افتتاح موزه تمدن‌های اسلامی در بزرگترین مسجد ترکیه + عکس و فیلم
کد خبر: 4048585
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۸

افتتاح موزه تمدن‌های اسلامی در بزرگترین مسجد ترکیه + عکس و فیلم

موزه‌ای با عنوان «تمدن‌های اسلامی» با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مسجد چاملیجا، بزرگترین مسجد این کشور راه‌اندازی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح،  موزه تمدن‌های اسلامی در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع ساخته شده و با آثاری برگزیده از مجموعه موزه کاخ توپکاپی، موزه هنرهای ترکی و اسلامی، موزه‌های باستان‌شناسی استانبول و موزه وابسته به کاخ‌های ملی آماده شده است.

در این موزه نزدیک به 800 اثر به نمایش گذاشته می‌شود که نشان‌دهنده سیر هنر اسلامی از قرن هفتم تا نوزدهم است. آثار منسوب به پیامبر(ص)، عناصر معماری و تزئینی در هنر اسلامی، قرآن و هنر کاشی‌کاری ترکیه و سکه‌های اسلامی از جمله این آثار هستند.

بازدیدکنندگان موزه فرصتی برای دیدن رد پای منسوب به حضرت محمد(ص)، پرده درب کعبه، دفتر یادداشت فاتح سلطان محمد، سکه‌های دوره عثمانی، تسبیح‌های دراویش و شمشیرهای سلاطین و بسیاری آثار دیگر را خواهند داشت. 

ویدئویی از آثار به نمایش درآمده در موزه را در ذیل مشاهده می‌کنید.

یکی از بخش‌های دیگر این موزه، ایستگاه‌های صداست. در این بخش ملودی‌های تأثیرگذار موسیقی ترکی، که به‌خاطر اثرات شفابخش بر بسیاری از بیماری‌ها شناخته می‌شوند، پخش می‌شود.

در 75 ویترین موزه از شیشه‌هایی با انعکاس کم، شفافیت بالا و نفوذناپذیری در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده شده است. ویترین‌ها به گونه‌ای طراحی شد‌ه‌اند که در برابر هوا و گرد و غبار مقاوم باشند و با استفاده از دستگاه‌های تهویه مطبوع فعال، شرایط حفاظتی برای آثار در اولویت قرار گیرد.

ویژگی‌های صوتی موزه نیز قابل توجه است. برای اولین بار در ترکیه از پوشش سقف الیاف معدنی برای جذب صدا در موزه تمدن‌های اسلامی استفاده شد.

یاسین یلدیز، رئیس اداره کاخ‌های ملی ترکیه، با بیان اینکه موزه تمدن‌های اسلامی موزه بسیار مهمی برای ترکیه است، افزود: مسجد بویوک چاملیجا بزرگترین مسجد این کشور است و تعداد زیادی از مردم محلی و خارجی برای عبادت و زیارت آن می‌آیند.

یلدیز با بیان اینکه موزه تمدن‌های اسلامی بخش مهمی از مسجد بویوک چاملیجاست، گفت که این موزه حاوی آثاری است که از انبارهای مجموعه کاخ توپکاپی و کاخ ملی انتخاب شده‌اند. 

عناصر معماری و هنرهای تزیینی در هنر اسلامی، اسناد مربوط به دمشق، نسخه‌های قرآن، علم در اسلام، فرمان‌ها، خطاطی، پیراهن‌های طلسم‌نوشته، لباس‌های عثمانی و سکه‌های دوره اسلامی که این موارد شامل ۱۵ بخش موضوعی در این موزه است. 

در این موزه بخشی به جایگاه آب در تمدن اسلامی اختصاص دارد. در این بخش معنایی که تمدن اسلامی به آب نسبت داده است عمیقاً احساس می‌شود و با الهام از یکی از القاب خداوند یعنی «حی»، قدرت آب و جایگاه آن در زندگی با آیاتی توضیح داده شده است.

در ساخت موزه تمدن‌های اسلامی، از تکنیک‌های مدرن موزه‌سازی مانند صفحه نمایش لمسی نیز استفاده شده است. در این موزه، از سیستم حفاظت لیزری برای محافظت از آثار استفاده می‌شود، هنگامی که اتفاقی می‌افتد، سیستم آژیرها فعال می‌شوند و به نگهبان امنیتی و رایانه‌های مانیتورینگ اطلاع داده می‌شود.

در سیستم صوتی موزه از فناوری بلندگوی اولتراسونیک استفاده شده است. در برخی از آثار جلوه‌های صوتی وجود دارد. مثلاً این سیستم می‌تواند از استخوان‌های جمجمه به عنوان بلندگو استفاده کند. این صداها در بخش‌هایی که سکه، سرامیک، مواد جنگی و قرآن گنجانده شده است شنیده می‌شود.

در بخش ورودی این موزه درختی برای خوش‌آمدگویی جای داده شده است که به واسطه پیزو (Piezzo) الکتریک‌ها درخت را به یک بلندگو تبدیل کرده‌اند. با وجود آنکه بلندگویی وجود ندارد،‌ می‌توانید صداها را مانند کنسرت بشنوید. 

افتتاح موزه تمدن‌های اسلامی در بزرگترین مسجد ترکیه

افتتاح موزه تمدن‌های اسلامی در بزرگترین مسجد ترکیه

افتتاح موزه تمدن‌های اسلامی در بزرگترین مسجد ترکیه

افتتاح موزه تمدن‌های اسلامی در بزرگترین مسجد ترکیه

افتتاح موزه تمدن‌های اسلامی در بزرگترین مسجد ترکیه

انتهای پیام
captcha