نامگذاری خیابانی به نام اهدا کنندگان عضو در همدان
کد خبر: 4058647
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱

نامگذاری خیابانی به نام اهدا کنندگان عضو در همدان

رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو در استان همدان از پیگیری نامگذاری خیابانی به نام اهدا کنندگان عضو در همدان خبر داد.

مجید حمیدی رئیس تیم هماهنگ کننده اهدای عضوبه گزارش ایکنا از همدان، مجید حمیدی، رئیس تیم هماهنگ کننده اهدای عضو، امروز ۳۱ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری به مناسبت روز اهدای عضو با بیان اينکه سال ۱۳۸۱ آئین‌نامه اهدای عضو به وزارت بهداشت ابلاغ شد و از آن زمان به بعد شناسایی بیماران مرگ مغزی برای اهدا مورد توجه قرار گرفت اظهار کرد: متاسفانه پس از گذشت سال ها، تعداد زیادی از خانواده‌ها به اهدای اعضای عزیزان خود رضایت نمی‌دهند و تعداد زیادی اعضای قابل اهدا نیز به خاک سپرده می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر تقریبا ۲۵ میلیون نفر در کشور در انتظار اهدای عضو هستند که نیاز است نسبت به مرگ مغزی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی خاصی صورت گیرد.

مجید حمیدی تصریح کرد: از سال ۹۴ انجمن اهدای عضو در راستای فرهنگ‌سازی و رضایت‌گیری از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی تشکیل شد و نخستین نمایندگی انجمن اهدای عضو نیز در سال ۹۵ در استان همدان شکل گرفت.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ انجمن اهدای عضو در استان ثبت شد و ما طی این سال‌ها همچنان به دنبال اقداماتی در راستای کمک به بیماران نیازمند اهدای عضو بودیم چراکه طبق فرمایش خداوند در قرآن کریم، نجات جان انسان نجات دادن خلق آدم است و باید هرآنچه می‌توانیم در این راستا تلاش کنیم.

وی اظهار کرد: در دنیا دو نوع مرگ وجود دارد یکی قلبی و دیگری مغزی که از ۱۰۰ مرگ ۹۹ مورد قلبی است و یک مورد مغزی است و آن هم گلدینگ تایم دارد.

حمیدی گفت:باید بپذیریم که مرگ مغزی بازگشتی ندارد و در آن لحظه بهترین تصمیم را بگیریم گر چه مطرح کردن این موضوع واقعا برایمان دردناک است.

رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو در استان همدان تاکید کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰ خانواده هم استانی راضی به اهدای عضو عزیزان خود شده‌ا‌ند که می‌طلبد از تک تک آنها قدردانی صورت گیرد چراکه نهایت ایثارگری را داشتند.

وی ادامه داد: متاسفانه تعداد مرگ مغزی بالاست و نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر در مورد آن هستیم تا عضوی قابل اهدا خاکسپاری نشود.

مجیدی درباره علت‌های مرگ مغزی گفت: تصادف، سقوط از بلندی، انواع نارسایی مغزی و مسمومیت از علت های مرگ مغزی است که ۵۰ درصد افرادی که دچار سانحه تصادف می‌شوند، در صحنه حادثه فوت می‌کنند و از ۵۰ درصدی که به بیمارستان منتقل می‌شوند ۵۰ درصد نیز کاندیدای اهدای عضو هستند.

وی یادآور شد: ۳ هزار بیمار نیازمند عضو پیوندی در طول سال دستشان به پیوند نمی‌رسد و هر دو ساعت یک نفر از ۲۵ میلیون نفر منتظر اهدای عضو، فوت می‌کنند.

حمیدی یادآور شد: در سال گذشته ۱۲ مورد رضایت‌گیری به اهدای عضو انجام شد که هشت بیمار به تهران منتقل و پنج بیمار نیز شرایط اهدا را داشتند و کار انجام شد.

حمیدی از رضایت‌گیری  اهدای عضو دو بیمار مرگ مغزی طی امسال در استان خبر داد وگفت: بیشترین آمار مرگ مغزی طی یک سال، ۶۵ مورد بوده که ۲۴ مورد رضایت‌گیری به اهدای عضو انجام شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر قریب به ۳۰ هزار نفر از استان همدان نام خود را در سایت اهدای عضو ثبت کرده‌اند که البته کارت اهدای عضو جنبه قانونی ندارد و تنها برای فرهنگ‌سازی است.

وی با اشاره به اینکه با سازمان شهرداری رایزنی‌هایی صورت گرفته تا خیابانی به نام اهدا‌کنندگان عضو در استان نامگذاری یا دیوارنوشته‌هایی برای این منظور داشته باشیم گفت: به دنبال این هستیم پارکی را به نام جان‌آفرینان ابتدای شهرک مدنی نامگذاری کنیم.

وی ادامه‌ داد: به دنبال این هستیم قطعه‌ای را به نام اهداکنندگان عضو در باغ بهشت همدان داشته باشیم که خوشبختانه در ملایر این امکان فراهم شده است.

رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو در استان همدان اظهار کرد: بالاترین آمار فرهنگ‌سازی به اهدای عضو در کشور مربوط به شهر فسا است و همدان نیز در غرب شرایطی بهتری دارد.

انتهای پیام
captcha