رونق فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی با حفظ روحیه جهادی
کد خبر: 4083734
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۴

رونق فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی با حفظ روحیه جهادی

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: کارکنان شاغل در جهاددانشگاهی دلداده نظام هستند و در همین راستا شاهد رونق علم و فناوری با روحیه جهادی در این نهاد انقلابی هستیم.

رونق فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی جهاد دانشگاهی با حفظ روحیه جهادی

به گزارش ایکنا از گیلان، سرهنگ حسن حبیبی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان امروز، 15 شهریور ماه در دیدار با سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان که در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی که مولود انقلاب است، با تدبیر امام(ره)شکل گرفت و به تعبیر ایشان "با جهاد علمی و عملی می‌توانیم خود را به جهانیان معرفی کنیم"؛ و این به این معناست که هر کشوری که دارای علم و فناوری باشد دارای قدرت است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با هوشمندی امام(ره) تاسیس شد و توانسته توفیقات خوبی در عرصه‌های علمی و فناوری کسب کند، افزود: جهاددانشگاهی علاوه‌ بر تربیت دانشجویان، پتاسیل‌های خوبی در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری و فرهنگی به صورت تخصصی دارد.

حبیبی با بیان اینکه فضاهای علمی، پژوهشی و آموزشی باید به دور از مسائل سیاسی باشد، گفت: سیاست‌زدگی به بخش علمی آسیب می‌زند و این نگاه باید اصلاح شود. اغلب کارکنان شاغل در جهاددانشگاهی دلداده نظام هستند و در همین راستا شاهد رونق علم و فناوری با روحیه جهادی در این نهاد انقلابی هستیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه اعتقاد داریم همچنان روحیه انقلابی، جهادی، فرهنگی، ایثار و شهادت همیشه گره گشاست، اضافه کرد: حفظ این روحیه در جهاددانشگاهی در کنار نگاه علمی می‌تواند مشکلات کشور را حل کند و در راستای رونق فناوری نقش آفرین باشد.

وی با اشاره به اینکه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان در بخش‌های حفظ، ثبت و ضبط رشادت‌های مردم گیلان در طول دوران دفاع مقدس فعالیت می‌کند، تصریح کرد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس در استان در حال احداث است که در چند بخش فازبندی و پیش بینی شده و شامل یادمان شهدای گمنام، کتابخانه، مرکز حفظ اسناد، سالن آمفی تئاتر، مرکز اسکان اضطراری، استخر و... است که ان شاءالله در اوایل سال آینده به بهره برداری می‌رسد. افزون بر این، در بخش محتوایی می‌توانیم از ظرفیت جهاد دانشگاهی در این مرکز بهره‌مند شویم.

حبیبی با اشاره به تدوین دانشنامه دفاع مقدس گیلان، بیان کرد: این دانشنامه با محوریت جغرافیای دفاع مقدس، نقش گردان‌ها و لشکرهای استان، ابعاد فرهنگی و اجتماعی اشخاص و شهدای گیلانی دفاع مقدس تدوین می‌شود و در راستای تدوین این دانشنامه از اساتید و اعضای هیات علمی جهاددانشگاهی گیلان دعوت می‌کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان خاطرنشان کرد: کمیته فرهنگی و اجتماعی دفاع مقدس باید در سال 1403 در قالب پنج جلد 500 صفحه‌ای دانشنامه دفاع مقدس را ارائه کند، لذا همه این آثار جمع آوری شده و اطلاعات آماری باید تبدیل به مقاله شود.

وی با اشاره به حمایت از آثار در حوزه دفاع مقدس و شعر و ادبیات پایداری، گفت: از پایان نامه‌های دانشجویی در حوزه شعر و ادبیات پایداری، معارف دفاع مقدس از مرحله صفر تا صد حمایت می‌کنیم.

حبیبی با تاکید بر اینکه امروز باید با زبان هنر دستاوردهای نظام و انقلاب را انتقال داد، افزود: ما اسطوره‌هایی واقعی در گیلان داریم که با دست خالی در برهه‌های مختلف مقاومت کردند لذا باید در راستای شناساندن و معرفی این گنجینه‌های ارزشمند معنوی از تمام توان خود بهره گیریم؛ در حوزه ایثار اجتماعی نیز باید سوژه‌ها را پیدا و به آن‌ها بپردازیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود 200 جلد کتاب در حوزه معارف دفاع مقدس در گیلان تالیف و به چاپ رسیده که 10 درصد این آثار به زبان‌های انگلیسی، عربی و روسی ترجمه می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان در خصوص پیشنهاد سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان مبنی بر احداث یادمان شهید گمنام در مجتمع آموزشی – پژوهشی جهاددانشگاهی استان واقع در مسکن مهر رشت، گفت: در حال حاضر 164 شهید گمنام و 52 یادمان شهدای گمنام در استان داریم لذا احداث یادمان شهید گمنام در دستور کارگروه فنی و مهندسی اداره‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان برای موقعیت سنجی و ارزیابی مکان قرار می‌گیرد و بی تردید احداث یادمان شهدای گمنام در مراکز آموزشی جریان سازی معنوی را در پی دارد.

در ادامه حمیدرضا مسکنی، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان در این نشست، اظهار کرد: سازمان جهاد دانشگاهی گیلان دارای ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مطلوبی است و آمادگی همکاری با مجموعه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را دارد.

وی با اشاره به برکت وجود شهدای گمنام در مراکز آموزشی افزود: تشییع و خاکسپاری پیکرهای مطهر شهدای گمنام در مراکز آموزشی با برکات فراوانی همراه است که انس و توسل به این شهدا، جریان سازی معنوی را در پی دارد و بستر مناسب جهت پاسداشت میراث عظیم دفاع مقدس و سیره شهدا را فراهم می‌کند لذا متقاضی احداث یادمان شهید گمنام در مجتمع آموزشی و پژوهشی جهاد دانشگاهی استان واقع در مسکن مهر رشت هستیم.

مسکنی با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های آموزشی جهاددانشگاهی در بخش آموزش‌های کوتاه مدت مهارت محور است تا منجر به اشتغالزایی شود، افزود: جهاد دانشگاهی فعالیت در بخش آموزش و اشتغال را به هم پیوند داده است و از این رو محتواهای آموزشی با مبنای مهارت محوری تبیین می‌شود.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان پژوهشکده محیط زیست را یکی از ظرفیت‌های قابل توجه و تاثیرگذار جهاد دانشگاهی در استان دانست و گفت: پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی با پنج گروه آموزشی فعالیت دارد، وجود این پژوهشکده در استان از ظرفیت‌های ارزشمند محسوب می‌شود که خدمات آن محدود به استان نیست و پروژه‌هایی را در نقاط مختلف کشور در دست اجرا دارد، در حوزه مطالعات ناحیه‌ای پژوهشکده مجری طرح های موفقی در حوزه شهری و روستایی بوده و آمادگی خود را در حوزه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان اعلام می کند؛ در این حوزه این امکان وجود دارد که زیارت مجازی یادمان شهدای گیلان را طراحی و اجرا کنیم.

وی با اشاره به تاسیس مرکز تشخیص و درمان سرطان در استان، خاطرنشان کرد: با توجه به دستاوردهای خوب پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی در حوزه درمان سرطان، مجوزهای لازم جهت راه اندازی این مرکز در گیلان اخذ شده و اعتبار قابل توجهی هم تخصیص یافته و مکان آن در مجتمع آموزشی جهاددانشگاهی جانمایی شده که علاوه بر مباحث درمانی و تشخیصی، مرکز روانشناسی و همراه سرا هم پیش بینی شده است.

رونق فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی جهاد دانشگاهی با حفظ روحیه جهادی///ارسال نشهرونق فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی جهاد دانشگاهی با حفظ روحیه جهادی///ارسال نشهرونق فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی جهاد دانشگاهی با حفظ روحیه جهادی///ارسال نشه

انتهای پیام
captcha