تصویب راه‌اندازی پورتال خدمت به زبان قرآن در مصر
کد خبر: 4056788
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
در کنفرانس ترجمه قرآن مطرح شد؛

تصویب راه‌اندازی پورتال خدمت به زبان قرآن در مصر

کنفرانس بین‌المللی ترجمه قرآن کریم در دانشگاه دمنهور مصر با ارائه چند مصوبه و پیشنهاد از جمله راه‌اندازی پورتال الکترونیکی خدمت به زبان قرآن و ترجمه قرآن به تمام زبان‌های دنیا پایان یافت.

به گزارش ایکنا به نقل از  البوابه، چهارمین کنفرانس بین‌المللی «ترجمه معانی قرآن کریم؛ مطالعات روش‌شناختی» که در دانشگاه دمنهور مصر برگزار شده بود، شب گذشته، 23 اردیبهشت به کار خود پایان داد.

این کنفرانس با نظارت خالد عبدالغفار، وزیر آموزش عالی مصر؛ هشام آمنه، استاندار البحیره و دیگر مقاماتی از نهادهای علمی، اسلامی و دینی مصر برگزار شد و دانشجویان و پژوهشگرانی از کشورهای مختلف عربی و اروپایی در آن شرکت داشتند.

در خاتمه فعالیت‌های همایش پیشنهادات متعددی صادر شد که مهمترین آنها نخست راه‌اندازی پروژه علمی با عنوان مطالعات روش‌شناختی ترجمه معانی قرآن کریم توسط دانشگاه دمنهور و مشارکت داخلی و خارجی و به شکل یک تحقیقات علمی رقابتی است. دوم، ایجاد یک پورتال الکترونیک با هدف افزایش آگاهی برای خدمت به زبان عربی به عنوان زبان قرآن و بین‌المللی کردن آن که این امر در راستای طرح «من عربی صحبت می‌کنم» است. سوم، پیوند دادن کنفرانس‌های مصر به واقعیت‌های روز و گفت‌و‌گوی واقع‌بینانه، چهارم برگزاری کنفرانس تخصصی ترجمه معانی قرآن کریم به زبان انگلیسی و پنجم برگزاری کنفرانس ویژه ترجمه احادیث نبوی.

مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس هم توصیه‌هایی را ارائه دادند از جمله اینکه گروه زبان عربی دانشکده ادبیات دانشگاه دمنهور  یک یا چند جلد مجله تهیه کند که شامل مهمترین مشکلات ارائه شده توسط متخصصان زبان عرب باشد؛ به‌ویژه مشکلاتی که محققان در بخش‌هایی از معانی قرآن کریم و درک مفاهیم با آن مواجه بوده‌اند.

 دومین توصیه، ترجمه صحیح قرآن به تمام زبان‌های جهان بود، به طوری که این ترجمه‌ها بیانگر اعتدال و میانه‌روی اسلام باشد.

سومین توصیه اینکه بین معانی قرآن کریم با احادیث روایت شده از پیامبر(ص) تفکیکی وجود نداشته باشد به طوری که بین قرآن کریم و سنت شریف جدایی نباشد.

چهارم ضرورت تعدد این همایش‌ها و رویدادها که در آن مسائل مشترک شرق و غرب به منظور ترویج ارزش‌های صلح و مهربانی و تحکیم ارزش‌های همزیستی و تساهل و گسترش دین واقعی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

 برخی از محققان نیز در کنفرانس مذکور مجموعه‌ای از پیشنهادات را توصیه کردند، از جمله  اینکه چرخ تولید و توسعه صنعتی در مصر با ادغام رهبران دینی و سیاسی بچرخد.

پیشنهاد دوم، توانمندسازی علمای دغدغه‌مند در ارائه گفتمان قرآنی در قالب کارهای خدماتی برای توسعه کشور تا نقش آنها به موعظه‌های منبری در مساجد محدود نباشد.

پیشنهاد سوم محققان در کنفرانس دمنهور مبارزه با فقر از طریق گفتمان قرآنی با تدوین راهنمای جامع مورد توافق رهبری مذهبی و سیاسی بود.

انتهای پیام
captcha