شیرینی روزهای درمان
کد خبر: 4089951
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
به بهانه هفته دامپزشکی بررسی شد

شیرینی روزهای درمان

دو بانوی دامپزشک خراسان‌جنوبی از سختی‌‌های کارشان می‌گویند؛ سختی‌هایی که مشکلات و موانع را افزایش داده، اما در برابر شیرینی و لذت درمان جایگاهی ندارد.

دامپزشک زندامپزشکی هنر درمان مخلوقاتی از خداوند است که شاید زبان گویایی برای بیان دردهای خود نداشته باشند و دامپزشک با تمام توان برای درمان این مخلوقات خداوندی کمک می‌کند.

دامپزشکی، هنر بهره‌مندی از ابزار علم برای درمان دام‌هایی است که زندگی و معیشت افراد زیادی به آن‌ها وابسته است. به بهانه هفته دامپزشکی به سراغ دو بانوی دامپزشک رفتیم تا نقاط فراز و فرود کارشان را جویا شویم.

لذتی که هیچ جایگزینی ندارد 

معصومه یعقوبی، یک دامپزشک بیرجندی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ۳۰ سال است که به طور اختصاصی روی بیماری‌های طیور کار کرده و در واحدهای مرغداری صنعتی و گوشتی و واحد تخم گذار فعالیت دارم.

وی افزود: تحریم مهم‌ترین مشکل بخش دامپزشکی است چراکه دارو وارد کشور نمی‌شده و به همین دلیل هزینه‌های بسیار سنگینی به مرغداران تحمیل می‌شود و در نتیجه سطح درمان کاهش می‌یابد.

این دامپزشک با بیان اینکه اگر داروی باکیفیت وجود نداشته باشد حتی بیماری‌های ساده و روتین نیز درمان نشده و یا با صرف هزینه سنگین درمان می‌شود، تصریح کرد: این امر به اقتصاد کشور ضربه زده چراکه هنگامی که داروی مناسبی به مرغ تزریق نشود هزینه زیادی به مرغدار تحمیل می‌شود.

وی یادآور شد: به عنوان یک زن از اینکه به حیوانات مهر ورزیده یا برای درمانشان فرسنگ‌ها راه را می‌پیمایم حس بسیار خوبی در دل دارم؛ حسی که با هیچ امری قابل جایگزینی نیست.

روزهای کاری شیرین در اوج مشکلات 

فروزان روشن روان، یک دامپزشک نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: دامپزشکی ابعاد بسیار وسیعی دارد چراکه در حوزه بحث سلامت عمومی، بیماری‌های مشترک با انسان و بخش بیماری‌های مربوط به دام فعال است.

وی افزود: در بخش دام کوچک، هزینه‌ها در درمان یک اولویت است و در حوزه صنعت و تولید طیور و دام، بیشتر بحث اقتصادی مطرح است؛ به طور کلی سلامت و درمان با بحث اقتصاد دامپزشکی پیوند خورده و نمی‌توان ارتباط آن‌ها را نادیده گرفت.

روشن روان با اشاره به مشکلات در حوزه درمان، افزود: بخشی از مشکلات مربوط به امکانات کاری است که این باعث می‌شود اقدامات تشخیصی کاهش یابد؛ از طرفی امکانات رادیولوژی و سونوگرافی در مرکز استان کم بوده و نیاز به ارتقا داریم.

وی با بیان اینکه کمبود دارو و واکسن و یا کاهش کیفیت داروها، کار درمان را با مشکل مواجه کرده است، اظهار کرد: معرفی نشدن رشته دامپزشکی و عدم حضور در جایگاهی که باید داشته باشد، از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌ها است.

روشن روان با بیان اینکه امیدوارم که ارائه کالا برگ با ترخیص ارز دولتی، صنعت دام و طیور رشد کند؛ در غیر این صورت ضرر زیادی متوجه این حوزه خواهد شد، تصریح کرد: تجربه حضور در روستاها و توجه به دام‌ها و درمان آن‌ها مهم‌ترین بخش کار یک دامپزشک است که آن را تبدیل به شیرین‌ترین روزهای یک دامپزشک کرده است.

درست است که مشکلات همواره وجود داشته، اما این امر هیچ گاه نتوانسته کار یک دامپزشک را تحت‌‌الشعاع قرار دهد؛ کاری که برای مظلوم ترین مخلوقات خداوند انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha