استارتاپ «محسن» و خدمات‌رسانی به جامعه مسلمان معلول در آمریکای شمالی
کد خبر: 4086751
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴

استارتاپ «محسن» و خدمات‌رسانی به جامعه مسلمان معلول در آمریکای شمالی

استارتاپ «محسن»(MUHSEN) مجموعه‌ای از برنامه‌ها و خدمات را در سراسر آمریکای شمالی برای بهبود تجربه در مساجد و ایجاد محیطی مثبت برای مسلمانان دارای معلولیت و نيازهای خاص ارائه می‌دهد.

به گزارش ایکنا، در تمامی جوامع بشری افرادی وجود دارند که به دلیل ویژگی‌های جسمی علاوه بر اینکه در اقلیت هستند، برای داشتن زندگی طبیعی به مانند دیگران به کمک نیاز دارند.

این موضوع باعث شده که در نقاط مختلف شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی با هدف کمک و توانبخشی به افراد توانخواه تأسیس شوند که دایره فعالیت گسترده و متنوعی دارند.

این خدمات می‌تواند شامل کمک به دسترسی افراد توانخواه به وسایل حمل و نقل، انجام سفرهای داخلی و خارجی، کمک به انجام کارهای روزمره که ممکن است برای این افراد سخت یا ناممکن باشد و اشتغال‌زایی باشد.

در این میان یکی از خدماتی که این استارتاپ‌ها انجام می‌دهند کمک به افراد توان‌یاب برای انجام فرایض دینی است. این کمک می‌تواند از فراهم کردن وسیله و خدمات حمل و نقل تا کمک فیزیکی به این گروه از جامعه را در بربگیرد.

یکی از استارتاپ‌های فعال در این حوزه که خدمات خود را به توانخواهان مسلمانان اختصاص داده استارتاپ محسن (MUHSEN) است.

تولد استارتاپ محسن 

استارتاپ محسن در شهر ناپرویل (Naperville) ایالت ایلینویز راه‌اندازی شد. بنیان‌گذار این استارتاپ دکتر عمر سلیمان، رئیس مؤسسه تحقیقات اسلامی یقین و استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه متدیست جنوبی است. او همچنین محقق مقیم مرکز اسلامی Valley Ranch و رئیس مشترک سازمان Faith Forward Dallas، یک اتحاد چند دینی برای صلح و عدالت است.

عمر سلیمان از بنیانگذاران استارتاپ محسن

عمر سلیمان در مورد انگیزه خود برای تأسیس این استارتاپ گفته است: «من با تماشای مبارزه مرحومه مادرم بزرگ شدم. مادرم به دلیل سرطان و سکته‌های متعدد، بیشتر عمرش از کم‌شنوایی شدید رنج می‌برد و در صحبت کردن هم به مانند سایر مسائل پزشکی مشکل داشت. این باعث شد که نسبت به دیگرانی که در مسجد معلولیت داشتند حساسیت خاصی داشته باشم. چیزی که من متوجه شدم و امروز هم می‌بینم این است که مساجد به‌درستی برای افراد با نیازهای ویژه ساخته نمی‌شوند».

بنیانگذار استارتاپ محسن تصریح می‌کند: خیلی وقت‌ها به شهری می‌روم و والدین با بچه‌های روی ویلچر می‌گویند بچه‌هایشان بدجوری می‌خواستند بیایند اما نتوانستند وارد مسجد شوند.

حتی بدتر از آن، والدینی که کودکان مبتلا به اوتیسم دارند به من ایمیل می‌زنند و می‌گویند که ای کاش می‌توانستند (در مراسم نماز) شرکت کنند اما باید با فرزندشان در خانه بمانند. حتی من که به عنوان امام جماعت مسجد ابوبکر در نیواورلئان خدمت می‌کردم، به اشتباه یک کودک مبتلا به اوتیسم را بدون اطلاع از وضعیت او از کلاس قرآن به خانه فرستادم.

وی تأکید کرد: بنابراین همه ما نیاز به تغییر نگرش داریم و باید کار بهتری انجام دهیم و مشکلات این بخش از جامعه را از بین ببریم. پیامبر اکرم(ص) عمیقاً به مشارکت قشر کم‌توان در هر کار ممکن اهمیت می‌داد.

محسن و خدماتی که برای اولین‌بار ارائه می‌شود

استارتاپ محسن مجموعه‌ای از برنامه‌ها و خدمات را در سراسر آمریکای شمالی برای بهبود تجربه در مساجد و ایجاد محیطی مثبت برای افراد دارای معلولیت ارائه می‌دهد آن‌هم با توجه به اینکه امروزه معلولیت میلیون‌ها نفر را در جهان تحت تأثیر قرار داده و تعداد آنها در حال افزایش است.

به گفته بنیانگذاران محسن، این استارتاپ یک سازمان غیرانتفاعی است که به کودکان و بزرگسالان با هر گونه ناتوانی ذهنی، ذهنی یا جسمی خدمت می‌کند. هدف محسن ایجاد محیطی فراگیر و در دسترس برای افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنها است.

خدمت‌رسانی استارتاپ محسن به قشر توان‌یاب جامعه

محسن نقش فعالی را برای حمایت، آموزش و اجرای برنامه‌ها و خدمات در سراسر آمریکای شمالی برای بهبود تجربه در مساجد، همایش‌ها، کلاس‌ها و رویدادهای مرتبط، و همچنین ایجاد یک جامعه مثبت و خدمت‌رسان برای افراد دارای معلولیت بر عهده دارد.

این استارتاپ برخی از خدمات خود را به این صورت معرفی کرده است:

گواهی مسجد محسن (MUHSEN Masjid Certification)

اهدای گواهینامه مسجد منحصر به محسن است زیرا این سازمان تنها سازمانی در آمریکای شمالی هست که به مساجدی تعلق می‌گیرد که امکانات خود را برای حضور و استفاده معلولین بهینه‌سازی کرده‌اند.

گواهی خدمات محسن (MUHSEN Service Certification)

یک برنامه رایگان است که برای کمک به واجد شرایط بودن سازمان‌ها و خدمات غیرمسجدی در سراسر آمریکای شمالی برای تجهیز مناسب در جهت رفع نیازهای افراد دارای معلولیت در جوامع ما ساخته شده است.

رضایتمندی جامعه معلولان از خدمت‌رسانی استارتاپ محسن

مدرسه آخر هفته محسن

در این خدمات، افراد تجربیات آموزشی را با استفاده از برنامه درسی انحصاری مانند ماژول‌هایی برای آموزش وضو و نماز، داستان‌های پیامبران متناسب با سطح یادگیری، و مواد تخصصی هنر و صنایع دستی ارائه می‌کنند.

گروه‌های پشتیبانی محسن

محسن یک سیستم حمایتی را برای محافظت از سلامت روانی افراد و خانواده‌های دارای معلولیت و همچنین مراقبین در اولویت دارد. این گروه‌ها که توسط مددکاران اجتماعی یا درمانگران دارای مجوز حمایت می‌شوند، محیطی امن و قابل درک را فراهم می‌کنند که در آن افراد می‌توانند دور هم جمع شوند و حمایت معناداری پیدا کنند.

روز خوب محسن

MUHSEN Good Day برنامه جدید روز بزرگسالان MUHSEN است که برای جوانان دارای معلولیت بین سنین 15 تا 30 سال طراحی شده است تا فعالیت های رضایت بخشی را دنبال کنند که به نظر آنها برای زندگی روزمره جالب و مفید است، با هدف تشویق عزت نفس و دستیابی به موفقیت شخصی.

سفر عمره محسن

محسن همچنین سفر عمره مفرده را برای افراد دارای معلولیت تسهیل می‌کند. این استارتاپ کمک انفرادی، ترجمه زبان اشاره، مراقبت از کودک با نیازهای خاص، صندلی چرخدار، ارائه خانه و بسته‌های آموزشی و فرهنگی دیداری سفارشی را نیز ارائه می‌کند.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha