بیعت با حضرت مهدی (عج) ریشه در غدیر دارد
کد خبر: 4089965
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲

بیعت با حضرت مهدی (عج) ریشه در غدیر دارد

یک استاد اخلاق با بیان اینکه بیعت با حضرت مهدی (عج) ریشه در غدیر دارد، گفت: در احادیث مختلفی به امامان اشاره شده است ولی مهم‌ترین روایت، خطبه غدیر است.

حضرت مهدی (عج)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدشمس‌الدین موسوی‌شالی، یکی از اساتید اخلاق حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، گفت: آغاز امامت هشتم ربیع‌الاول است چون به محض شهادت یک امام، امامی دیگر از جانب خداوند متعال به امامت منصوب می‌شود لذا آغاز امامت حضرت حجت(عج) هشتم ربیع‌الاول مصادف با شهادت امام حسن عسکری(ع) است ولی به خاطر اینکه روز هشتم مصادف با شهادت امام حسن عسکری(ع) است سزاوار نیست شاد باشیم بنابراین ۹ ربیع را برای اینکه امام حی ما امام عصر(عج) است شاد هستیم و این شادی طبیعی است و ریشه در آیه قرآنی دارد.

وی ادامه داد: در آیه ۲۳ سوره شورا آمده است «قل لا ذَٰلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ؛ این (بهشت ابد) همان است که خدا به بندگانی که ایمان آورده و نیکوکار شدند بشارت آن را داده است. بگو: من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودّت و محبّت مرا در حقّ خویشاوندان منظور دارید (و دوستدار آل محمّد باشید، که این اجر هم به نفع امت و برای هدایت یافتن آن‌هاست) و هر که کاری نیکو انجام دهد ما نیز در آن مورد بر نیکوییش بیفزاییم که خدا بسیار آمرزنده گناهان و پذیرنده شکر بندگان است.» لذا «مودت» به معنای ابراز محبت نیست و فقط به محبت قلبی مودت نمی‌گویند. اهل‌بیت(ع) و ائمه اطهار (ع) بهترین خویشاوندان پیامبر (ص) هستند و محبت به آنان نیز دستور قرآن کریم است.

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: در بیعت با حضرت ولی‌عصر(عج) باید اعتقاد داشته باشیم که امام از جانب خدوند متعال منصوب شده است اگر به این امر معتقد نباشیم بیعت با امام معنا نخواهد داشت؛ باید معتقد باشیم که علم امام از جانب خداوند است و مانند علم دانشمندان نیست که از طریق دانشگاه علم‌آموزی کرده باشند بلکه علم امام از جانب خداوند متعال است و هر آنچه که برای هدایت بشر لازم باشد خداوند متعال به امام عنایت می‌کند.

معنای بیعت با امام زمان(عج)

وی بیان کرد: قدرت‌هایی خارق‌العاده امام که بشر عادی آن را ندارد نیز از جانب خداوند متعال است، اگر قدرتی که امام دارد را از جانب خود امام بدانیم شرک است؛ قدرت امام و ولایت تکوینی که حضرت ولی عصر (عج) و دیگر امامان دارند از جانب خداوند متعال است. همچنین امام واجب‌الاطاعة است لذا اگر کسی این اعتقادات را در عقل، عقیده و عمل داشته باشد به معنای بیعت با حضرت ولی عصر (عج) است.

حجت‌الاسلام موسوی شالی با اشاره به اینکه بیعت با حضرت مهدی (عج) از غدیر ریشه گرفته است، تشریح کرد: در احادیث مختلفی به امامان اشاره شده است ولی مهم‌ترین روایت، خطبه غدیر است. حداقل حدود ۱۰ هزار نفر در غدیرخم حضور داشتند و این حدیث را شنیدند لذا پیامبر اسلام(ص) در روز غدیر تمام امامان را در خطبه غدیر معرفی کردند و سپس فرمودند که بر شما واجب است این حدیث را ابلاغ کنید و پدر به فرزند و فرزندان نیز این را به نسل بعدی ابلاغ کنند که امامان بعد از امیرالمومنین علی(ع)، چه کسانی هستند. دستور پیامبر(ص) در خطبه غدیر این است که نه تنها به امامت حضرت علی(ع) بلکه باید به امامت تمام ائمه اعتقاد پیدا کرده و آن را ابلاغ کنیم.

وی افزود: در حدیث جابر نیز آمده است که جابر از حضرت رسول(ص) سوال می‌کند که قرآن می‌فرماید از خداوند، رسول و اولی‌الأمرش اطاعت کنید، ما خداوند را می‌شناسیم و رسول او را هم شناختیم، اولی‌الأمر چه کسانی هستند؟ پیامبر در پاسخ می‌فرمایند اولی الأمر ۱۲ وصی و جانشین من است که از جانب خداوند متعال منصوب هستند و اولین نفر آنان حضرت علی(ع) است. پیامبر(ص) ۱۲ امام را برای جابربن‌عبدالله انصاری معرفی می‌کنند و می‌فرمایند تو پنجمین امام را نیز خواهی دید و سلام من را به او برسان.

رسم بیعت در زمان ائمه اطهار (ع)

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه رسم بیعت با امامان در زمان اختناق، مخفیانه بوده است، توضیح داد: در زمان خطبه غدیر و پیامبر(ص) اختناق نبود و علاوه بر مردها تشتی گذاشتند و خانم‌ها نیز با حضرت علی(ع) بیعت کردند. بعد از اینکه جریان به دست منافقین افتاد و خلافت پیامبر(ص) غصب شد دوران اختناق به وجود آمد، برای همین به محض اینکه متوجه می‌شدند چه کسی امام است و مردم از او تبعیت می‌کنند، جماعت تبعیت‌کننده از امام و خود امام را آزار می‌دادند. به استثنای دوران حکومت حضرت علی(ع)، زمان حکومت ۶ ماهه امام حسن(ع) و دوران امام صادق(ع) که به‌وسیله جنگ بنی‌‎عباس و بنی‌امیه کمی توانستند آزادانه تبلیغ کنند بقیه دوران‌های ائمه اطهار(ع) اختناق بود و امامان را شکنجه، زندانی و تبعید می‌کردند لذا بیعت مردم با امام علنی نبود.

وی بیان کرد: مشروعیت حکومت اسلامی به وسیله اعتقاد به امام زمان(عج) است لذا در این دوران که نایب امام زمان حکومت می‌کند دوران اختناق نیست. البته ما وظیفه داریم به علمای اهل سنت توهین نکنیم و این وظیفه فقهی و شرعی ماست اما می‌توانیم بیعت خود را امام زمان (عج) آشکارا بیان کنیم و این هیچ منافاتی با وحدت مسلمین ندارد بنابراین چون دوران اختناق نیست آزادانه با حضرت حجت (عج) بیعت می‌کنیم.

حجت‌الاسلام موسوی شالی یادآور شد: در فرهنگ انتظار و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت(عج) «بیعت» پایه است، چون علم، قدرت و نصب امام از جانب خداوند بوده و امام واجب‌الاطاعة است و این اعتقاد به معنای واقعی بیعت است. پس از بیعت نیز باید خودسازی کنیم تا بتوانیم جزو منتظران واقعی حضرت ولی‌عصر(عج) باشیم.

این استاد اخلاق در پایان یادآور شد: شیعه از آغاز امامت حضرت مهدی(عج) مسرور می‌شود چون حضرت را واجب‌الاطاعة می‌داند و معتقد است که علم و قدرت و نصبش از جانب خداوند است لذا بهترین برنامه در روز بیعت با امام عصر(عج) این است که این عقیده به شکل سخنرانی و مدیحه‌سرایی بیان و ابراز شود و مردم نیز آن را تبلیغ کنند.

انتهای پیام
captcha