سقوط خرمشهر نتیجه تصمیمات غلط بود/ صداوسیما مدیون شهدای ارتش است + صوت
کد خبر: 4059213
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
ناخدا صمدی در گفت‌وگو با ایکنا:

سقوط خرمشهر نتیجه تصمیمات غلط بود/ صداوسیما مدیون شهدای ارتش است + صوت

ناخدا هوشنگ صمدی گفت: قبل از جنگ ما هرچه گفتیم دشمن آماده جنگ می‌شود گوش به حرف ما ندادند بلکه متاسفانه ده نوع تصمیم برای تضعیف ارتش گرفتند.

ایکنا به مناسبت سوم خرداد، آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت و پیروزی گفت‌وگویی با ناخدا هوشنگ صمدی از فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس کرده است.

ناخدا صمدی از فرماندهان و نقش‌آفرینان در عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر بوده که در رابطه با این روز مهم در تاریخ ایران صحبت‌های بسیاری دارد. او در این گفت‌وگو از نقش نیروی دریایی ارتش و دلاوری‌های تکاوران سخن به میان آورد و از نامهربانی‌ها گلایه کرد که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

ناخدا صمدی گفت: سوم خرداد روز حماسه بزرگی برای رزمندگان ایران‌زمین است. روزی که رزمندگان وطن حماسه آفریدند و دشمن را به خاک و خون کشیدند. دشمنی که می‌گفت اگر ارتش ایران بتواند خرمشهر را از چنگ ما در بیاورد کلید طلایی بصره را به آنها خواهیم داد. رزمندگان این مملکت اهورایی آنچنان بلایی بر سر این دشمن آوردند که پا به فرار گذاشت و با 18 هزار اسیر و نزدیک به 17 هزار کشته خاک کشور ما را ترک کرد و مرزهای ما از لوث وجود آنها پاک شد.

وی در رابطه با در عملیات بیت‌المقدس بیان کرد: عملیات بیت‌المقدس یکی از عملیات‌های بسیار موفق و حماسه‌ای جنگ تحمیلی بود. دشمن چنان قدرتمند در خرمشهر نشسته بود که گمان می‌کرد هیچ وقت قرار نیست آنجا را ترک کند و گویی هیچ نیرویی نمی‌تواند آنها را بیرون کند اما عملیات بیت‌المقدس از 9 فروردین سال 1361 شروع شد و چهار مرحله داشت تا اینکه روز 3 خرداد 1361 با آزادسازی خرمشهر عملیات خاتمه یافت.

این فرمانده دوران جنگ در رابطه با روزهای ابتدایی سقوط خرمشهر بیان کرد: در محور شلمچه-خرمشهر عراقی‌ها با دو لشکر و شش تیپ برای گرفتن خرمشهر هجوم آورده بودند و هدف آنها این بود که در اولین روز حمله خرمشهر را بگیرند. مقاومت مدافعین خرمشهر به محوریت گردان تکاوران نیروی دریایی که بنده افتخار فرماندهی این عملیات را در آن داشتم سبب شد تا هدف یک روزه دشمن با دادن تلفات بسیار سنگین نیروی انسانی و تجهیزات جنگی، 34 روز طول بکشد.

وی ادامه داد: دشمن دو تیپ زرهی را در روزهای 27، 28 و 29 مهر 1359 وارد خرمشهر کرده بود. طبق شنودی که از دشمن شده بود در زمان حمله بیان می‌کرد که استعداد پرسنلی آنها قریب به 40 درصد باقی مانده بود و 60 درصد از امکانات را از دست داده‌ بودند. اگر دشمن را حمایت نمی‌کردند آنها یا تسلیم می‌شدند یا فرار می‌کردند اما متاسفانه در روز چهارم آبان خرمشهر سقوط کرد. البته در عملیات بیت‌المقدس تمام زمین‌هایی که ارتش عراق تصرف کرده بود از دست آنها خارج شد و با خفت و زاری از کشور بیرون رفتند.

ناخدا صمدی پیرامون حضور نیروی دریایی در عملیات بیت‌المقدس چنین گفت: یکی از قسمت‌های بسیار مهم و سخت عملیات بیت‌المقدس عبور از رودخانه بود. گردان تکاوران نیروی دریایی یکی از متخصص‌ترین یگان‌ها برای این کار است که عملیات عبور از رودخانه تحت عنوان عملیات آب‌-خاکی یکی از عملیات‌های مهم این تکاوران است و عبور از رودخانه کارون و اروند یکی از برنامه‌های مهم این عملیات بود.

اگر به ارتش خیانت نمی‌شد جنگ یک هفته هم طول نمی‌کشید + صوت

ناخدا صمدی بابیان اینکه خرمشهر بعد از 19 ماه اسارت عراق به میهن بازگردانده شد افزود: هنگامی که تکاوران نیروی دریایی در 4 آبان 1359 می‌خواستند از خرمشهر خارج شوند در ضلع شرقی رود کارون با خدای خود عهد بستند که «خدایا عنایت بفرما تا از همین‌جایی که خارج شدیم، وارد شویم و خرمشهر عزیز را از لوث وجود دشمن پاک‌سازی کنیم.» همین اتفاق هم افتاد و از روز دوم خرداد با توجه به اینکه هنوز اجازه ورود به خرمشهر داده نشده بود، تکاوران نیروی دریایی از جبهه غربی و جنوبی با قایق و بعضی‌ها با شنا کردن از رودخانه کارون عبور کردند و وارد خرمشهر شدند. وضعیت این رزمندگان وقتی که وارد خاک خرمشهر شدند دیدنی بود. کاش آن زمان برای ما اجازه ورود دوربین فیلمبرداری یا عکس‌برداری آزاد بود تا این صحنه‌ها ثبت و ضبط می‌شد.

وی در رابطه با رمز پیروزی این عملیات بیان کرد: رمز موفقیت در همه عملیات‌ها اتحاد، همبستگی و تصمیم قطعی برای موفقیت در عملیات بود. رزمندگان ما موفقیت را برای خود به صورت عینی می‌دیدند. ما تمام تلاش‌مان بر این بود که یک وجب از خاک ایران‌زمین به دشمن ‌ندهیم. من با افتخار به عنوان یک رزمنده می‌گویم که ما رزمندگان ارتشی، سپاهی و بسیجی جان دادیم، خون دادیم، جنگیدیم و از مرزهایمان دفاع کردیم و یک مثقال از خاک کشورمان را به دشمن ندادیم و با چنگ و دندان از مرزهای کشور را حفظ کردیم.

ناخدا صمدی ضمن گلایه از صداوسیما گفت: ما از صدا و سیما و کسانی که در رسانه فیلم می‌سازند گله داریم که حق ارتش را ضایع کردند و به ارتش زیاد پرداخته نشده است. هرکس در صداوسیما صحبت کرده بدون توجه به اینکه این فرد جایگاه گفتن این سخن‌ها را دارد یا نه، بیشتر به ارتش بد و بی‌راه گفته است و یا سریال کیمیا که خجالت‌آور بود.

کد

وی ادامه داد: مثلاً یک جوان 15 ساله از فرمایشات رئیس کل ستاد ارتش و نحوه عملکرد امیر شهید فلاحی ایراد می‌گیرد. مگر این فرد چقدر از تاکتیک و تکنیک استراتژیک ارتش اطلاع دارد که این حرف را می‌زند؟ با مثلاً در کتاب «دا» خانم زهرا حسینی از تاکتیک تکاوران در خرمشهر ایراد می‌گیرند. یک دختر 16 ساله چقدر از موضوعات نظامی ارتش اطلاع دارد که از تاکتیک یک تکاوری که برای 34 روز خرمشهر را حفظ کرده است ایراد می‌گیرد؟

این فرمانده دوران دفاع مقدس تأکید کرد:  این صداوسیما و مسئولان هستند که باید در مقابل این صحبت‌ها و تضعیف‌ها واکنش داشته باشند. این افراد مدیون خون شهدا هستند. نباید این موضوعات وجود داشته باشد. ارتش واقعاً مظلوم واقع شد و نیروی دریایی ارتش در رأس همه است.

وی تصریح کرد: اکنون بعضی صحبت‌ها وجود دارد که می‌گویند ارتش در اول انقلاب غافلگیر شد. یکی از امرای ارتش پاسخی نوشته است که غافلگیری یا غفلت مسئولان سیاسی؟ در این مورد صحبت‌های بسیاری است که بگویم از شروع انقلاب تا 31 شهریور و از این روز به بعد در جنگ چه شد. آن وقت شرح می‌دهم که از 22 بهمن 1357 تا 31 شهریور چه بلایی سر ارتش آمد. چرا ارتش به جایی رسید که عراق به ارتش ما حمله کند؟ چرا در سال 1348 ارتش عراق جرئت نکرد به ارتش ایران حمله کند؟ من در آن زمان در جبهه مهران به عنوان ستوان یک بودم. هر لحظه ممکن بود که جنگ شروع شود اما چرا شروع نشد؟ زیرا سیاسیون می‌دانستند که جنگ یعنی چی و چه کشت‌وکشتاری، چه تخریباتی و موج‌های سنگینی دارد ولی متاسفانه در سال 1359 مسئولین ما عکس فکر می‌کردند. قبل از جنگ ما هرچه گفتیم دشمن آماده جنگ می‌شود گوش به حرف ما ندادند بلکه متاسفانه ده نوع تصمیم برای تضعیف ارتش گرفتند.

وی افزود: ارتش به ویژه نیروی دریایی بازرگان نخست‌وزیر و ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه دولت موقت را هرگز نمی‌بخشد که 200 فروند موشک های‌پولی که قبلاً خریداری شده و پول آن پرداخت شده و به تهران آمده بود را تحویل نگرفتند. اگر این 200 فروند موشک را گرفته بودیم جنگ عراق یک هفته هم طول نمی‌کشید و ما در عرض یک هفته بغداد بودیم؛ اینگونه به ارتش خیانت شد.

ناخدا صمدی در رابطه با توان نیروی دریایی در دفاع مقدس گفت: ما در اول جنگ ده تا از این موشک‌ها داشتیم که در شصت‌وهفتمین روز جنگ نیروی دریایی عراق پرونده‌اش بسته شد و دیگر نتوانست از بصره و ام‌القصر بیرون بیاید و ناوهای خود را به بندرگاه‌های همسایه‌های عربی برد و پنهان کرد. ما این موضوعات را به یاد داریم و تاریخ هم در حافظه خود حفظ خواهد کرد. 

این فرمانده در رابطه با امکانات دفاعی زمان فتح خرمشهر بیان کرد: برای اینکه ما بتوانیم نیروهای رزمنده زمینی را از این دو رودخانه عبور دهیم 300 فروند قایق هجومی با قایق‌ران آماده کردیم. سه قرارگاه عمل کننده حضور داشتند که هر صد فروند را در اختیار یکی از قرارگاه‌های عمل کننده قرار دادیم. هفت فروند بالگرد برای عبور و تدارک یگان‌ها داشتیم که برای تخلیه مجروحین و شهدا استفاده شد. پنج فروند هاورکرافت داشتیم و یک گردان تقویت‌شده به نام گردان تکاوران نیروی دریایی که بنده فرمانده آنها بودم و در جبهه جنوبی این قرارگاه‌ها حرکت می‌کردیم. همچنین پنج گردان تفنگداران نیروی دریایی دفاع از اروند را از تقاطع کارون و اروند تا خسروآباد بر عهده داشتند.

وی ادامه داد: 100 نفر تکاوران اس‌بی‌اس که از غواصان عمق زیاد بودند با تبحر تکاوری خیلی بالا حضور داشتند که هنگام پل زدن و عبور از پیشروها کمک می‌کردند. برای عبور از اروند نیروی زمینی 5 پل برقرار کرد تا تانک، نفربر و یگانه‌ای سنگین از روی آن رد شوند. ضمن اینکه تکاوران نیروی دریایی برای کمک در هرنقطه‌ای که مورد نیاز باشد آماده باش بود.

وی در پایان بیان کرد: ضمن اینکه درود می‌فرستم به ارواح مطهر همه شهدا، عرض آخرم این است که دوست دارم کفنم پرچم ایران باشد.

گفت‌وگو  از سجاد محمدیان
انتهای پیام
captcha