اعدام زندانیان سیاسی در عربستان سعودی
کد خبر: 4056970
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱

اعدام زندانیان سیاسی در عربستان سعودی

مقامات سعودی یک زندانی یمنی و دو زندانی عقیدتی سعودی از منطقه قطیف را اعدام کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از مراة الجزیره، وزارت کشور عربستان امروز شنبه با انتشار بیانیه‌ای خبر داد: مقامات ریاض محمد عبدالباسط المعلمی شهروند یمنی، حمد خضر العوامی و حسین علی آل اباعبدالله دو زندانی عقیدتی از اهالی قطیف را اعدام کردند. اجساد این افراد ناپدید شده و در مکانی نامعلوم به خاک سپرده شده است.

عربستان سعودی پیشتر نیز در 12 مارس ده‌ها زندانی از جمله 41 زندانی از جوانان جنبش مسالمت‌آمیز در الاحساء و قطیف و هفت زندانی یمنی را بدون محاکمه عادلانه اعدام کرد. مقامات سعودی در آن زمان ادعا کردند، زندانیان اعدام شده در پرونده‌هایی که تروریستی توصیف شده بود، دست داشته‌اند.

با وجود ادعای مقامات عربستان سعودی نسبت به انجام اصلاحات قضایی و اجتماعی حکومت این کشور با وضع محدودیت‌های گسترده، اقلیت‌های مذهبی و صاحبان اندیشه را به شدت سرکوب می‌کند.

به گفته سازمان‌های حقوق بشری، زندانیان سیاسی و عقیدتی غالباً از حق دادرسی عادلانه و دسترسی به وکیل محروم بوده‌اند. حکومت عربستان سعودی در بسیاری از موارد از تحویل اجساد زندانیان اعدام شده به خانواده‌های آن‌ها نیز خودداری کرده و این اجساد را در مکان‌هایی ناشناس دفن می‌کند.

اعتراض سازمان‌های مختلف بین‌المللی و حقوق بشر نیز همواره به دلیل نفوذ مالی گسترده سعودی در نهادهای بین‌المللی راه به جایی نبرده است.

انتهای پیام
captcha