رموز حج و ثروتمندانی که فقط 2 تکه حوله در بیابان دارند
کد خبر: 4066807
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۹
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌زاده تبیین کرد؛

رموز حج و ثروتمندانی که فقط 2 تکه حوله در بیابان دارند

یک روحانی کاروان‌های حج تمتع ضمن تأکید بر اینکه نباید حج را به مناسک محدود کنیم بلکه همه مسلمانان باید اسرار و فلسفه حج را بیاموزند، گفت: فردی که بتواند تقوا را از حج با خود به زندگی پس از حج ببرد، فردی مسئول و مسئولیت‌پذیر خواهدشد.

دوشنبه/ رموز حج و ثروتمندانی که صاحب 2 تکه حوله در بیابان هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن حسن‌زاده، امام جمعه موقت اهواز و روحانی کاروان‌‌های حج در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر اینکه آموختن اسرار و معارف حج برای هر مسلمانی مفید است، گفت: برخی از ارکان دین بر بسیاری از مسلمانان واجب نیست مثل زکات که فقط کشاورزان و دامدارانی که شرایط پرداخت زکات را دارند، باید این عمل عبادی را انجام دهند؛ اما زکات جزو ارکان دین است و فلسفه آن را باید آموخت و در زندگی به کار برد.

وی ادامه داد: در مورد حج هم همین نگاه مطرح است. در روایاتی که از شیعه و اهل سنت به کرات مطرح شده، نماز، روزه، زکات و حج پایه‌های اسلام هستند (البته در روایات فراوان شیعه، مسئله ولایت هم به عنوان یکی از ارکان اساسی اسلام مطرح شده است)، پس باید همه مسلمانان این پایه‌ها و اسرار و معارف آنها را بیاموزند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌زاده تصریح کرد: حج به عنوان یکی از پایه‌های دین، مناسکی دارد که این مناسک دارای حکمت، فلسفه و چرایی است و همه باید در خصوص آنها آگاه باشند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران حج که فرمودند خداوند کعبه را قیام قرار داده است و قیام یعنی ستون گفت: حج ستونی برای همه مردم تا قیام قیامت است و در درجه اول کسانی که شرایط وجوب حج را دارند باید فلسفه و مناسک حج را بدانند و دیگر مردم هم نباید خود را از فلسفه و اسرار حج محروم کنند.

این روحانی حج اضافه کرد: تقویت اراده یکی از درس‌های حج است. زائر حج وقتی محرم می‌شود باید به اراده و اختیار خود برخی از امور را انجام ندهد، حتی به آینه نگاه نکند. ساده‌ترین لباس ممکن را بپوشد و خود را از شهوات، غضب و ... دور نگه دارد.

از تمام دنیا فقط دو تکه حوله می‌توانی برداری

وی در پاسخ به اینکه آموختن مباحث مرتبط با حج چه نقشی در تربیت دینی مسلمانان دارد؟ گفت: حج یک عبادت جامع است. از همان لحظه‌ای که زائر محرم می‌شود، آقایان از تمام دنیا فقط می‌توانند دو قطعه حوله با خودشان داشته باشند و باید تمام وابستگی‌ها و داشته‌هایشان را کنار بگذارند. با محرم شدن اعمالی برای خانم‌ها و آقایان حرام می‌شود و در عین مراقبت از اینکه اعمال خاص حرام شده را انجام ندهند به طواف خانه خدا می‌روند و نماز طواف و سعی بین صفا و مروه و سایر اعمال را انجام می‌دهند.

رموز حج و ثروتمندانی که فقط 2 تکه حوله در بیابان دارند

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌زاده بحث ساده‌زیستی که مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود نیز مطرح کرد‌‌ه‌اند و همزیستی با مردم را از دیگر آموزه‌های دینی حج بیان کرد و گفت: در حج از پنج قاره جهان همه باید با هم اعمالی را انجام دهند، از هر نژاد و قومی که باشند؛ این وحدت درس بزرگی در تربیت دینی مسلمانان است.

وی با تأکید بر اینکه حج نباید به مناسک محدود شود و باید اسرار حج را نیز بیاموزیم، گفت: البته مناسک مهم است و امام راحل که احیاگر حج ابراهیمی هستند تأکید داشتند که بدون مناسک امکان ندارد کسی به عمق و چرایی حج دست پیدا کند.

حج به مناسک محدود نشود

این روحانی کاروان‌های حج تشریح کرد: در خود قرآن نیز این مسئله مطرح شده که نباید حج به مناسک محدود شود. در آیه 37 سوره حج آمده است: «لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ؛ هرگز گوشت‌هایشان وخون‌هایشان به خدا نمی‌رسد، بلکه تقوای شما به او می‌رسد. این گونه آنها را برای شما رام و مسخر کرد تا خدا را به [شکرانه] اینکه هدایتتان کرد به بزرگی یاد کنید؛ و نیکوکاران را [به لطف و رحمت خدا] مژده ده». یعنی ای حاجی فکر نکن گوشت و خون قربانی تو به خدا می‌رسد بلکه این تقوای تو است که به خدا خواهد رسید.

بهترین توشه حج پرهیزکاری است

وی ادامه داد: باید این تقوا از حج به دست بیاید. در آیه 197 سوره بقره آمده است: «وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ؛ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ؛ حج در ماه‌هاى معينى است پس هر كس در اين [ماه]ها حج را [برخود] واجب گرداند [بداند كه] در اثناى حج همبسترى و گناه و جدال [روا] نيست و هر كار نيكى انجام مى‏‌دهيد خدا آن را مى‌داند و براى خود توشه برگيريد كه در حقيقت بهترين توشه پرهيزگارى است و اى خردمندان از من پروا كنيد».

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌زاده در پاسخ به اینکه سبک زندگی که حج برای زائران ترسیم می‌کند چگونه است و زائران چگونه می‌توانند این سبک را بعد از حج نیز حفظ کنند؟ گفت: همانطور که برخی از مفسران بیان کرده‌اند مهم این است که وقتی انسان کار خیر و صحیحی را انجام داد بتواند آن را حفظ کند و با اخلاص است که می‌توان کار خیر را نگه داشت.

کسی که خیر بیاورد و کسی که خیر انجام دهد

وی اضافه کرد: در آیه 160 سوره انعام آمده است که «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ؛ هر كس كار نيكى بياورد ده برابر آن [پاداش] خواهدداشت و هر كس كار بدى بياورد جز مانند آن جزا نيابد و بر آنان ستم نرود». یعنی هر کس حسنه‌ای بیاورد برای او 10 برابر پاداش است نه آنکس که حسنه را انجام دهد. پس انسان باید تلاش کند هر آنچه از خوبی و خیر انجام داده را حفظ کند و با خود ببرد. برای این کار نیت و اخلاص و نیز استمرار در خوبی و خیر بسیار مهم است.

این روحانی کاروان‌های حج تصریح کرد: یک فرد هر قدر مقام، ثروت و قدرت داشته باشد در صحرای مشعر با دو تکه لباس و یک زیرانداز باید شب را تا صبح در صحرا بگذراند. این تجربه‌ای برای ساده‌زیستی است. فردی که بتواند تقوا و خداباوری، خدا را حاضر و ناظر دانستن و ساده‌زیستی را از حج با خود به زندگی پس از حج ببرد، انسانی مسئول و مسئولیت‌پذیر در زندگی فردی و اجتماعی خواهدشد.

کسانی که بخشیده می‌شوند

وی به روایتی در وسائل الشیعه که می‌فرماید: «خداوند متعال خود حاجی را می‌بخشد، خانواده و حتی طایفه و عشیره او را نیز می‌بخشد» اشاره کرد و گفت: در خصوص اینکه چرا خداوند خانواده و حتی عشیره حاجی را می‌بخشد می‌توان این برداشت را داشته باشیم که وقتی فردی حج انجام داد باید دیگران را نیز تحت تأثیر حج و آنچه از حج آموخته است قرار دهد. قطعاً وقتی دیگران تحت تأثیر حج قرار گرفتند مورد بخشش خداوند قرار می‌گیرند.

امام جمعه موقت اهواز در پاسخ به اینکه حج ابراهیمی در دوران معاصر چه مشخصه ویژه‌ای دارد و چه کارکرد بین‌المللی باید ایفا کند؟ گفت: مسئله حج یک بعد اجتماعی دارد و عبادتی است که همراه با سیاست است؛ آن هم نه تنها سیاستی منحصر و محدود به کشورهای اسلامی یا یک منطقه بلکه مربوط به سیاست‌های بین‌المللی است.  

رموز حج و ثروتمندانی که فقط 2 تکه حوله در بیابان دارند

وی ادامه داد: وجود پیامبر اکرم(ص) مسئله برائت از مشرکین را در حج انجام دادند. به همین مناسبت نام دیگر سوره توبه، سوره برائت است است و به دستور پیامبر(ص) آیات برائت را امام علی(ع) به گوش مردم رساندند. این مسئله را در سیره ائمه(ع) نیز می‌بینیم. وقتی سیدالشهدا(ع) می‌خواستند از یزید برائت بجویند و با او بیعت نکنند هم به مکه رفتند. حج همراه با مسئله سیاست است که در زمان‌های مختلف بر اساس ضرورت‌ها و نیازهای هر عصر باید به جنبه سیاسی حج توجه کرد.

این روحانی کاروان‌های حج اضافه کرد: قطعاً صهیونیسم دشمنی است که اکنون مسلمانان با آن مواجه هستند. دشمنی که مسلمانان باید در حج از آن برائت بجویند. در عصر حاضر از یک طرف مسئله وحدت مسلمان‌ها و از سوی دیگر ایستادگی در برابر دشمنان و تشخیص منافعی که مسلمانان باید داشته باشند از مسائل حیاتی حج است. اگر حج به صورت ابراهیمی برگزار می‌شد و اساتید، مسئولان، متفکران، نخبگان و ... کشورهای مختلف از پنج قاره، حضور می‌داشتند و نشست‌های جهانی بزرگ در خصوص مشکلات و مسائل جهان اسلام برگزار می‌شد، مسلمانان به کمک هم می‌توانستند این مشکلات را حل کنند اما کشور میزبان این اجازه را نمی‌دهد.

انتهای پیام
captcha