مهمترین مطالبه مردم آذربایجان غربی از رئیس‌جمهور
کد خبر: 4058516
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰

مهمترین مطالبه مردم آذربایجان غربی از رئیس‌جمهور

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه تعیین تکلیف احیای دریاچه ارومیه از مطالبات جدی مردم از رئیس‌جمهور است، گفت: نقش‌آفرینی استان باید در روند احیای دریاچه بازنگری شود.

شورای اداری آذربایجان غربی با حضور رئیس جمهوربه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان‌غربی شامگاه 30 اردیبهشت در جلسه شورای اداری که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در ارومیه برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه بزرگترین منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد و رویکرد عدالت‌محور دولت نیز با تبعیض بین مناطق آزاد کشور منافات دارد، بنابراین مردم و تجار درخواست دارند مجوز تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد ماکو در سراسر استان به منظور تسهیل‌گری برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی، جلب و جذب سرمایه‌گذاران صادر شود.

وی افزود: آذربایجان غربی تنها استان هم‌مرز با کشور ترکیه است که باید در تحقق تراز تجاری ۳۰ میلیارد دلاری ترکیه و ایران نقش پررنگ‌تری داشته باشد از این رو خواستار اعطای اختیارات ویژه به استان و حضور در کمیسیون‌های اقتصادی مشترک هستیم.

معتمدیان بیان کرد: با نقش‌آفرینی بیشتر آذربایجان‌غربی می‌توان نسبت به فعال‌سازی بازارچه‌های چالدران، سلماس و ارومیه اقدام کرد و اقتصادی کردن زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی از جمله در بحث هوایی و ریلی به ویژه محورهای نقده به پیرانشهر، ارومیه به سرو، ارومیه به سلماس از قابلیت‌های استان برای‌ تبدیل به هاب لجستیکی منطقه بوده و در صورت تحقق این امر به ویژه توسعه ریلی شاهد کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌های حمل و نقل بار در کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: تعیین تکلیف احیای دریاچه ارومیه از مطالبات جدی مردم از رئیس‌جمهور است و نقش‌آفرینی استان در روند احیا باید بازنگری شود که برای این منظور اقدامات سخت‌افزاری در حال اجرا بوده اما در بحث نرم‌افزاری نیازمند بازنگری سیاست‌ها هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: با توجه به وجود ۳۸۰ هزار نفر بیمه شده اصلی در استان هلدینگ شستا، سرمایه‌گذاری خاصی در حوزه‌های درمانی و اقتصادی استان انجام نداده است.

وی گفت: نهادهای توسعه‌گرای دولتی از جمله ایدرو و ایمیدرو در حوزه سرمایه‌گذاری بیش از پیش فعال باشند تا بخش خصوصی نیز رغبت بیشتری در سرمایه‌گذاری داشته باشند و ایجاد اداره‌ کل راه آهن در استان و تکمیل آزادراه ارومیه به تبریز از دیگر ملزومات استان است.

ضرورت افزایش اعتبارات فرهنگی

حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام‌جمعه ارومیه در این جلسه اظهار کرد: تقویت گمرکات، تقویت دیپلماسی مرزی و تقویت دفتر امور خارجه با تفویض اختیار به استاندار از مطالبات ماست و تهیه یک شیوه‌نامه انتصاب و برکناری مدیران در دولت ضروری بوده تا افراد لایق‌تر برای مدیریت استان و کشور انتخاب شوند.

وی افزود: توجه ویژه به موضوع استخدام خانواده ایثارگران، اختصاص اعتبار برای تقویت دستگاه‌های فرهنگی به خصوص صداوسیما و حوزه‌های علمیه، ارتقای جایگاه سازمان جهاد کشاورزی استان و تفویض اختیارات بیشتر در بخش کشاورزی و برجسته کردن نقش و جایگاه آذربایجان غربی در مشکل دریاچه ارومیه از جمله مطالبات مردم است.

حجت‌الاسلام قریشی بیان کرد: برای آسفالت خیابان‌های ارومیه نیاز است تا قیر رایگان تخصیص داده شود، همچنین تخریب خانه‌های ویلایی غیرمجاز مردم یک چهره ناشایست از نظام نشان می‌دهد که درخواست می‌شود از این پس اجازه ساخت‌وساز غیرمجاز داده نشود از طرفی را تخریب نکنید.

لزوم تسریع در پرداخت بودجه احیای دریاچه ارومیه

وحید جلال‌زاده، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: با وجود اینکه برای احیای دریاچه ارومیه ۵.۵ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است اما تاکنون این مبلغ پرداخت نشده و باید در روند پرداخت آن تسریع شود.

وی با اشاره به درخواست‌های مردم ارومیه افزود: برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سرو باید راه‌آهن ارومیه به مرز سرو اتصال پیدا کند، پروژه آزادراه ارومیه ـ تبریز همچنان نیمه‌تمام باقی مانده و این شهرستان هیچ‌گونه آزادراهی ندارد، سرانه تخت بیمارستانی در استان ۱.۵۶ و در کشور ۲.۷ است و نیاز داریم مجوز احداث بیمارستان ۶۰۰ تختی جهتلو صادر شود.

جلیل‌زاده در پایان بر لزوم بهره‌مندی مردم از مزایای منطقه آزاد ماکو تأکید کرد و گفت: مجوز قرار گرفتن ارومیه در این محدوده را صادر کنید.

انتهای پیام
captcha