ملت عاشورایی ایران محکم و مقاوم پای انقلاب ایستاده است
کد خبر: 4080839
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
خطیب جمعه تهران:

ملت عاشورایی ایران محکم و مقاوم پای انقلاب ایستاده است

حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با بیان اینکه برخی به ناحق می‌خواهند ملت ایران را خسته نشان دهند، تصریح کرد: بحمدلله ملت عاشورایی ایران محکم و مقاوم پای انقلاب ایستاده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امروز 4 شهریور، در خطبه اول نماز جمعه تهران در ادامه مباحث خطبه‌های قبل درباره مبحث «انقطاع الی الله» و کمال انقطاع گفت: در این خطبه به مناسبت ایام مربوط به جلوه‌های بارز انقطاع الی الله، سالار شهیدان و حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع)، به بیان این مصادیق انقطاع الی الله می‌پردازم.

وی افزود: از مصایق این انقطاع، راضی بودن به رضای خداست که هر آنچه خدا می پسندد انسان نیز بپسندد و سالار شهیدان جلوه انقطاع و رضای الهی است. امام حسین(ع) در خطبه معروف خود می‌فرمایند که ما راضی هستیم به هر آنچه خدا برای ما مقدر کرده است.

خاتمی اظهار کرد: همچنین این سخن حضرت زینب(س) در پاسخ به یزید را داریم که فرمودند: «ما رایت الا جمیلا» که این پاسخ خلاصه یک عمر عرفان است؛ هر چه بود زیبا بود چون برای خدا بود.

خطیب جمعه تهران درباره تفسیر رضای خدا ابراز کرد: مرحوم حاجی سبزواری در منظومه اخلاق در این باره بیان می‌دارد که اینکه انسان شادمان باشد از هر چه خدا مقدر کرده است. کسی که راضی به رضای خداست، اعتراضی ندارد و گله‌ای نمی‌کند.

وی درباره جایگاه رضا بیان کرد: در روایت داریم که در قیامت کسانی که این خصلت خوب را دارند «اولیا الله» خطاب می‌شوند. در چهار آیه قرآن برای خوبان این عبارت آمده است که «رَضِيَ اللَّهُ عَنهُم وَرَضوا عَنهُ». در سوه فجر که سوره الحسین هم نامیده شده آمده است که «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي». خیلی کار می‌خواهد که انسان به مقام نفس مطمئنه برسد که خدا از انسان راضی شود و جایش در بین بندگان ویژه قرار بگیرد و عاقبت وارد جنت ویژه پروردگار شود.

خاتمی با بیان اینکه کربلا کانون رضای الهی بود، چه برای سیدالشهدا، چه برای رزمندگان و چه برای آزادگان، گفت: آخرین جملات سیدالشهدا(ع) در گودال قتلگاه این بود که «صبرا علی قضائک» که اوج عرفان کربلایی است.

وی در پایان این خطبه اظهار کرد: در مجالس قرآنی همه دیده‌ایم که وقتی قاری قرآن می‌خواند، تشویق می‌شود و به او احسنت می‌گویند اما من فدای قاری فاطمه(س) شوم که سر بریده‌اش قرآن می‌خواند اما با چوب بر لب و دندانش زدند.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به درگذشت ارتحال علم خلیق؛ آیت‌الله ناصری دولت آبادی اصفهانی گفت: ایشان بزرگی بود که با عملش حرف می‌زد و خودساخته بود و چراغی بود برای آنهایی که می‌خواستند راه به خدا، معنویت، دین و ارزش‌ها پیدا کنند. خوشا به حال ایشان که عمری الهی زندگی کردند و با خدا انس داشتند. این داغ را محضر مقام معظم رهبری و شاگردان و بهره‌مندان ایشان و مردم اصفهان تسلیت می‌گویم. خداوند او را در بهشت برین جای دهد و صبر و اجر برای بازماندگانشان مسئلت دارم.

وی با اشاره به فرارسیدن سالگرد شهادت شهید مهدی عراقی و فرزندش، حسام، گفت: شهید عراقی از مبارزان قدیمی و از سابقون الاولون بود. خداوند بر درجات ایشان هم بیفزاید.

خاتمی با گرامیداشت روز پزشک گفت: به سهم خودم از جامعه پزشکی و پرستاران گرامی تشکر می‌کنم که در این دو سال کرونا انصافا خدمت شایان توجهی داشتند و آمار 250 شهید سلامت گویای خدمات ارزشمند این عزیزان است. بحمدلله مردم عزیز ما قدر اینها را می‌دانند. مسئولان هم تلاش کنند تقاضاهای معقول آنها را برآورده کنند به خصوص پزشکان جوانی که امید آینده مردم هستند.

خطیب جمعه تهران در ادامه به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: نکته اول این است که مذاکره‌کنندگان از جنس مردم و امین، شجاع و مرد میدان هستند و مطمئن باشید ذره‌ای به دشمن باج نخواهند داد.

وی با اشاره به سه درخواست مهم ایران در مذاکرات گفت: اول لغو تحریم‌های نفتی است که سرمایه شما مردم است گرچه با شیطنت آنها هم می‌توانیم نفت خود را صادر کنیم اما باید تحریم‌های نفتی به کلی لغو شود. دوم لغو تحریم‌های بانکی است که این هم مشکلی برای اقتصاد ما به وجود آورده است و با توجه به سابقه پیمان‌شکنی اینها باید راستی‌آزمایی هم بشود. جدا از خدمات این عزیزان تشکر می‌کنیم که در عرصه دیپلماسی فعال هستند و نیز سروران عزیز ما در عرصه میدان که شهید فداکار ما، سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی، یکی از آن قهرمانان میدان بود.

خاتمی ادامه داد: مطلب سوم این است که ما یک حرف مبنایی داریم. اصلا سخن این نیست که کار دیپلماسی نباشد. اتفاقا می‌گوییم باشد و با صلابت و تا آخر هم باشد اما حرف مبنایی ما این است که آمریکا دشمن ماست. از 28 مرداد 1332 که شاه را به کشور برگردانند و آمریکا ارباب شاه شد تا سقوط شاه در سال 1357 ایران یک زندان بزرگ برای آزادگان و قهرمانان با شکنجه‌های قرون وسطایی بود. این کار را که کرد؟ آمریکا.

وی افزود: از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا الان نیز که 43 سال می‌گذرد آنی آمریکا دست از توطئه برنداشته است. این جنایات که یاد ما نمی‌رود. در آیه 178 سوره آل عمران آمده است که آنها دوست دارند ما در مشکل باشیم.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: هنوز ایران اظهارنظری در خصوص پاسخ آمریکا نکرده، حرف‌های زهرآگین خود را می‌زنند. آنها نمی‌خواهند خوشی ملت ایران را ببینند و مشکلی بر ما برسد اظهار خوشحالی می‌کنند.

خاتمی یادآور شد: قصه آمریکا با ایران قصه هسته‌ای نیست بلکه قصه آن است که اصل نظام ما را نمی‌خواهند. یکی از تئوری‌پردازان آمریکایی می‌گوید مشکل ما ایران هسته‌ای نیست. مشکل ما با ایران این است که با اینکه ایران ارتباطی با آمریکا ندارد بزرگترین قدرت علمی و نظامی منطقه شده است.

وی افزود: او در ادامه می‌گوید مشکل دیگر ما با ایران این است که ایران یکپارچه است. یک رهبر محبوب دارد که هر چه او می‌گوید مردم چشم می‌گویند و می‌گوید اگر دشمن یکی بزند ده تا می‌خورد و این حرف برای اینها خیلی سخت است یا اینها رهبری دارند که می‌گوید دوره بزن در رو گذشت و تا آخر تعقیب می‌کنیم. آنکه برای آمریکا بسیار دردناک است همین است.

وی با بیان اینکه راه حل دو نکته است، اظهار کرد: اول اینکه قوی شویم؛ «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ» و راه دوم هم مقاومت است و نباید خسته شویم که شعارهای شما نمازگزاران نشان می‌دهد خسته نیستید، ولی برخی به ناحق می‌خواهند ملت ایران را خسته نشان دهند. بحمدلله ملت عاشورایی ایران محکم و مقاوم پای انقلاب ایستاده است.

خطیب جمعه تهران در ادامه با اشاره به نزدیک شدن 8 شهریور و سالروز شهات شهیدان رجایی و باهنر؛ دو دولتمرد در تراز جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: امام خمینی(ره)، امام کلمات، کلماتی در این رابطه فرموده بودند. در صحیفه امام(ره)، جلد 20 در صفحات 124 و 125 امده است که «چیزی که به نظر من مهم است اینکه پست و مسئولیت اینها را نگرفت. اینها امیر بر پست بودند نه پست امیرشان. آنها در ریاست تأثیر کرده بودند. یعنی آنها ریاست را آورده بودند زیر چنگ خودشان. ریاست آنها را نبرده بود تحت لوای خودش. این یک درسی است که انسان باید از آنها بگیرد.»

وی تصریح کرد: شهید رجایی در خاطراتش می‌گوید، در بازار تهران دستفروشی کردم. شهید رجایی دستفروش تا رئیس جمهور هیچ فرق نکرد. شهید باهنر معلم تا وزیر آموزش و پرورش و نخست وزیر هیچ فرق نکرد و این مسئول در تراز جمهوری اسلامی است.

خاتمی با بیان اینکه مسئول در تراز مسئولیتش را امانت می‌داند، گفت: این در نامه 5 نهج‌البلاغه آمده است که مسئولیتی که به تو داده شده امانت است و لقمه چرب نیست. این چنین افرادی می‌توانند مسئول تراز و شهید رجایی گونه و شهید باهنرگونه باشند که نگاه امانت به مسئولیت داشته باشند که نگاه مولا علی(ع) است؛ نامه‌های 26، 41، 42، 53 و 71 نهج البلاغه این نگاه را مطرح می‌کند.

خطیب جمعه تهران با گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: در رابطه با همه؛ دولت، قوه قضاییه، قوه مقننه، افراد و نهادها چهار نوع برخورد وجود دارد. یک برخورد، بی‌تفاوتی است که فرد بگوید چرا من نظر بدهم. این برخورد مورد تأیید امام علی(ع) نیست؛ در نامه 53 عهد مالک اشتر به این اشاره شده که نباید خوب و بد یک‌جور باشند.

وی ادامه داد: دولتی که خودش را وقف مردم کرده و شبانه روز نمی‌شناسد با کسی که اینطور نیست نباید یک‌جور برخورد شود. خوبان اینطور تشویق نمی‌شوند و بدکاران هم می‌گویند این راه خوبی است. باید خوب‌ها را تشویق کرد.

خاتمی برخورد متملقانه و چاپلوسانه را شکل دوم برخورد دانست و گفت: همه چیز را سفید دیدن و هیچ اشکال و ایراد ندیدن تملق است و در روایات است که پیامبر(ص) دستور داد به دهان چاپلوسان خاک بپاشید و متملقان ارتباطی با دین ندارند. خاک پاشیدن به این معناست که متملقان را تحویل نگیرید.

خطیب جمعه تهران برخورد عیب‌جویانه را نوع سوم برخورد بیان کرد و گفت: این برخورد همان همه چیز را سیاه و دیدن و هر کار دولت را با تحلیل منفی ارائه دادن است؛ «ویل لکل همزه لمزه» لمزه فرد عیب‌جو است که خدا فرموده وای بر اینها. در روایتی داریم که اینکه انسان همه کس و همه چیز را بد ببیند از بدترین عیب‌هاست.

وی بیان کرد: برخورد منصفانه چهارمین برخورد است؛ خوبی‌ها را دیدن در کنار دیدن نقاط ضعف و اسم این در ادبیات روایی ما انصاف است که افضل فضایل بیان شده است. در رابطه با دولت هم قصه همین است و انصاف دولت سیزدهم در عرصه خدمت کم نگذاشته است.

خاتمی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند مردمی باشید، در متن مردم باشید، با مردم باشید. دیگر بهتر از این می‌شود که هر هفته رئیس جمهور در وقت استراحت به مناطق محروم می‌رود و توفان و شن و ...نمی‌شناسد و این جای تشکر و سپاس دارد. خستگی‌ناپذیری این دولت بارز است. عمل به وعده‌ها را به یاد داریم که اولویت اول رئیس جمهور مبارزه با ویروس کرونا بود.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: نمی‌گویند که در این دولت این کار انجام شد و از روزی صدها کشته به زیر صد و بعضی روزها به صفر رسیدیم. انصاف این است که خدمات را ببینیم و در کنارش مردم از دولت خدمتگزار انتظار دارند که با تلاش بیشتر از سرعت سیر گرانی‌ها جلوگیری کنند که البته هفته گذشته شاهد سیر نزولی قیمت بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم بودیم.

وی در پایان بیان کرد: مردم ما خوب می‌دانند که این دولت خدمتگزار می‌خواهد این اقتصاد بیمار 50 ساله را درمان کند ولی حق بدهید از زبان مردم عزیزمان بگوییم که انتظار این را دارند که سرعت گرفته شده با مدیریت جهادی ادامه دهید و مسئله نظارت را جدی بگیرید. زیرا برخی از این گرانی‌ها، بی‌دلیل و بی‌قانون و بی‌جهت است؛ نظارت‌ها را قوی‌تر کنید و با متخلفین برخورد کنید.

انتهای پیام
captcha