حفظ کرامت ذاتی کودک؛ اصل اول در نظام آموزشی و تربیتی دوره ابتدایی
کد خبر: 4058672
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۲

حفظ کرامت ذاتی کودک؛ اصل اول در نظام آموزشی و تربیتی دوره ابتدایی

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی آموزش وپرورش کردستان گفت: اصل اول در نظام آموزشی و تربیتی دوره ابتدایی حفظ کرامت ذاتی کودک است و تمامی برنامه‌های مدرسه فضا، طراحی،آموزشی و برخورد باید در راستای تقویت عزت نفس واحساس کرامت در کودکان باشد.

گردهمایی معاونان آموزشی دوره ابتدایی

به گزارش ایکنا از کردستان، کرمی نیاز، سرپرست معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان در گردهمایی معاونان و کارشناسان حوزه آموزش ابتدایی شهرستان‌ها و مناطق استان که امروز، 31 اردیبهشت‌ماه در مریوان برگزار شد، اظهار کرد: اصل اول در نظام آموزشی و تربیتی دوره ابتدایی حفظ کرامت ذاتی کودک است و تمامی برنامه های مدرسه فضا، طراحی، آموزشی و برخورد باید در راستای تقویت عزت نفس و احساس کرامت در کودکان باشد.

وی با اشاره به اصل دوم در این دوره تحصیلی افزود: تربیت و آموزش باید متناسب با شرایط و مقتضیات سنی یادگیرنده باشد و هیچ دانش‌آموزی نباید از فرصت یادگیری محروم شود و همه باید بدون توجه به زمان یادگیری فرصت یاد گرفتن داشته باشند.

کرمی نیاز با اشاره به اینکه مدرسه محلی برای رقابت نیست و برگزاری آزمون‌ها برای مدارس خاص اغلب باعث تربیت ناموفق و تک جانبه می شود، گفت: امروزه آموزش و پرورش باید در جهت نیل به اهدافی از نوع «شدن» حرکت کند نه اهدافی از نوع «داشتن» که این خود باعث رشد همه جانبه کودک و موفقیت و پیشرفت او در همه جهات می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اصل سوم یعنی نقش تربیتی معلم گفت:نباید هیچ گسستی بین نقش‌های تربیتی وآموزشی معلم باشد ومعلم را مربی دانست که هرلحظه مراقب وهمراه و پا به پای متربی حرکت می کندوخودرا از قضاوت بدور می‌دارد.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی اداره کل در ادامه با اشاره به دوران آموزش های غیرحضوری و همه گیری بیماری کرونا و از دست رفتن فرصت‌های یادگیری، ضمن تشکر و قدردانی از همه عوامل صف و ستاد دست اندرکار مجموعه دراین ایام سخت، براهمیت برنامه جبران و تثبیت یادگیری تأکید وادامه آن را به طور جدی درایام باقی مانده ودر صورت لزوم درفصل تابستان در مدارس خواستار شد.

وی برگزاری آزمون‌های کتبی در مدارس ابتدایی را تشریح کرد و گفت: آزمون‌ها هیچ مغایرتی با ارزشیابی کیفی توصیفی نداشته بلکه باید در همان راستا باشد و آزمون مداد کاغذی و دادن برگه به دانش‌آموز مدنظر نیست بلکه اعلام می‌کنیم که به همراه فعالیت‌های مستمر طول سال، نتیجه به دانش‌آموز اعلام می‌شود.

کرمی‌نیاز یادآور شد: مهم‌ترین رسالت ما نرخ پوشش تحصیلی و انسداد مبانی بی‌سوادی است طوری که هیچ دانش‌آموزی نباید از فرصت‌های یادگیری محروم شود بلکه می‌بایست حداقل‌ها برای او فراهم شود و تلاش بر جذب و نگهداری این دانش‌آموزان به ویژه دختران در این زمینه مورد تأکید است.

انتهای پیام
captcha