هتاکی به ساحت قرآن در مقابله با گرایش جوانان اروپایی به اسلام است
کد خبر: 4051232
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۲

هتاکی به ساحت قرآن در مقابله با گرایش جوانان اروپایی به اسلام است

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و قرآنی «مکتب نور هدایت» با اشاره به بی‌حرمتی صورت گرفته به ساحت قرآن کریم در سوئد گفت: این فضاسازی‌ها و حرکات مغرضانه در مقابله با سیل خروشان گرایش جوانان اروپایی به دین اسلام است.

مسعود رستنده مدیرعامل موسسه فرهنگی و قرآنی مکتب نور هدایت مسعود رستنده، مدرس دانشگاه و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و قرآنی مکتب نور هدایت در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با اشاره به اقدام اخیر بی‌حرمتی و هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد، اظهار کرد: این حرکت جاهلانه و مغرضانه از روی جهالت و غرض انجام شده که دل همه مسلمانان جهان را جریحه‌دار کرد.

وی با استناد به سخنان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که فرمود «آن مجال و فرصتی که در تهدیدها وجود دارد بسیار بیشتر از خود فرصت‌ها است»، گفت: این نشان دهنده این است که کسانی که این هجمه‌ها را به سمت قرآن دارند از گرایش جوانان اروپایی و غربی به دین مبین اسلام و قرآن در هراسند و آن را خطری جدی برای خود می‌دانند و به همین خاطر این حرکات ناشیانه و ذلیلانه را از خود نشان می‌دهند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به شعری از حافظ شیرازی «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عذر خود می‌بری زحمت ما می‌داری»، تصریح کرد: در واقع این افراد فکر می‌کنند با این فضاسازی‌ها و حرکات مغرضانه در قبال قرآن کریم می‌توانند از گرایش جوانان اروپایی به دین اسلام جلوگیری کنند.

وی به عظمت قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در آیه 29 سوره مبارک ص می‌فرماید «كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ این کتاب پربرکتی است که آن را بر تو نازل کرده‌ایم تا آیاتش را تدبر کنند و خردمندان متذکّر شوند» و این تعبیر برای انسان‌های خردمند است و یک انسان خردمند هیچ‌گاه برای اثبات حقانیت خودش از هتاکی استفاده نمی‌کند.

رستنده به سخن پیامبر اکرم(ص) اشاره و تصریح کرد: ایشان فرمودند هر که می‌خواهد علم پیشینیان و آیندگان را اول تا آخر دنیا به دست بیاورد در قرآن  تأمل کند و یا امام علی(ع) که فرمود «خداوند متعال قدرت خویش را در کتابش نمایان ساخت و بدین‌سان خویشتن را به بندگانش بی‌آنکه او را بینند نشان داد» یعنی چون خداوند جسم و مادی نیست قرآن را برای شناخت خود نازل کرد و اگر کسی می‌خواهد عظمت خدا را بشناسد همین که قرآن را بخواند می‌تواند به بسیاری از مراتب حقیقت دست پیدا کرده و خداوند را درک کند.

وی اضافه کرد: این تعبیر امام رضا(ع) نیز که از پدرانشان هم نقل کردند که از امام صادق(ع) سؤال شد چه سری است که قرآن هر چه بیشتر خوانده و بحث می‌شود بر طراوت و تازگی آن افزوده می‌شود و حضرت امام صادق(ع) فرمود خداوند قرآن را تنها برای زمانی خاص و مردمی خاص قرار نداده و در هر زمانی و برای هر مردمی تازه و با طراوت است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه از فیلسوف بزرگ یونان افلاطون سؤال شد که چگونه از دشمن انتقام بگیریم، گفت: بر فضایل خود بیفزایید؛ کسانی که می‌خواهند با قرآن مقابله کنند و نور الهی را خاموش کنند خداوند نورش را کامل می‌کند اگرچه کافران خوش ندارند و این عظمت الهی را ما در خود قرآن حس می‌کنیم، دانشمندان بسیاری از غرب در خصوص عظمت قرآن سخن گفته‌اند که ما بدانیم که چه گوهر گران‌بهایی در اختیار داریم و خودمان از آن غافل هستم.

رستنده در ادامه با گریزی به سخنان دانشمندان قرآن‌پژوهان غرب گفت: «کینت گریک» دانشمند و قرآن پژوهش انگلیسی و استاد دانشگاه کمبریج کتابی را با عنوان «قرآن را چگونه شناختم» تألیف کرده که درباره عظمت قرآن می‌گوید من وقتی برای اولین مرتبه قرآن را گشودم و تحت تأثیر قرار گرفتم تصور کردم که آن کتاب در من تأثیری استثنایی داشته و در سال‌های بعد دیدم تمام اروپاییانی که درباره قرآن تحقیق کرده بوده که قرآن اثر جاذبه مغناطیسی در همه قرآن‌پژوهان اروپایی دارد اما مشروط به اینکه متن اصلی قرآن را بخوانند زیرا ترجمه قرآن در هیچ یک از زبان‌های اروپایی تأثیر متن اصلی را ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس گفته این دانشمند غربی تأثیری که قرآن در خوانندگان اروپایی می‌گذارد ناشی از معانی و کلمات قرآن است نه اعتقاد؛ همین دانشمند می‌گوید اکنون که پس از 30 سال از اولین مطالعه قرآن را می‌گشایم معانی و معارف آن علی‌رغم عدم تسلسل موضوعی مرا مجذوب و علاقه‌مند به قرآن می‌کند و این نشان از این دارد که یک انسانی که با فطرت پاک قرآن را می‌خواند این‌گونه جذب قرآن می‌شود و کسی که به ساحت مقدس قرآن بی‌حرمتی می‌کند با معارف بلند این کتاب آسمانی آشنا نیست.

این مدرس دانشگاه در ادامه اضافه کرد: دانشمند دیگری نیز به نام «فیلیپ حتی» از مستشرقان معروف غرب و متخصصان تاریخ اسلام و اساتید تاریخ اسلام در دانشگاه کلمبیایی نیویورک و دانشگاه آمریکایی بیروت در اول قرن بیشتم بوده که کتابی به نام «تاریخ عرب» دارد که در آن کتاب وقتی در خصوص قران بحث می‌کند به قصه‌های قرآنی اشاره می‌کند و تفاوت قصه‌های قران را با دیگر تاریخ نگاری‌های بشری مشاهده می‌کند و در فضیلت قران اعتراف می‌کند که همه این قصه‌ها به منظور تهذیب و تأدیب بوده و هدف قصه‌گویی نبوده بلکه عبرت گرفتن بوده است و تا مردم بدانند خداوند به دوران‌های گذشته نیکان را صواب و بدان را عقاب کرده است.

رستنده اضافه کرد: دانشمند دیگری نیز به نام «جان دیون پروت» که مشرق شناس و اسلام‌شناس انگلیسی است که در نیمه قرن 19 کتاب ارزشمندی به نام «عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن» را نگاشته که در مقدمه این کتاب از حضرت محمد بسیار زیبا توصیف و از نوادر جهان یاد می‌کند و حضرت محمد را یگانه شخصیت می‌داند که دنیا با داشتن آن باید به خود ببالد و در فصل قرآن و اخلاق در این کتاب نیز می‌گوید: قرآن نقطه‌نظر ادبی شاعرانه‌ترین اثر مشرق زمین است و قسمت اعظم آن نثری موزون و مسجع است و قران به عنوان نمونه اعلی زبان عرب پذیرفته شده و مملو از درخشنده‌ترین اشکال و محکم‌ترین تشبیهات و با این همه مبهم و متمایل به بحث و تفسیر است و...

این مدرس دانشگاه خطاب به کسانی که به ساحت قدسی قرآن تاکی و بی‌حرمتی می‌کنند گفت: اگر شما بورید و کتاب دانشمندان خود را بخوانید هرگز چنین جسارتی را نمی‌کنید.

وی با بیان اینکه قرآن کتاب فرهنگ است و برای هدایت آمده تا فرهنگ جاهلیت را عوض کند تصریح کرد: جاهلیت دو قسم است جاهلیت اول که در زمان پیامبر اکرم بود و پیامبر این فرهنگ را برچید و یکی جاهلیت مدرن است که امروز در جهان وجود دارد و ظلم و بی‌عدالتی‌ها، تمرکز ثروت و جسارت‌هایی که می‌شود برگرفته از همین جاهلیت مدرن است که می‌بینیم کسانی که دنیای غرب چشمانشان را به روی حقیقت بسته‌اند تاوان اتفاقاتی را که را که امروز در اروپا رخ می‌دهد یکی پس از دیگری پس می‌دهند.

انتهای پیام
captcha