نگاه ویژه جشنواره پویانمایی به موضوعات دینی + فیلم
کد خبر: 4058802
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴

نگاه ویژه جشنواره پویانمایی به موضوعات دینی + فیلم

جشنواره پویانمایی تهران به موضوعات دینی نگاهی ویژه دارد و دلیل این نگرش نیز اهمیت این حوزه است.

به گزارش ایکنا، نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با حضور مهدی علی‌اکبرزاده؛ مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمدرضا کریمی صارمی، دبیر جشنواره، امروز اول خردادماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای جلسه علی‌اکبرزاده بیان کرد: این جشنواره از ۸ الی ۱۲ خردادماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار می‌شود؛ بی‌اغراق جشنواره پویانمایی تهران یکی از معتبر‌ترین اتفاقات پویانمایی در حوزه جهان است زیرا تولیدات شاخص کشورمان، نام ایران را در این عرصه فراگیر کرده است. این جشنواره فرصتی پیش می‌آورد تا سینماگران و انیماتورهای ایرانی آثار خود را معرفی و ارائه کنند. همچنین در کنار رقابت فرصتی برای تبادل تجربه هم فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: دیگر دستاورد این جشنواره ارتباط مخاطبان با آثار پویانمایی است؛ معمولاً در فستیوال‌های سینمایی آثار جدید معرفی می‌شوند و علاقه‌مندان با پیگیری جشنواره‌های موضوعی، قادرند کارهای مدنظرشان را ببینند.

این مدیر فرهنگی افزود: شاید در ظاهر این‌گونه به نظر آید که تنها کودکان مخاطبان این جشنواره هستند در‌ صورتی‌ که امروز بزرگسالان نیز بخش مهمی از تماشاگران پویانمایی را شکل می‌دهند. همچنین این جشنواره کارکرد آموزشی نیز دارد و بسیاری از ارزش‌های دینی و تربیتی را می‌توان به‌واسطه پویانمایی به کودکان و بزرگسالان منتقل کرد. پویانمایی صرفاً یک هنر نیست بلکه در جهان امروز از آن به‌ عنوان هنر صنعت هم نام می‌برند، بنابراین به این عرصه می‌توان همانند یک فرصت شغلی نگریست که کارآفرینی آن بسیار است.

جشنواره پویانمایی تهران به موضوعاتی دینی، نگاهی اختصاص دارد + فیلم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه آثار در هفت بخش به داوری می‌نشیند، گفت: یکی از این حوزه‌ها که داوری می‌شود مربوط به تولیدات دینی و انقلابی است. این بخش از سه دوره قبل در جشنواره پویانمایی برگزار می‌شود زیرا با توجه به اهمیت این موضوع لازم بود به‌ صورت ویژه به چنین موضوعی نگریسته شود.

علی‌اکبرزاده پیرامون استقبال از جشنواره گفت: استقبالی که از دوازدهمین دوره جشنواره صورت گرفته برای خودمان قابل پیش‌بینی نبود چون ۱۲۰۰ اثر از ۸۴ کشور جهان به دفتر جشنواره رسید. همچنین از کشورمان نیز ۸۰۰ اثر به جشنواره رسیده است البته از میان آثار ۱۱۰۰ اثر خارجی و ۶۰۰ اثر ایرانی شرایط لازم را برای نمایش آثار داشتند. در میان کشورهای حاضر در جشنواره، فرانسه بیشترین اثر را داراست.

علی‌اکبرزاده ادامه داد: ۲۱۰ اثر در ایام برگزاری جشنواره به نمایش درخواهد آمد و ۲۱ نشست تخصصی نیز برپا خواهد شد. همه آثار در چهار سالن تخصصی اکران می‌شود همچنین در سایت دیجی کانون فرصتی فراهم‌شده تا فیلمسازانی که علاقه‌مند هستند آثارشان را بارگذاری کنند.

در بخش دیگری از این جلسه، کریمی‌صارمی دبیر جشنواره بیان کرد: در آخرین روز جشنواره در هزار مرکز کانون، آثار برگزیده ۲۰ سال گذشته از ساعت ۹ الی ۱۱ به نمایش درمی‌آیند. نیز در جشنواره امسال از ۱۳۰ شخصیت انیمیشنی رونمایی می‌شود. همچنین هفتمین بازار فیلم را در جشنواره شاهد خواهیم بود. بازار فیلم علاوه بر اینکه محصولات داخلی را به نمایش خواهد درآورد فرصتی برای تبادل نظرات با تولیدکنندگان پویانمایی است.

وی در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه آثار دینی جشنواره چه موضوعاتی را در برمی‌گیرد و ملاک برای دینی خواندن یک پویانمایی چیست؟ تأکید کرد: مسلماً تنها به پوسته و ظاهر اکتفا نکرده‌ایم بلکه هیئت‌داوران معنا را محور و اولویت قرار دادند البته برای اینکه اعتراضی پیش نیاید فیلمسازان خود می‌توانند انتخاب کنند کارشان در این بخش حضور داشته باشد.

کریمی‌صارمی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد تولیدات دینی و ارزشی در کشورمان سفارش‌دهنده دولتی دارد اما این امر به معنای سفارشی‌سازی آثار نیست چون فیلمساز است که تشخیص می‌دهد چگونه به آموزش موردنظرش بپردازد. این اتفاق خوبی است که انتظار می‌رود به رشد آثار موردنظر در پویانمایی بیانجامد.

وی در پاسخ به سؤال پایانی مبنی بر اینکه آیا جشنواره قرار نیست به‌زودی به‌صورت سالانه برگزار شود: برای رسیدن به این خواسته باید تولیدات پویانمایی به استانداردهای لازم برسد اما در شرایط فعلی ظرفیت سینمای ما که شش برگزاری یک جشنواره پویانمایی را به‌ شکل سالانه ندارد برای همین فعلاً آن را  دوسالانه برگزار می‌کنیم البته در شکل جهانی نیز بسیاری از فستیوال‌های پویانمایی دوسالانه برگزار می‌شوند.

انتهای پیام
captcha