ارشا اقدسی هم حرفه‌ا‌ی بود هم بااخلاق
کد خبر: 4076014
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
در مراسم یادبود بدلکار سینمای ایران مطرح شد:

ارشا اقدسی هم حرفه‌ا‌ی بود هم بااخلاق

مراسم اولین سالگرد درگذشت زنده‌یاد ارشا اقدسی؛ بدلکار فقید سینما روز گذشته پنجشنبه 13 مرداد در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.

اولین سالگرد درگذشت زنده یاد «ارشا اقدسی» در موزه سینما برگزار شد؛به گزارش ایکنا در ابتدای مراسم سالگرد درگذشت زنده‌یاد ارشا اقدسی، سیدجواد هاشمی؛ مجری این مراسم گفت: الهی که به حق این شب‌های محرم همه ما رهروان راه امام حسین(ع) باشیم. عجیب است که یک سال گذشت و برای برخی از شما هیچ روزی بدون ارشا نگذشت و چقدر گفتیم یادش بخیر و خدا رحمتش کند.

وی ادامه داد: کسی میان شما نیست که از او به خوبی یاد نکند و قطعا جایگاه او بهشت است و ما برای دوری است که ناراحتیم و اشک می‌ریزیم. جای خالی او را سخت یادآوری می‌کنیم اما برای او که جایش خوب است سخت نخواهد بود. کسانی که به مرگ نگاه عجیب داشتند برای یادبودشان باید جشن گرفت و غمگساری نکرد.

هم حرفه‌ا‌ی بود و هم بااخلاق

در ادامه امیر میرآخوری مدیر گروه سیزده و از دوستان نزدیک ارشا اقدسی گفت: یک سال است که در موقعیت‌های مختلف و در لوکیشن‌ها خاطرات و عکس‌هایمان را از ارشا مرور می‌کنیم و حالمان خوب نیست. نمی‌خواهم حال شما را هم خراب کنم زیرا اگر خود ارشا هم اینجا بود قطعا کاری می‌کرد که حال شما هم عوض شود. سینمای ایران گوهری را از دست داد که حالاحالاها جایش پر نمی‌شود. او هم حرفه‌ا‌ی بود و هم بااخلاق و بیشتر از اینکه کارش جلوه‌گر شود، انرژی خوبی داشت که در سینما باعث شده بود همه او را دوست داشته باشند. حرفه‌ای بودن او نیز باعث شد حتی در جوامع بین‌الملی هم کار کند و پرچم ایران را بالا ببرد.

در ادامه مراسم کلیپ یادبودی از فعالیت های زنده یاد «ارشا اقدسی» پخش شد.

آرزوی برادرم را برآورده کنید

بعد از پخش کلیپ رعنا اقدسی؛ خواهر ارشا اقدسی نیز طی سخنانی گفت: متاسفانه سال گذشته نتوانستم برای وداع با ارشای عزیزتر از جانم خود را برسانم و از راه دور شاهد بدرقه او توسط یاران و مردم ایران عزیز بودم.

وی ادامه داد: امیدوارم تیم بدلکاری 13 قوی‌تر از گذشته به کار خود ادامه دهد و باعث افتخار همه ما و ارشا عزیز شوند. از صمیم قلب آ‌رزو می‌کنم آخرین و مهم‌ترین آرزوی ارشا، به حقیقت پیوندند و رشته بدلکاری هم به جشنواره فیلم فجر اضافه شود. 

در ادامه محمد فلاح یکی از طرفداران ارشا اقدسی تابلویی را به مادر وی هدیه داد و مادر ارشا آنرا به موزه سینما اهدا کرد.

تاسیس مدرسه بدلکاری آرزوی ارشا بود

فرزانه موجودی مادر ارشا اقدسی نیز طی سخنانی گفت: تولد ارشا به خانواده ما نشاط خاصی بخشید. پدرش از بازیگوشی های او لذت می‌برد و او که خود ورزشکار بود پایه برخی از شیطنت‌های او بود. خواهرش که شش سال از او بزرگتر بود از او طرفداری می‌کرد و مجالی برای مواخذه من باقی نمی‌گذاشت. ارشا خواهرش را بسیار دوست داشت عاقبت تدبیر این شد که از زبان خواهر که دارای نفوذ کلام در ارشا بود او را از کاری منع و به کاری تشویق کنم.

وی ادامه داد: او در کودکی با کاراکترهایی که در انیمیشن ها می‌دید همذات‌پنداری می‌کرد و ساعت‌ها سرگرم می‌شد. کودکی او با اسبی خیالی ، تفنگی که بر دوش داشت و خمیری که از آن اشکال مختلفی می‌ساخت سپری شد. علاقه او به ورزش‌های رزمی باعث شد به ورزش آیکیدو روی آورد و بعدها گفت من کودکی بسیار خوبی داشتم. سال‌ها بعد همزمان با بورسیه شدن به ایتالیا عازم و شاگرد پیمان ابدی شد. او تیم بدلکاری خود را با نام تیم 13 راه انداخت و معتقد بود 13 عددی است مانند تمام اعداد دیگر و نحس نخواهد بود. او با بدلکاری فیلم جیمز باند در 2013 جهانی شد و یکی از 5 نفر رکوردداران چپ کردن ماشین شد.

وی ادامه داد: او بدلکاران را لایق جایزه سینمایی می‌دانست و نادیده گرفتن این صنف پرخطر را غیرقابل توجیه می‌خواند و دوست داشت مدرسه بدلکاری برای نیروهای مستعد احداث شود. در جشن حافظ با کمک امید معلم اولین جایزه در این رشته به او تعلق گرفت اما خود ارشا در این مراسم حضور نداشت. همچنین برخی جایزه‌ها و یادگاری‌های او به موزه سینما اهدا شد و هم اکنون پسرم در موزه سینما دارای گنجینه است. او پسر جسوری  و معتقد بود مرگ اتفاق زیبایی است که فقط یکبار رخ می‌دهد. وقتی دچار سانحه و مرگ مغزی شد متاسفانه طراح انگلیسی آن فیلم اتفاق را برعهده نگرفت. مرگ ارشا همانطور که می‌خواست به موازات زندگی‌اش رقم خورد و همانطور که قهرمان زندگی کرد مانند قهرمان هم مرد و بعد از مرگ اعضای او به بیمارستان اهدای عضو در لبنان سپرده شد.

متاسفانه ما هنرمندان بی معرفت هستیم

در ادامه مازیار میری؛ کارگردان سینما که در این مراسم حضور داشت نیز گفت: خانم اقدسی شما یک زندگینامه از ارشا برای ما تعریف کردید، این را هم باید اضافه کنم ارشا کاری کرد که بچه‌های سینما خیالشان را به تصویر درآوردند. ما از شما ممنونم که او را به دنیا آوردید. متاسفانه ما هنرمندان بی‌معرفت هستیم و یادمان می‌رود برخی دوستان برای ما چه کردند. امروز باید بسیاری از بازیگرها و سوپراستارهای سینمای ایران اینجا حضور پیدا می‌کردند زیرا برخی از اهالی سینما، جایزه‌ها و سیمرغ هایشان را مدیون ارشا هستند.

گزارش: عباس کریمی عباسی

انتهای پیام
captcha