لزوم پرهیز از افراط و تفریط و ارزیابی واقع‌بینانه در روند خصوصی‌سازی
کد خبر: 4058671
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۷
رئیس جمهور بیان کرد:

لزوم پرهیز از افراط و تفریط و ارزیابی واقع‌بینانه در روند خصوصی‌سازی

رئیس جمهور با تاکید بر پرهیز از افراط و تفریط و ارزیابی واقع‌بینانه روند خصوصی‌سازی، اظهار کرد: این ارزیایی‌ها باید با نگاه واقع بینانه و با هدف عبرت‌آموزی و به شکل همه‌جانبه صورت گیرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در «اولین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در ایران» که با حضور صدها تن از صاحب‌نظران، دست اندرکاران و متولیان برگزار شد، رسیدن به درک مشترک و اتفاق نظر درباره خصوصی‌سازی حقیقی در اقتصاد کشور با هدف تحقق اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی و نیز اقتصاد مقاومتی را از اولویت‌ها و ضرورت‌ها دانست.

وی بر لزوم بازنگری دقیق، منصفانه و نقادانه به روند خصوصی‌سازی از گذشته تاکنون و ارزیابی ساختارها و رفتارها در این زمینه تأکید کرد و ادامه داد: بازنگری گذشته، امری اجتناب ناپذیر است.

رئیس جمهور با تاکید بر پرهیز از افراط و تفریط و ارزیابی واقع‌بینانه روند خصوصی‌سازی، اظهار کرد: این ارزیایی‌ها باید با نگاه واقع بینانه و با هدف عبرت‌آموزی و به شکل همه‌جانبه صورت گیرد تا چنانچه ساختارها دچار مشکل است، اصلاح و از بروز رفتارهای فسادانگیز و تشکیل پرونده‌های تخلف و مجازات در دستگاه قضایی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه توجه به سه اصل مهم افزایش جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی و افزایش بهره‌وری و نظارت دقیق، لازمه خصوصی‌سازی صحیح و تحرک بخشیدن به اقتصاد غیردولتی است، افزود: با توجه به این اصل که دولت نباید متصدی باشد، همه صاحبان‌نظر و اندیشه و دارندگان تجربه در امر خصوصی‌سازی باید وارد میدان شوند تا خصوصی‌سازی در چارچوب اصل ۴۴ به صورت کاملا حقیقی و نه صرفا در تغییر شکل، عنوان و نام، اجرا شود.

وی در ادامه به زیان‌ها و آثار مخرب واگذاری‌های نامناسب، غیرمنطقی و خلاف قانون در گذشته اشاره و تأکید کرد: خصوصی‌سازی به معنای رهاسازی نیست، بلکه سر آغاز هدایت، حمایت و نظارت بر عملکردها است و کمک به توانمندسازی بخش خصوصی باید به عنوان محوری‌ترین اقدام مورد توجه باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به موفقیت دولت سیزدهم در احیای برخی واحدهای تعطیل شده در روند واگذاری‌های نامناسب گذشته و مقابله با برخی سوءاستفاده‌ها در این زمینه، اظهار کرد: باید با اصلاح روش‌های ناصحیح گذشته، همه بخش‌ها به ویژه دولتمردان را ملزم به پذیرش و اجرای صحیح اصل خصوصی سازی کرد تا هم سرمایه گذار به میدان بیاید و هم قانون و اهداف آن اجرا شود.

وی اظهار امیدواری کرد که این نشست‌ها و اقدامات منجر به تدوین و ابلاغ روش‌های نوین شود و رفتارها نیز متناسب با این ماموریت شکل عملی گیرد.

رئیس جمهور در حاشیه این نشست از نمایشگاه عملکرد بخش خصوصی‌سازی نیز بازدید کرد.

انتهای پیام
captcha