جهاد دانشگاهی؛ مهم‌ترین نهاد در تحقق شعار سال
کد خبر: 4075611
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۱

جهاد دانشگاهی؛ مهم‌ترین نهاد در تحقق شعار سال

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: جهاد دانشگاهی با دارا بودن ظرفیت‌های مختلف در حوزه علم و فناوری از جمله مهم‌ترین نهادهای کشور در تحقق شعار امسال است.

علی اکبر عروتی موفق، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سیناعلی اکبر عروتی موفق، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه تمامی انقلاب‌های دنیا پس از پیروزی متناسب با نیازها و شرایط جدید اقدام به تأسیس نهادهایی در کشور می‌کنند، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تدریج نهادهایی همچون کمیته امداد، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران، بنیاد مسکن و جهاد دانشگاهی متناسب با شرایط جدید تشکیل شدند.

وی ادامه داد: پس از فرمان حضرت امام(ره) در سال ۵۹، ستاد انقلاب فرهنگی در کل کشور شکل گرفت و این ستاد نیز به منظور محقق کردن اهداف انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلابی در تاریخ ۱۶ مرداد سال ۵۹ تصویب کرد.

عروتی گفت: بر همین اساس برای جهاد دانشگاهی سه هدف عمده برای این نهاد در بدو تأسیس در نظر گرفته شد و متناسب با این اهداف وظایفی هم برای آن تعریف شد که از جمله این اهداف گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه تتبع و استعدادها در جامعه برای نائل شدن به مرحله خودکفایی و خوداتکایی است. همچنین توسعه امور فرهنگی و ارتباط با نسل جوان، گسترش طرح‌های کاربردی و نیمه صنعتی از جمله اهداف تعیین شده جهاد دانشگاهی بود.

وی یادآور شد: متناسب با این اهداف وظایف چندگانه‌ای در جهاد دانشگاهی تعریف شده و جهاد از بدو تأسیس مشغول انجام این وظایف است به همین علت در درون جهاد دانشگاهی سلسله مجموعه‌هایی به وجود آمده‌اند که به تحقق این اهداف و انجام وظایف آنها کمک می‌کند از جمله این مراکز تأسیس مراکز پژوهشی، تأسیس برخی پژوهشکده‌ها، تأسیس پارک‌های علم و فناوری، تأسیس خبرگزاری‌ها، مراکز اطلاع رسانی شغلی و... است که با به وجود آمدن اینها تنوع گسترده‌ای از فعالیت‌ها را در جهاد دانشگاهی شاهد هستیم که باعث می‌شود خدمات گسترده‌ای را به جامعه ارائه دهد.

عروتی تأکید کرد: مجموعه‌های شکل گرفته در جهاد دانشگاهی می‌توانند کمک کار بسیار مهمی برای تحقق شعار سال باشند. با توجه به اینکه امسال با شعار تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده است. برای تحقق این امر باید تولید بومی درون‌زا باشد و قابلیت رقابت در عرصه‌های منطقه‌ای و جهاتی را داشته باشد. بنابراین شرط دانش بنیان بودن و اتکا به دانش بومی در این راستا مهم است. در صورتی که تولید علم محور باشد زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: بخش‌های مختلفی که در جهاد دانشگاهی وجود دارد مانند حوزه تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان و یا برخی از پژوهشکده‌ها و پارک‌های علم و فناوری که در مجموعه جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کنند و یا مراکز اطلاع‌رسانی شغلی می‌توانند در تحقق شعار سال نقش اساسی ایفا کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: از طرفی دانش آموختگان ارزشمندی را در سطح جامعه داریم که بخش عظیمی از سرمایه‌های کشور ما هستند و جهاد دانشگاهی می‌تواند در تعامل با این دانش آموختگان زمینه فعالیت اینها را با مراکز اطلاع رسانی شغلی جهاد فراهم کند و هم از طریق پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه تولید را فراهم کند.

وی یادآور شد: هیئت دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای بالادستی موظف هستند پیوند عمیقی را در میان این مجموعه‌هایی که در این راستا وظیفه‌مند هستند، فراهم کنند تا بتوانند وظایف خود را بهتر عمل کنند اما اگر هر یک از این مجموعه‌ها به صورت جزیره‌ای عمل کنند اهداف آنها به نتیجه نخواهد رسید.

عروتی در بخش دیگری از سخنانش به مجموعه اقداماتی که برای تقویت جهاد دانشگاهی باید شکل بگیرد اشاره کرد و گفت: یک سلسله اقدامات کشوری و یک سلسله اقدامات استانی و منطقه‌ای باید در این راستا باشد. برای همین منظور یک پیوند عمیقی باید بین جهاد دانشگاهی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت ایجاد شود و یک ارتباط عمیق نیز با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت کار وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: هیئت دولت باید این پیوند را در مصوبات خود مد نظر داشته باشد و مجلس نیز باید سلسله قوانینی را وضع کند و یا قوانینی را اصلاح و موانع آنها را از سر راه این پیوند بردارد.

ممکن است نیاز باشد دولت لایحه‌ای را تنظیم کند که این امر منوط به این است که مجموعه‌هایی که ذیل جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کنند فعالانه بررسی کنند و بر اساس شناخت دقیق و عالمانه پیشنهاداتی را برای هیئت دولت داشته باشند و پیشنهاداتی را هم به نمایندگان مجلس ارائه کنند.

وی به ارتباط با دانشگاه‌های هر استان و استانداران تأکید کرد و گفت: بر اساس این پیوند جهاد می‌تواند وظایف را بهتر انجام دهد و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها

انتهای پیام
captcha