تأثیر دعای والدین در حق فرزندان + فیلم
کد خبر: 4048765
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
پای درس صحیفه سجادیه/ ۶

تأثیر دعای والدین در حق فرزندان + فیلم

حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده، با بیان اینکه دعای والدین صحیفه سجادیه به حقیقت یک راهنمای تربیتی است، گفت: امام سجاد(ع) می‌فرمایند «خدایا اگر از جانب من آزاری به والدینم رسیده، یا کار ناپسندی از سوی من نسبت به آن‌ها رخ داده، یا هر حقی که از والدینم ضایع کردم، همه را موجب آمرزش گناهانشان و بلندی مقامشان و افزونی خوبی‌هایشان قرار ده».

حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده

به گزارش ایکنا، به مناسبت ماه رمضان پای درس صحیفه سجادیه از زبان حجت‌الاسلام سیدمهدی حائری‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه، نشسته‌ایم تا درس‌های عملی این ادعیه پرفیض را برای زندگی امروز بشر مرور کنیم.

حجت‌الاسلام حائری‌زاده در ششمین قسمت از این مجموعه به موضوع «تأثیر دعای والدین در حق فرزندان» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.

«در قسمت‌های گذشته در مورد فراز‌هایی از دعای امام سجاد(ع) نسبت به والدین سخن گفتیم. مهندسی این دعا و چگونگی چینش الفاظ و نوع درخواستی که امام سجاد(ع) از پروردگار دارند و همچنین دعا‌های خیری که راجع به والدین انجام می‌دهند واقعا انسان را مبهوت و شگفت زده می‌کند.

امام سجاد(ع) در فراز دیگری از این دعا می‌فرمایند «اللَّهُمَّ وَ مَا مَسَّهُمَا مِنِّی مِنْ أَذًى، أَوْ خَلَصَ إِلَیْهِمَا عَنِّی مِنْ مَکْرُوهٍ، أَوْ ضَاعَ قِبَلِی لَهُمَا مِنْ حَقٍّ فَاجْعَلْهُ حِطَّةً لِذُنُوبِهِمَا، وَ عُلُوّاً فِی دَرَجَاتِهِمَا، وَ زِیَادَةً فِی حَسَنَاتِهِمَا، یَا مُبَدِّلَ السَّیِّئَاتِ بِأَضْعَافِهَا مِنَ الْحَسَنَاتِ؛ خدایا اگر از جانب من آزاری به والدینم رسیده، یا کار ناپسندی از سوی من نسبت به آن‌ها رخ داده، یا هر حقی که از والدینم ضایع کردم، همه را موجب آمرزش گناهانشان و بلندی مقامشان و افزونی خوبی‌هایشان قرار ده، پروردگاری که بدی‌ها را، به چندین برابر به خوبی‌ها تبدیل می‌کنی»

این فراز از دعای امام سجاد(ع) به حقیقت یک راهنمای تربیتی است. اگر به والدین خود بدی کردیم، خدایا به جای بدی ما، موجبات آمرزش گناهان والدینمان و بلندی مقام ایشان و افزونی خوبی‌هایشان را فراهم کن. سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که انسان چه آزار و اذیتی می‌تواند در حق والدین خود انجام دهد؟ در پاسخ باید گفت ما همه بشر هستیم نه معصوم لذا ممکن است برخی از ما زمانی از کوره در رفته و بر سر والدین خود فریاد بزنیم یا دلشان را بشکنیم یا گاهی زبانمان تلخ شود و به آنان بی احترامی کنیم یا خدای نکرده برخی در ایام جوانی از سر جهل و نادانی دست خود را بر روی والدین دراز کرده و آنان را کتک بزنند که امیدواریم این خطای بزرگ از هیچ کس سر نزند چراکه اگر والدین آهی بکشند، فرزند بیچاره خواهد شد.

در گذشته یکی از دعا‌هایی که والدین در حق فرزندان خود می‌کردند این بود که دست به خاک بزنی طلا شود و اتفاقاً همین اتفاق هم رخ می‌داد و زندگی فرزندشان سرشار از خیر و برکت می‌شد و این دعای خیر همواره پشت سر او بود. اگر خدای نکرده والدین فرزند خود را نفرین می‌کردند که امیدوارم به طلا دست بزنی خاک شود، همین اتفاق رخ می‌داد و فرزند بیچاره می‌شد. در همین لحظه از پدر و مادر‌های خوب و نازنین تقاضا داریم که هیچ وقت فرزندان خود را نفرین نکنند، چون ترکش‌های این نفرین خودشان را درگیر می‌کند؛ سعی کنند در نفرین کردن فرزندان خود مراقبت کنند چراکه جوان هستند و ناخواسته حرکتی از آن‌ها صادر می‌شود.

روایت است مرحوم آیت الله شیخ مرتضی زاهد(ره) مادر پیری داشتند که ناتوان بود و ایشان امورات مادر خود را رتق و فتق می‌کردند. روزی که ایشان در حوزه مشغول تدریس بودند به دلیل سؤالات فراوان طلاب نتوانستند سر ساعت به منزل برسند و مادر ایشان جای خود را کثیف کرده بودند و با عصبانیت لگن پر از نجاست کنار خود را پرت کرده و از مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی زاهد(ره) گلایه کردند. مرحوم آیت الله زاهد(ره) در مقابل رفتار مادر خود عصبانی نشدند و اتفاقاً با کلمات محبت آمیز پاسخ ایشان را دادند و مادر را به حمام بردند و جای ایشان را که نجس شده بود عوض کردند و غذای گرمی درست کردند و لقمه گرفته به دهان مادر می‌گذاشتند و با محبت کردن خمی به ابرو نیاوردند.

چند روز بعد مادر مرحوم آیت الله شیخ مرتضی زاهد(ره) ایشان را صدا زدند و بابت رفتار چند روز گذشته خود عذرخواهی کردند و در مقابل مرحوم آیت‌الله زاهد(ره) گفتند که چیزی به یاد نمی‌آورم و نمی‌دانم در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید و مسیر گفت‌وگو را عوض کرد. با این برخورد مرحوم زاهد(ره)، مادر دست‌های خود را بالا آورد و گفت خدایا من چیزی برای جبران محبت‌های فرزندم ندارم که به او ببخشم، خدایا دروازه‌های عالم غیب و دریچه‌های حکمت خود را به روی فرزندم بازکن. بعد‌ها مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی زاهد(ره) عنوان کردند که هر چیزی که خدا به من عنایت کرد از دعای خیر مادر بود. در پایان اگر می‌خواهید در زندگی دنیوی و اخروی خود موفق شوید حتما از مادر خود تقاضا کنید که برای شما دعا کند.»

انتهای پیام
captcha