بزرگداشت ثبت گنبد علویان در فهرست آثار جهان اسلام برگزار می‌شود
کد خبر: 4057807
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹

بزرگداشت ثبت گنبد علویان در فهرست آثار جهان اسلام برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان از برگزاری بزرگداشت ثبت گنبد علویان در فهرست آثار جهان اسلام طی هفته میراث فرهنگی خبر داد.

علی مالمیر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدانبه گزارش ایکنا از همدان، علی مالمیر، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته میراث فرهنگی اظهار کرد: طی این هفته بزرگداشت ثبت گنبد علویان در فهرست آثار جهان انجام خواهد شد همچنین در این هفته ضمن رونمایی از کتاب ۱۱ فصل کاوش هگمتانه، بزرگداشت دکتر صراف نیز برگزار خواهد شد.

وی از اجرای ۸۷ عنوان برنامه طی هفته میراث فرهنگی خبر داد و گفت: در بین تمام این برنامه‌ها مهم‌ترین برنامه بزرگداشت ثبت جهانی گنبد علویان در میراث جهان اسلام است.

مالمیر از برگزاری بزرگداشت یک صده باستان‌ شناسی در محوطه تاریخی هگمتانه در ۱۱ فصل در این هفته خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر برپایی نمایشگاه کاوش‌های انجام شده در هگمتانه، کتاب کاوش‌های دکتر صراف نیز منتشر شده که رونمایی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی پژوهشی در این هفته یادآور شد: سه نشست باشنان‌شناسی، معماری و شهرسازی و پایگاه‌های تاریخی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا برگزار خواهد شد.

مالمیر اضافه کرد: برگزاری تورهای بازدید از جاذبه‌ها، دستکندها و آثار تاریخی و برگزاری وبینار تخصصی در حوزه میراث ناملموس و برگزاری دوره آموزشی و رویدادهای میراث ناملموس توسط کارشناسان نیز از جمله برنامه های این هفته است.

مالمیر اظهار کرد: طبق نمونه آماری تهیه شده از شهر همدان مشخص شده که هنوز  ۶۰ درصد مردم همدان محوطه تاریخی هگمتانه را ندیده‌اند بر این اساس معرفی این آثار در فضای مجازی و همچنین در همه برنامه‌ها مدنظر است همچنین در روز موزه‌ها بازدید از آنها رایگان است.

وی در زمینه ابلاغ ثبت ملی عرصه و حریم همدان نیز اظهار کرد: اخیرا  عرصه‌ای که به عنوان عرصه پیشنهادی ثبت جهانی در شهر همدان مطرح است در قالب محور تاریخی شهر همدان ثبت ملی شده و ابلاغیه آن نیز ارسال شده و به علت بناهای ارزشمند فراوانی که در این حریم است، ۱۰۹ حریم مصوب ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان یادآور شد: در حوزه آثار ثبتی ۲۰۷ اثر از ۱۱۶۲ اثر ثبت شده همدان طی چند سال اخیر بوده است همچنین در حوزه آثار ناملموس نیز آثار زیادی به ثبت رسیده است.

مالمیر در بخش دیگری از سخنانش درباره تعیین تکلیف ثبت ملی غار دودزا گفت: ثبت ملی هر اثر در هر کجا باشد به نام آنجاست و اگر مربوط به چند شهر و استان باشد به نام مشترک آنها ثبت می‌شود.
در ثبت ملی غار دودزا، زنجان و همدان هر یک معتقد هستند باید به نام آنها ثبت شود در صورتی که اگر مشخص شود که بخشی از عرصه به صورت مشترک است، به نام هر دو استان ثبت ملی می‌شود و مرجع اعلام نظر بر اساس تقسیمات کشوری، وزارت کشور بوده و پاسخ وزارت کشور فصل‌الخطاب است.

وی درباره سرقت از یکی از موزه‌ها نیز تصریح کرد: بخشی از آثاری که از خرید و فروش غیرمجاز بدست می‌آید، آثار بدلی است و اصل نیست که باید معدوم شود، همین موضوع باعث شد به علت قصور و غفلتی که صورت گرفت، یک شی بدل، توسط فردی سرقت شود که به سرعت شناسایی و همان اشیای بدلی نیز به موزه برگردانده شود هرچند بدون اغماض پرونده او بررسی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان اظهار کرد: برای ایجاد محور گردشگری غرب کشور باید سند توسعه گردشگری منطقه غرب را داشته باشیم که بخش اعظم محورهایی که باید در نظر گرفت نیازمند هماهنگی ادارات میراث فرهنگی منطقه غرب است.

مدیر کل میراث فرهنگی در ادامه به موضوع غار علیصدر اشاره و اظهار کرد: متولی غار علیصدر میراث فرهنگی است که نوع بهره‌برداری از آن را تعیین تکلیف می‌کند و بخشی از درآمد آن نیز باید واریز خزانه شود.

مالمیر یادآور شد: مطالعه عرصه و حریم غار علیصدر سال ۹۶ به اتمام رسیده است که بر اساس مصوبه غار شناسی غار علیصدر نیمه دوم سال ۹۶ به میراث فرهنگی واگذار شده و فرایند بهره‌برداری آن نیز به لحاظ قانونی تعیین و مشخص شده است.
امسال مجدد موضوع متولی و بهره‌برداری جدید را وزارتخانه مشخص خواهد کرد که  در این زمینه به هر شکلی باشد ما نیز مطیع وزارتخانه هستیم‌.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در خصوص ابلاغ حرائم مصوب میراث فرهنگی نیز گفت: از ۱۵۳ حریم مصوب،  ۱۰۹ حریم در ابلاغیه اخیر وزارت میراث فرهنگی مصوب شده که ۲۲۴ اثر واجد ارزش در این حرائم وجود دارد.

 

انتهای پیام
captcha