سه بهار سرنوشت‌ساز
کد خبر: 4046125
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
یادداشت

سه بهار سرنوشت‌ساز

سیدجواد هاشمی، استاد دانشگاه امام حسین(ع) در یادداشتی آورده است: هر سال به استقبال سه بهار (بهار طبیعت، بهار رمضان، بهار انقلاب) می‌رویم و سه بهار بزرگ سرنوشت‌ساز (بهار گام دوم انقلاب، بهار در آخرالزمان و بهار بهشت جاودان در سرای دیگر) را پیش روی خویش داریم.

سید جواد هاشمی فشارکی

هر سال سه بهار (بهار طبیعت، بهار رمضان، بهار انقلاب) داشته و سه بهار بزرگ سرنوشت‌ساز (بهار گام دوم انقلاب، بهار در آخرالزمان و بهار بهشت جاودان در سرای دیگر) پیش روی خویش داریم.

نخست بهار طبیعت با نخستین روز بهار (اول فروردین) که نباتات پس از دوره خواب زمستانی حیات دوباره می‌گیرند و سرسبز و شکوفا می‌شوند و این بهار طبیعت تذکری است برای یادآوری باوری و یادآوری بهار آخرالزمان و زنده شدن دوباره.

دوم بهار قرآن در رمضان است، آن‌گونه که در ایام ماه مبارک رمضان درب‌های آسمان باز و رحمت واسعه الهی سرازیر می‌شود. حیات معنوی انوار رحمت واسعه الهی‌ است. بنا به روایت امام محمدباقر(ع) که می‌فرمایند: « لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ رَبِيعٌ وَ رَبِيعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ، برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است.» ماه رمضان ماه نزول قرآن است، چنانکه خداوند متعال در آیه 185 سوره بقره فرموده است: «ماهِ رمضان است ماهى كه قرآن، براى راهنمايى مردم و نشانه‏‌هاى هدايت، و فرق ميان حق و باطل، در آن نازل شده است».

سوم بهار انقلاب که ملت ایران در دهه فجر 57 از زمستان ظلمت حکومت شاهنشاهی رهایی یافته و خون شهدا به ثمر نشست و بهار انقلاب اسلامی روییدن کرد و برای گرامیداشت آن هرساله در دهه فجر انقلاب جشن‌هایی از جمله راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن با تجدید عهد و پیمانی با آرمان‌های انقلاب در سراسر کشور صورت می‌گیرد. هر ساله می‌رسد موسم بهمن و بهار انقلاب باز می‌آید.

سه بهار سرنوشت ساز آینده

نخست بهار گام دوم انقلاب اسلامی، که راهبردهای رهبر انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی به ثمر نشسته و با ایجاد تمدن نوین اسلامی، زمینه‌سازی ظهور مهدوی فراهم می‌گردد.

رهبر معظم انقلاب در عبارت هشتم در آغاز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، 22 بهمن 1397 آورده‌اند: «...عزیزان! شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید...»

دوم بهار اخرالزمان، منجی و موعود الهی و نجات‌بخشی که خواهد آمد و جهانیان را از نظام سلطه جهانی و حاکمان ظالم رها خواهد کرد و جامعه‌ای پر از عدل به وجود خواهد آورد. امام عصر(عج) بهار دل‌ها و شادابی روزگاران است «السلام علی ربیع الانام و نضره الایام» یعنی بهار واقعی، وجود نورانی حضرت حجت(عج) است، بهاری واقعی که دستاوردهای آن آخرین امام الهی، جهان مملو از جلوه‌های بهاری خواهد بود.

سوم بهار قیامت آن‌گونه که در پایگاه اطلاع رسانی تبیان آمده است «تجلّی اصل خلقت با جمال الهی که آمیخته شد، در دنیا می‌شود «بهار» و در آخرت می‌شود «بهشت». این بهشت و این بهار یک جمال صُوری و ظاهری است که بیانگر جمال ملکوتی خدای سبحان است. بهار از باران مدد می‌گیرد و سرسبز و خرّم می‌شود، ولی انسان اگر بخواهد بهشتی بشود، از باران استمداد نمی‌کند؛ از کوثر مدد می‌گیرد و کوثر همان معرفت خدا و محبّت خداست که جمال الهی را به همراه دارد.

بنابراین از یک نظر بهار می‌تواند بهشتی برای ما بیاورد، چه اینکه بهشت می‌تواند به صورت بهار تجلّی کند و همه اینها جلوه‌های جمال الهی‌اند و اگر جامعه‌ای مظهر جمال الهی شد؛ هم از بهار بهره کافی می‌برد، هم خودش بهشت می‌شود و بهشت می‌سازد.»

بهار طبیعت دارای درس‌های عبرت آموزی و به خصوص در یادآوری چگونگی زنده شدن انسان پس از مرگ است. تلاشگران گام دوم انقلاب اسلامی با ساختن تمدن نوین اسلامی جزو منتظران واقعی و سربازان امام مهدی(عج) بوده و به عنوان زمینه سازان برای طلوع خورشید ولایت عظما(عج) تلقی می‌گردند و دستمزد آن توشه‌ای برای بهار جاودان سرای دیگر خواهد بود.

سیدجواد هاشمی فشارکی، استاد دانشگاه امام حسین(ع)

انتهای پیام
captcha