مجلس یازدهم قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» را نهادینه و مصوب شده است، اظهار کرد: اگر دولت بتواند از این قانون استفاده کند بسیاری از مشکلات کشور در عرصه‌های مختلف رفع می‌شود.

وی با اشاره به شعار امسال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، ابراز کرد: بدون تردید شعار امسال که توسط مقام معظم رهبری تعیین شده است، می‌تواند گره‌گشای کشور باشد و اگر می‌خواهیم به خودکفایی برسیم باید صرفه‌جویی ارزی در عرصه‌های مختلف اتفاق بیافتد.

آزادیخواه با بیان اینکه صرفه‌جویی ارزی به معنای واردات حداقلی و صادرات حداکثری است، گفت: کشور ایران باید صادرات‌محور باشد و در این راستا باید از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم، به همین منظور شرکت‌های دانش‌بنیان باید فعال‌تر از قبل شوند و مسئولین باید از ایده‌های خلاقانه دانشمندان ایرانی بهره ببرند.

نماینده مردم ملایر با تأکید بر اینکه در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی باید از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود، اظهار کرد: تاکنون از ظرفیت‌های دانش‌بنیان موجود در کشور استفاده نشده است و باید بدانیم این مهم تنها مسئولیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیست بلکه خود سازمان‌ها و نهادها نیز موظف هستند در این زمینه گام‌های ماندگار و اساسی بردارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییرات سیاسی که در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبلی رخ داد، افزود: قاعدتاً با تغییر دولت‌ها، تحولاتی در نظام مدیریتی کشور نیز رقم می‌خورد و ملایر نیز از این قاعده مستثنا نبوده و نیست.

آزادیخواه با بیان اینکه استان همدان در دولت جدید نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مطلوب برخوردار است، ادامه داد: استاندار جدید همدان با فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استان امیدواریم مشکلات موجود در استان حل و فصل شود.

نماینده مردم ملایر با اشاره به اینکه در سطح شهرستان ملایر نیز نسبت به گذشته امیدهای تازه ایجاد شده است، افزود: برای تصدی فرمانداری ویژه ملایر، کش و قوس‌های بسیاری داشتیم و در نهایت خروجی این کار یک فرماندار بومی، جوان و آتیه‌دار، خوشنام و خوش سابقه است و پیش‌بینی می‌کنیم مهندس اسماعیلی می‌تواند فضای رشد، بالندگی و پیشرفت در سایه وحدت را در سطح شهرستان فراهم کند و در این زمینه ما نهایت حمایت و همکاری خود را از وی اعلام می‌کنیم.

آزادی خواه با تأکید بر اینکه نمایندگان بازوی پیوند دهنده ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای هستند، اظهار کرد: در طول مدتی که حسین فارسی سرپرستی فرمانداری ملایر را برعهده داشت، انصافاً مدیریت شهرستان را به خوبی پیش برد که جای تقدیر دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با اقدامات انجام شده در بحث پیگیری مطالبات شهرستان ملایر، بیان کرد: پیگیری‌های لازم در خصوص دریافت بودجه انجام شده و در این راستا اتفاقات خوبی رقم خورد که از جمله آنها می‌توان به قرار گرفتن یک بیمارستان به عنوان سهم ملایر در بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد.

آزادیخواه با بیان اینکه مقرر شده است بیمارستان جدید ملایر با تعداد ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خواب در بودجه ۱۴۰۱ دیده شود، افزود: طرح مطالعاتی آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه چهار بانده شدن جاده ملایر - خنداب به طول ۴۰ کیلومتر نیز در دست پیگیری است، گفت: دستورات لازم را از وزیر راه و شهرسازی در این زمینه اخذ کردیم و قطعاً اتمام این پروژه نقش مؤثری در تسهیل تردد مسافران دارد و به عنوان یک معبر جدید برای شهرستان به شمار می‌رود.

نماینده مردم ملایر بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۱، مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای ادامه مسیر راه آهن همدان-ملایر درخواست شده است و از آنجایی که این یک پروژه ملی محسوب می‌شود، اتصال دو راه آهن ملایر و همدان قطعاً سبب می‌شود ملایر از تمام ظرفیت‌های مرکز استان نیز استفاده کند و همچنین در زمینه مسافربری و باربری اتفاقات بسیار بزرگی در حوزه شهرستان رقم می‌خورد.

آزادیخواه به فرمانداری‌های ویژه در سطح کشور نیز اشاره و بیان کرد: به تازگی «فراکسیون فرمانداری‌های ویژه» در مجلس تشکیل شده است و از آنجا که قریب ۴۰ فرمانداری ویژه در سطح کشور داریم، امیدواریم با تشکیل این فراکسیون بسیاری از مسائل و مشکلات فرمانداری‌های ویژه از جمله ملایر پیگیری و حل و فصل شود.

نماینده مردم ملایر در ادامه کمبود پزشک متخصص در بیمارستان غرضی را تأیید کرد و افزود: در این زمینه با وزیر بهداشت و درمان مذاکراتی داشتیم و امیدواریم در اسرع وقت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان این مشکل کمبود پزشک متخصص قلب، ارتوپد، دندانپزشک و متخصص چشم مرتفع شود.

آزادیخواه در ادامه با تأکید بر اینکه مطابق نظر مقام معظم رهبری نمایندگان حق دخالت در امور اجرایی حوزه استحفاظی خود و عزل و نصب‌ها را ندارند، افزود: این مسئله را رعایت شده هرچند معتقد هستم در برهه‌ای از زمان ملایر به حیاط خلوت برخی مدیران از شهرستان‌های همجوار تبدیل شده بود.

وی با بیان اینکه تأکید ما بر بومی‌گرایی و شایسته‌سالاری است، گفت: طی رایزنی‌هایی که با استاندار همدان داشته‌ایم به عنوان مطالبه مردم ملایر تأکید شد که مدیریت شهرستان ملایر باید به روز باشد و افراد شایسته و متخصص در این زمینه استفاده شود.

وی با بیان اینکه خبرنگاران در خط مقدم «جهاد تبیین» قرار دارند، افزود: اصحاب رسانه با روشنگری و انعکاس دقیق اخبار، سبب تنویر افکار عمومی و بهبود فضای جامعه می‌شوند.

آزادیخواه با تأکید بر اینکه مدیران و مسئولین باید از ظرفیت خبرنگاران در سطح شهرستان برای اطلاع رسانی و ارائه گزارش عملکرد خود استفاده کنند، افزود: مدیران در ملایر باید اجتهاد کنند و ریسک‌پذیر و پاسخگو باشند.

نماینده مردم ملایر با اشاره به ضعف خودروسازان در سطح کشور، تأکید کرد: در بحث خودروسازی مردم به ستوه آمده‌اند و نگرانی‌های بسیاری دارند که ما آن را تأیید می‌کنیم و امیدواریم با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری به زودی در صنعت خودروسازی قانون چارچوب داری تدوین شود.

آزادیخواه در بحث ارز ترجیحی نیز بیان کرد: دولت برای تهیه دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های دامی حدود ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه به طور میانگین سالانه برای مدیریت، کشور نیازمند ۴۰ میلیارد دلار ارز است، افزود: سالانه حدود ۴۰۰ هزار میلیارد دلار یارانه را در اختیار واردکنندگان قرار می دهیم اما متاسفانه برخی دچار تخلف می‌شوند و ضربات جبران ناپذیری را بر بدنه اقتصاد جامعه و مردم وارد می‌کنند؛ نمونه آن را می‌توانیم در مرغداری ها مشاهده کنیم؛ ما نهاده‌های دامی را با قیمت یارانه ای در اختیار مرغدارها قرار می‌دهیم اما مرغدار ها مرغ را قیمت تمام شده ‏ ۳۱ هزار تومان به مردم تحویل می‌دهند و این یک رانت و تخلف است.

آزادیخواه در پایان تأکید کرد: حذف ارز ترجیحی قیمت همه کالاها را بالا نمی‌برد بلکه فقط در مورد قیمت کالاهایی که ارز دولتی به آنها تعلق گرفته تأثیرگذار است.

انتهای پیام
captcha