مرحوم طالب‌زاده، قم را منشأ تحولات انقلاب می‌دانست
کد خبر: 4058088
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
همسر مرحوم طالب‌زاده:

مرحوم طالب‌زاده، قم را منشأ تحولات انقلاب می‌دانست

همسر مرحوم طالب‌زاده با بیان اینکه قم برای آقای طالب‌زاده خیلی عزیز بود، گفت: از منظر او، جرقه انقلاب از قم زده شد و این قم است که به جمهوری اسلامی مسیر می‌دهد، برای همین به جای زندگی در شمال تهران و لواسان، قم را انتخاب کرد.

زینب مهنا

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست تخصصی جهاد تبیین، رسانه و حوزه‌های علمیه، 28 اردیبهشت ماه به مناسب گرامیداشت یاد و نام مرحوم طالب‌زاده به صورت آنلاین برگزار شد.

زینب مهنا، همسر مرحوم نادر طالب‌زاده در این نشست گفت: ازدواج من و نادر طالب‌زاده یک ازدواج سنتی نبود و این رابطه ما بر اساس انقلاب و انگیزه‌های انقلابی شکل گرفت. انقلاب اسلامی، انگیزه و تمام نیت ازدواج من و مرحوم طالب‌زاده بود

نوع نگاه مرحوم طالب‌زاده به قم

وی درباره اهمیت قم برای مرحوم طالب‌زاده، عنوان کرد: قم برای آقای طالب‌زاده خیلی عزیز بود و از دیدگاه او از اینجا جرقه انقلاب زده شد و این قم است که به جمهوری اسلامی مسیر می‌دهد و به همین دلیل به قم آمد، درصورتی‌که می‌توانست به شمال تهران یا لواسان برود اما قم را انتخاب کرد و این اقدام هم به دلیل وجود روحانیون در قم بود. او می‌دانست که همه چیز از قم شروع می‌شود.

همسر مرحوم طالب‌زاده بیان کرد: همه می‌دانند که او چه کارها کرد و قسم می‌خورم باری که به دوش می‌کشید، مملو از غم مردم بود و خیلی نسبت به حقوق مردم و مظلومیت مردم ایران دغدغه‌ داشت و از سوی دیگر او نسبت به محور مقاومت مهر و محبت بسیاری داشت.

مهنا با بیان اینکه در عراق او همه را حتی سکولارها را گرد هم می‌آورد، گفت: در عراق آن‌هایی که گرد هم آورده بود را به مراسم اربعین دعوت کرد، طوری که بسیاری از مردم مسلمان آمریکا، شعار یا حسین یا حسین را سر دادند.

وی با اشاره به نگاه مرحوم طالب‌زاده به مردم یمن، بیان کرد: عشق و محبت او نسبت به مردم یمن همانند عشق او به پیامبر اسلام(ص) بود و می‌گفت یمنی‌ها مردم مظلومی هستند که از سوی جهان در محاصره و سختی قرار گرفته‌‎اند و حتی معتقد بود اینها قهرمانان امام خمینی(ره) هستند.

همسر مرحوم طالب‌زاده گفت: مردمی که از غرب به ما پیام تسلیت می‌فرستادند، می‌گفتند که شاید هر 100 سال یک‌بار شخصی مانند طالب‌زاده به وجود بیاید. او انقلاب امام خمینی(ره) را به جهان نشان داد و به همین دلیل از طرف آمریکایی‌ها به عنوان تروریسم تحریم شد و حتی مورد ترور بیولوژیک قرار گرفت.

طالب‌زاده؛ مردم جنگ نرم

علی‌اکبر جعفری، به عنوان سخنران دیگر گفت: جامعه آمریکا از نظر اخلاقی در وضعیت بدتر از آن چیزی که فکر می‌کنید قرار دارد، اما هالیوود از لجن‌زار آمریکا، بهشت می‌سازد. آقای طالب‌زاده نخبگان حوزه سینما و فرهنگ آمریکا را جمع‌آوری کرد که خودفروخته نبودند و علیه فرهنگ هژمونی و استکباری آمریکا تمامی آنها را سازماندهی کرد.

وی تأکید کرد: مرحوم طالب‌زاده آمریکایی‌ها را وارد جنگ نرم کرد و به همین جهت آنها احساس خطر کردند و علیه طالب‌زاده دست به کار شدند. جنگ نرم، فردی قوی می‌خواست که طالب‌زاده یکی از آنهاست.

حسن ابراهیم‌زاده، نویسنده و پژوهشگر حوزوی به عنوان دیگر سخنران این نشست گفت: اگر کسی را می‌خواهیم بشناسیم و یا بشناسانیم باید ابتدا بفهمیم که چه تاریخ تولدی دارد. ما یک تاریخ تولد جسم داریم و دیگری تاریخ تولد اخلاق و وجود انسانیت. امام خمینی(ره) با اقدامشان انقلابی را متولد کردند و نادر طالب‌زاده، محصول همین انقلاب است.

وی با بیان اینکه مرحوم طالب‌زاده مانند شهید چمران فکر می‌کرد، افزود: وقتی جنگ تمام می‌شود، ادبیات طالب‌زاده تغییر نمی‌کند، درصورتی‌که ادبیات بسیاری از افراد بعد از جنگ تماماً تغییر می‌یابد.

این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: تفاوتی میان جلال آل احمد و نادر طالب‌زاده وجود ندارد. بعد از پایان جنگ نادر طالب‌زاده می‌ماند و ادبیاتش همان ادبیات دوران جنگ است و به همین دلیل مزار او به محلی برای دلسوختگان و عاشقان تبدیل می‌شود. نادر طالب‌زاده هم غرب را دید و هم ادبیات چپ را خواند، اما هر دو اینها را نقد کرد. 

ابراهیم‌زاده با بیان اینکه حاصل مطالعات نادر طالب‌زاده رسیدن به امام خمینی(ره) بود، گفت: نادر طالب‌زاده وقتی می‌بیند مظاهر دینی را زیر سؤال می‌برند، دیگر کاری به غرب‌زده‌ها ندارد و به سراغ غرب به عنوان سرچشمه همه رذالت‌ها و پستی‌ها می‌رود. او تمام عمر خود را صرف این کرد تا حقیقت را بگوید و نیز بگوید که هرچه امام و رهبری می‌گویند صحیح است و اگر از مسیر آنها منحرف شویم، پشیمان خواهیم شد و آسیبش را خواهیم دید.

آرش رسانه ایران زمین

وی با بیان اینکه جلال آل احمد با قلمش با غرب مبارزه کرد اما نادر طالب‌زاده با لنز دوربین خود، متذکر شد: هر دو اینها خون دل خوردند تا پستی و رذالت غرب را به اثبات برسانند و واقعاً باید گفت نادر طالب‌زاده «آرش رسانه ایران زمین» است.

محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم از دیگر سخنرانان این نشست بود که فقدان مرحوم طالب‌زاده را درد بزرگی برای اهالی رسانه‌‎های انقلابی توصیف کرد و گفت: فقدان مرحوم طالب‌زاده همانند احساس یتیمی برای اهالی رسانه‌های جبهه انقلاب است. استاد طالب‌زاده یک متخصص به تمام معنای حوزه رسانه بود و طراحی برنامه‌های ترکیبی و گفت‌وگومحور وی از جذابیت عمومی برخوردار بود.

وی افزود: جناب آقای طالب‌زاده واقعاً روشنفکر بود و با وجود اینکه ایشان می‌توانست در غرب زندگی کند اما از غرب عبور کرد و از آن منزجر شده بود، درصورتی‌‎که بسیاری هستند برای غرب سر و دست می‌‎شکانند.

رشادتی شبیه به رشادت سردار مقاومت

مدیر شبکه نسیم یادآور شد: نوع رشادت‌های مرحوم طالب‌زاده در عرصه رسانه و جبهه مقاومت شبیه جنس حاج قاسم سلیمانی است. او به شدت طرفدار تحقیق و پژوهش در حوزه رسانه بود، به عنوان مثال وقتی در بیمارستان بستری بودند، در دیدار یکی از مدیران رسانه گفت که طی تأملی که انجام داده‌ام به این نتیجه رسیده‌ام در حوزه زکات خیلی کم کار کرده‌ایم.

 

گزارش از جواد نصیری اوانکی

انتهای پیام
captcha